Implementation of Jihadi Management Components in Educational Organizations

Authors

1 Associate Professor of the Faculty of Islamic Studies and Education, Imam Sadiq University, Tehran, Iran

2 Assistant Professor of the Faculty of… Philosophy, Kharazmi University, Tehran, Iran

3 Master of Science in Educational Administration, Imam Sadiq university, Tehran, Iran

Abstract

The purpose of this article was to identify and categorize the components of jihadi management in order to use these components in educational organizations. To this end, by reviewing the results of qualitative researches in the field of Jihadi management, the identification and classification of the components of the results derived from the results of these researches was addressed. The method of doing this research was qualitative and text analysis. Research community, All articles were derived from qualitative research related to the area of Jihadi management. In this research, was used a targeted sampling method. The results indicate that the components of jihadi management identified in the research, In the form of 11 categories of jihadi structure, flexibility, vilaiee relationship, endeavor-orientation, participation, self-directedness, meritocracy, leading thinking, spirituality-orientation, growth-orientation, and anti-arrogance are categorized under different subcategories. The results of this research can be used in different systems such as educational system. It is also suggested to study the components of Jihadi management from the perspective of the developmental documents of the education system.

Keywords

Main Subjects


قرآن کریم. ترجمه حسین انصاریان.
ابن­ابی­الحدید معتزلی (بی­تا). شرح نهج­البلاغه. بیروت/ لبنان: دارالکتب­العلمیه.
ابن­شعبه حرانی، أ. (1376). تحف­العقول عن آل الرسول 6. تهران: مکتبه الصدوق.
احمدیان، ع. (1393). مدل­سازی مدیریت جهادی با بهره­گیری از بیانات مقام معظم رهبری. سیاستدفاعی، 22 (87)، 169ـ 137.
اصلی­پور، ح. (1395). درآمدی بر نظریه مدیریت جهادی. تهران: مرکز مطالعات و برنامه­ریزی شهر تهران. معاونت علم و فناوری.
پاینده، ا. (1324). نهج­الفصاحه (مجموعه کلمات قصار حضرت رسول6 ). قم: جاویدان.
حجازی­فر، س.؛ باقری­کنی، م.؛ و دانایی­فرد، ح. (1394). شناسایی مؤلفه­های سازمان­های فضیلت­محور و جهادی. مدیریت اسلامی، 23 (4)، 71ـ 45.
حرّ عاملی، م. (بی­تا). وسائل الشیعه إلی تحصیل مسائل الشریعه. ج 15. بیروت/ لبنان: دار احیاء التراث العربی.
خصاف مفرد، ح.، و باقری نصرآبادی، م. (1395). الگوی فرهنگ سازمانی مطلوب با رویکرد جهادی (مورد مطالعه: دفاع مقدس). مدیریت فرهنگ سازمانی، 14 (1)، 46ـ 27.
دشتی، م. (1384).ترجمه نهج­البلاغه. قم: امام علی7.
ذاکری­قزاآنی، ز.، و پورصادق، ن. (1394). بررسی تأثیر مدیریت جهادی بر اثربخشی سازمان در سه بُعد رهبر، پیرو و زمینه. پژوهش­های مدیریت منابع انسانی دانشگاه امام حسین7، 7 (4)، 116ـ95.
راغب اصفهانی، ح. (بی­تا). ترجمه و تحقیق مفردات الفاظ قرآن (منبع الکترونیکی)/ (با تفسیر لغوی و ادبی قرآن/ غلامرضا خسروی­حسینی). مؤسسه تحقیقات و نشر معارف اهل­البیت7.
رضائی، م.، و طلایی، ر. (1393). تبیین الگوی مطلوب مدیریت جهادی در سازمان­های امنیتی. مطالعاتحفاظتوامنیتانتظامی، 9 (32)، 199ـ 159.
