What are the components of human transformation in educational organizations based on Islamic teachings

Authors

1 Assistant Professor of Imam Sadiq(P.) University

2 Associate Professor in Department of Islamic Sciences and Philosophy, Imam Sadiq University, Tehran, Iran.

3 imam sadiq university

Abstract

Abstract
The purpose of this research is to identify the components and components of the concept of transformation in educational organizations based on the view of Islam. The research method is qualitative with deductive-deductive text analysis approach. The research community consists of the Quranic verses and the sample of the verses related to the subject of evolution. Purposeful sampling method. Findings of the research suggest that for the transformation of educational organizations, this concept should be considered at the transformation man (man). Accordingly, from the perspective of Islam, the transformation is the all-encompassing, desirable and positive changes that bring man to perfection and divine glory. Therefore, the concept of transformation is defined on the basis of components, processuality, evolution, intrinsic, innate, selective, conscious, purposefulness and objective appearance in the framework of the rule of divine will. According to the common nature of the components, they are divided into two dimensions: factors Intrinsic (human will, innateness, inner being, consciousness, based on position recognition, evolutionary) and structural factors (purposefulness, process, and objective emergence).
Keywords: Concept of Transformation, Educational Organizations, Transformational Brotherhood (Man), Divine Revelation, Intrinsic and Structural Factors.

Keywords

Main Subjects


قرآن کریم.
ایمانی حسنلوئی، م. و پاشایی، م. (1386). مدیریت تحول در سازمان‏های هزاره سوم با تمرکز بر کارآفرینی. مجله کار و جامعه، 4 (90 و 89): 11ـ4.
بک‏هارد، ر. و پریتچارد، و. (1382). مدیریت تحول و نوآوری.ترجمه ایران‌نژاد پاریزی. تهران: نشر مدیران.
پرداختچی، ح. (1380). بهسازی و بالندگی سازمانی. تهران: پژوهشکده تعلیم و تربیت.
تسلیمی، م. (1381). مدیریت تحول سازمانی. تهران: سمت.
کامینز، ت.، و وارلی ک. (1375). توسعه سازمان و تحول. ترجمه عباس محمدزاده. ج 1 و 2. تهران: مرکز انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی.
خنیفر، ح. (1389). مبانی تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش. دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش.
دعائی، ح .، امین فر، ط. و کاردانی، م. (1384). مدیریت تحول. مشهد: بیان هدایت نور.
شاه احمدقاسمی، ز. (1396). فرآیند مدیریت تحوّل در سازمان‏های آموزشی بر اساس دیدگاه اسلام.  پایان‌نامه کارشناسی ارشد. رشته مدیریت آموزشی. دانشگاه امام صادق پردیس خواهران. تهران.
شورای عالی انقلاب فرهنگی. (1386). سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. تهران: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی.
صدرالدین، م. (معروف به ملاصدرا). (1387). رسائل فلسفی. قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم.
طباطبایی، م ح. (1374). المیزان. ترجمهمحمد باقر موسوی. قم: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.  دفتر انتشارات فرهنگی.
عمید، ح. (1364). فرهنگ  فارسی عمید. جلد1.تهران : انتشارات امیر کبیر.
فرنچ، و. و سیسیل، اچ. (1379). مدیریت تحول در سازمان. ترجمه سید مهدی الوانی و حسن دانایی‌فرد. تهران: صفار ـ اشراقی.
فرنچ، و. و سیسیل، اچ. (1385). مدیریت تحول در‌ سازمان. ترجمه‌ سید مهدی الوانی و حسن دانایی‌فرد. تهران: صفار ـ اشراقی.
کاویان پور، ا. (1372). ترجمه قرآن. تهران: انتشارات اقبال.
محمدزاده، ع. (1392). مدیریت توسعه (تحول سازمان به‌مثابه استراتژی توسعه). تهران: سمت.
مشبکی، ا. و تیمورنژاد‌، ک‌. (1378). رویکرد راهبردی و عملیاتی به مدیریت تحول‌ سـازمانی‌(مدیریتنوآوری‌ و طراحی‌). تهران‌: هیأت.
مکارم شیرازی، ن. (1371). برگزیده تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب الاسلامیه.
نوروزی، م. (1391). مدیریت تحول در قرآن. مجله اسلام و پژوهش‏های مدیریتی. 1(4): 60 ـ35.