Moral liberty; the ultimate goal of moral education from the Islamic perspective

Authors

1 Assistant Professor in Philosophy of Education, Islamic Azad university science & research branch, Tehran ,Iran.

2 Professor of Social -Philosophical Foundation, Tehran University, Tehran, Iran

Abstract

The purpose of this article is to explain the ultimate goal of moral education fromthe Islamic perspective (verses and moral narrations). In this article, verses and narrations were chosen with two criteria as "knowing God as the center of the universe" and "Practicing moral commandments ". Research method was Hierarchy Analysis method with philosophical approach.The analysis of data and interpretation of verses and narrations was done by inductive method and continuously with data collection. In this research, intermediary goals have been achieved such as: gaining benefits and avoidance of world damage, attaining of likeness to God, benefactors and modest position and moral liberty. Then the intermediary goals are classified using hierarchy method.. Findings of the research indicated that gaining benefits and avoidance of world damage (consequentialism) was at the lowest level and outstanding servants of God (moral liberty) was at the highest level.  The outstanding servants of God means those special servants of the Lord that believe doing moral acts as their duty and they don't require the consequences of moral action.

Keywords

Main Subjects


قرآن کریم، ترجمه ناصر مکارم شیرازى.
ارسطو (1381). سیاست. ترجمه حمید عنایت. جلد جهارم. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
ابن­سینا، ح. (1388). مجموعه رسائل شیخ‌الرئیس ابن‌سینا. ترجمه محمود شهابی ضیاءالدین دری. تهران: انتشارات اشراق.
باقری، خ. (1386). نگاهی دوباره به تربیت اسلامی. جلد اول.تهران: انتشارات مدرسه.
باقری، خ. (1389). رویکردها و روش‌های پژوهش در فلسفه تعلیم و تربیت. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
جوادی آملی، ع. (1389). مبادی اخلاق در قرآن. قم: اسراء.
جوادی آملی، ع. (1378). تفسیر تسنیم. جلد پنجم، قم: اسراء.
جوادی آملی، ع. (1378). تفسیر تسنیم. جلد دوازدهم، قم: اسراء.
رضی، م. (1388).نهج­­البلاغه. ترجمه محمد دشتی. تهران: مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امیرالمؤمنین.
شکوهی، غ. (1374). تعلیموتربیتومراحل. مشهد: آستان قدس رضوی.
طباطبائى، م. (1374). المیزان فى تفسیر القرآن‏. جلددوم، قم: دفتر انتشارات اسلامى جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.‏
طباطبائى، م. (1374). المیزان فى تفسیر القرآن‏. جلد پانزدهم، قم: دفتر انتشارات اسلامى جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.‏
طباطبائى، م. (1374). المیزان فى تفسیر القرآن‏. جلدنوزدهم، قم: دفتر انتشارات اسلامى جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.‏
طوسی، خ. (1360). اخلاقناصری. تهران: خوارزمی.
فارابی، ا. (1371). السیاسه المدنیه. ترجمه سیدجعفر سجادی. تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
قرائتى، م. (1360). تفسیر نور. جلد اول، تهران: مرکز فرهنگى درس­هایى از قرآن.
عسکری، م. (1387). عقاید اسلام در قرآن کریم. ترجمه محمدجواد کرمی. جلد دوم ، تهران: مجمع علمی اسلامی.
کلینی، م. (1370). اصول کافى. جلد دوم. قم: نشر اسلام.
کلینی، م. (1370). اصول کافى. جلد هفتم. قم: نشر اسلام.
مجلسی، م. (1075). بحار الانوار.جلد هفتاد و پنج. بیروت: مؤسسه الوفا.
مکارم شیرازی، ن. (1360). تفسیر نمونه.جلداول، قم: انتشارات امام علی بن ابیطالب.
مکارم شیرازی، ن. (1360). تفسیر نمونه.جلددهم، قم: انتشارات امام علی بن ابیطالب.