رضوان­خواه، س.، و فاضلی دهکردی، م. (1390). احصاء و بررسی مبانی، اصول و روش­های کار و تلاش جهادی. مطالعات قرآن و حدیث، 4(2)، 213ـ181.
سعدآبادی، ح.، و لطیفی، م. (1393). پژوهش پدیدارشناسانه برای فهم جوهره مدیریت جهادی. راهبرد فرهنگ، 28، 122ـ 91.
سلطانی،م. (1393). مدیریتجهادی،چالش­هاوالزامات. مدیریتاسلامی، 22(2)، 39ـ 9.
شماعی کوپائی، م.، و اسمعیلی­گیوی، م. (1393). مدل پارادایمی مدیریت جهادی با استفاده از نظریه داده بنیاد. چشم­انداز مدیریت دولتی، 19، 150ـ 119.
شهرکی، م.، خداداد سریزدی، م.، و عطایی، م. (1394). مدیریت جهادی و مقایسه آن با مدیریت آمریکایی و ژاپنی. کنفرانس بین­المللی مدیریت، فرهنگ و توسعه اقتصادی. مشهد: مؤسسه تحقیقاتی رایمند پژوه.
صاحب جواهر، م. (1362). جواهرالکلام فی شرح شرائع­الاسلام. جلد 21. بیروت/ لبنان: دار الاحیاء التراث ­العربی.
صدری، م. ­ج. (1389). المعجم­ المفهرس لالفاظ القرآن ­الکریم (حسب حروف الکلمات). طهران: مکتبه السهروردی للدراسات و النشر.
صمدزاده، ح. (1392). بررسی وضعیت مدیریت آموزشی در ایران از دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، مطالعه­ای کیفی. مدیریت بر آموزش سازمان­ها، 2 (2)، 104J 71.
ضیغمی، ر.؛ باقری­نسامی، م.؛ حقدوست­اسکوئی، سیده­ف.؛ و یادآور نیکروش، م. (1387). تحلیل محتوا. پرستاری ایران، 21 (53)، 52ـ41.
طباطبایی، سید م. (بی­تا). تفسیر المیزان. ج16. قم: انتشارات اسلامی.
عظیمی، ع.، و حدائق، م. ­ر. (1386). آینده­پژوهی از نگاه اسلام ـ پیش­نیاز مدیریت جهادی. ابراهیم­پور، م.، و هدایت­نژاد، ع. (ویراستار). اولین همایش فرهنگ و مدیریت جهادی. تهران: نشر آموزش کشاورزی ـ دفتر خدمات. صص 333ـ 291.
قائدعلی، ح.، و مشرف­جوادی، م. (1393). فرهنگ جهادی حاصل از مدیریت جهادی. مهندسی فرهنگی، 8 (79)، 78ـ 62.
قربانی­زاده، و.؛ الوانی، سیدم.؛ و اصغرزاده رومیانی، ح. ­ع. (1394). تحلیل محتوای متون سبک مدیریت جهادی. مطالعات مدیریت انتظامی،10(2)، 250ـ 219.
کرمی­میرعزیزی، ب.، بابازاده­ اقدم، ع.، بهرامی، ش.، و قاسم­پورگنجه­لو، ز. (1395). معناشناسی واژه «جهاد» در قرآن کریم. سراج منیر، 7(23)، 150ـ 129.
گنجعلی، ا.، علی­شیری، م.، و بیدی، م. (1393). شایستگی­های مدیریتی مدیران جهادی؛ تحلیلی داده­بنیاد. چشم­انداز مدیریت دولتی، 19، 56ـ 39.
محمدیان، ی.، سلطانی، م.، سنجقی، م.­ا.، و فرهی، ع. (1395). طراحی الگوی فرهنگ جهادی یکی از نهادهای انقلاب اسلامی. پژوهش­های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین7، 8(2)، 83ـ 53.
مرادی، ح.، و فیروزآبادی، ح. (1395).دکترین و اهداف مدیریت جهادی از دیدگاه رهبری. مطالعات قدرت نرم، 6 (15)، 191ـ 160.
نوری، ح. (بی­تا). مُستَدرَکُ الوَسائل و مُستَنبَطُ المَسائل. بیروت/ لبنان: مؤسسه آل­البیت (علیهم السلام) لإحیاء التراث.
نادری ­قمی، م.، و اسکندری، م. (1383). جنگ و جهاد در قرآن. انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی5.
نوری­همدانی، ح. (1366). جهاد. قم: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
نوید­ادهم، م. (1391). الزامات مدیریتی تحول بنیادین در آموزش و پرورش. راهبرد فرهنگ، 17 و 18، 323ـ 295.
هاشمی گلپایگانی، م.، لطیفی، م.، و یخچالی، م. (1395). شناسایی و توصیف مؤلفه­های سازمان­های جهادی. مدیریت اسلامی، 24 (2)، 165ـ 135.
 
Stone, G. A.; Russel R. F.; & Patterson K. (2004). Transformational versusservant leadership: A different in leader focus. Leadership & Organization Development Journal, 125(3/4), 359- 349-.