Essay on Religious Education with An Emphasis on A Pattern in Razavi Conduct

Author

Assistant Professor of Islamic Schools university, Tehran,Iran

Abstract

The purpose of the research was to show the components of the model and method Examining the properties and pests of this method in Razavi. The research method was descriptive-analytic with deductive approach. In Razavi, we see this method of education in different ways As Imam Reza (AS) once presented the pattern of himself or from others who have had an external fulfillment in the past and their way of life in the community has a special sparkle he tries to make desirable behaviors and attributes in practical terms, He introduces a meter, another time, consider the optimal patterns and by specifying the characteristics introducing them that are not visible to the audience to achieve this, and Imam (AS) time in the form of expressing the traits and signs of negative patterns he attempts to withdraw the community from those patterns. Thus descriptive written after the components were divided into three categories: presentation pattern, process pattern and removing the pattern, factors such as vision, access to religious patterns, providing a model appropriate to the audience and consequently pests such as the pattern of blind, examples of wrong, incomplete patterns and patterns full of advantage of the mismatch between speech and behavior will explain.

Keywords

Main Subjects


Article Title [العربیة]

مقتطفات فی التربیة الدینیة بالترکیز على المنهج النموذجی‌ فی السیرة الرضویة

Abstract [العربیة]

یهدف هذا البحث الی التعریف بمقومات المنهج النموذجی ودراسة میزاته و أضراره فی السیرة الرضویة.حیث تم الاعتماد علی المنهج الوصفی التحلیلی - التحلیلی الاستنباطی. نلاحظ فی السیرةالرضویة تعدد الأشکال فی المنهج التربوی حیث عرّف الامام الرضا7 نفسه والآخرین السابقین من ذوی المنهج والسنة الرائجة والمشرقة فی المجتمع کنماذج مثالیة وکذلک یسعى بتعریف السلوکیات والصفات المنشودة بصورة عملیة للمتعلمین. وأحیانا یأخذ الإمام نماذج مثالیة بعین الاعتبار ویقوم بتبیین میزاتها وصفاتها ویتطرق الی تصویرها والتعریف بها و تجسیدها بحیث یمکّن المعنى فی ذهن المخاطبین. ومن الناحیة الأخرى یحاول ابعاد المجتمع عن النماذج السلبیة وذلک عن طریق تبیین صفات و مساوئ وعلامات هذه الأنماط.

وعلى هذا الأساس تقوم هذه الدراسة‌ بتبیین مؤشرات البصیرة وإمکانیة الحصول علی الأنماط الدینیة والتعریف بالأنماط المناسبة للمخاطبین و تبیین الأضرار کالتقلید العشوائی والتأسی بالباطل وتقلید الأنماط الناقصةوعدم التطابق بین الأقوال والسلوک بعد تقسیمها الى ثلاث مجموعات عرض النماذج وانتاج النماذج وإزالة النماذج .

Keywords [العربیة]

  • التربیة الدینیة
  • المنهج النموذجی
  • السیرة الرضویة
  • معالجة النماذج
  • إزالة انماذج
قرآن کریم. ترجمه محمد مهدی فولادوند.
آلوسی، م. (1415هـ). روح المعانی فى تفسیر القرآن العظیم‏. بیروت: دارالکتب العلمیه‏.
ابن بابویه، م. (1361). الخصال. تحقیق علی‌اکبر غفاری. قم: انتشارات اسلامی.
ــــــــ (1361). معانی الاخبار. قم: انتشارات اسلامی قم.
ــــــــ (1372). عیون اخبار الرضا. مترجم: حمیدرضا مستفید و علی اکبر غفاری. تهران: نشر صدوق.
ــــــــ (1387). التوحید. قم: جامعه مدرسین قم.
ابن عاشور، م. (بی‌تا). التحریر و التنویر. بی‌جا.
ابن عطیه، ع. (1422هـ). المحرر الوجیز فی تفسیر الکتاب العزیز. بیروت: دار الکتب العلمیه.
ابن منظور، . (1410هـ). لسان العرب. بیروت: دارصار.
جعفریان، ر. (1383). حیات فکری و سیاسی امامان شیعه. قم: انتشارات انصاریان.
جوهری، ا. (1407هـ). الصحاح. بیروت: دار العلم للملایین.
حرانی، ا. (1389هـ). تحف العقول. بیروت: انتشارات الاعلمی.
حویزی، ع. (بی‌تا). نورالثقلین. قم: انتشارات اسماعیلیان.
راغب الاصفهانی. ا. (بی‌تا). المفردات فی غریب القرآن. تحقیق محمد سید گیلانی. بیروت: دارالمعرفه.
رضی، س. (1367). نهج‏البلاغه. ترجمه محمدجعفر امامی و محمدرضا آشتیانی. قم: مؤسسه مطبوعاتی هدف.
زمخشری، م. (1415هـ). الکشاف عن حقایق غرائض التنزیل و عیون الاقاویل فی وجوه التاویل. قم: منشورات البلاغه.
سعیدی رضوانی، م. (1380). تأملی در باب تناسب نظام آموزش و پرورش با تربیت دینی.  تربیت اسلامی، (6)، 132ـ105.
سلطانی، م. (1383). اسوه‌پذیری از نگاه قرآن. مجله کوثر، (15)، 49ـ43.
صفار، م. (1380 هـ). بصائر الدرجات. بی‌جا.
طالقانى، م. (1362). پرتوى از قرآن‏. تهران: شرکت سهامى انتشار.
طباطبایی، م. (1417هـ). المیزان فی تفسیر القرآن. قم: دفتر انتشارات اسلامى جامعه مدرسین حوزه علمیه قم‏.
طبرسی، ف. (1372). مجمع البیان. تهران: انتشارات ناصر خسرو.
طریحی، ف. (1365هـ). مجمع البحرین. تهران: مکتبه المرتضویه.
طوسی، م. (بی‌تا). التبیان فى تفسیر القرآن‏. بیروت: دار احیاء التراث العربى‏.
عیاشی، م. (بی‌تا). تفسیر عیاشی. تهران: کتابفروشی علمیه.
فیروزآبادی، م. (1417هـ). القاموس المحیط. بیروت: دار احیاء التراث العربی.
قائمی مقدم، م. (1382). روش الگویی در تربیت اسلامی. نشریه معرفت، (69)، 37ـ25.
قرشی، م. (1382). پژوهشی در زندگانی امام علی بن موس الرضا (ع). ترجمه سید محمد صالحی. تهران: دارالکتب الاسلامیه.
قرطبی، م. (1364هـ). الجامع لاحکام القرآن. تهران: انتشارات ناصر خسرو.
کلینی، م. (1388هـ). الاصول الکافی. تهران: دار الکتب الاسلامیه.
مجلسی، م. (1403هـ). بحار الانوار. بیروت: دار احیاء التراث العربی.
محمدی ری‌شهری، م. (1384). میزان الحکمه. قم: دارالحدیث.
مطهری، مرتضی. (1361). ده گفتار. تهران: انتشارات صدرا.
معین، م. (1362). فرهنگ فارسی. تهران: نشر امیر کبیر.
مفید، م. (1410هـ). الارشاد فی معرفه  حجج الله علی العباد. بیروت: مؤسسه الاعلمی للمطبوعات.
مکارم شیرازى، ن. (1374 ش). تفسیر نمونه‏. تهران: دار الکتب الإسلامیه.
موسوی خمینی، ر. (1372). آداب الصلوه. تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره).