چکیده هدف از پژوهش حاضر بررسی اهداف، اصول و روشهای تربیت عاطفه «غم و شادی» انسان بر اساس مبنای شادیپذیری وغمپذیری آدمی در صحیفه علویّه بوده است. بدین منظور براساس رویکرد کیفی، از روشهای پژوهش استنتاجی و تحلیل زبانی و مفهومی استفاده شده است. از این رو، بر اساس مبنای مفروض، مناجاتهای امام علی (ع) در صحیفه علویّه انتخاب و مورد پژوهش قرار گرفته-اند. براساس نتایج پژوهش میتوان گفت متربی باید با تکیه بر اصولی چون شناسایی شادیهای ممدوح و چگونگی راه یافتن به آن، شناخت غمهای مذموم و علل و رهایی از آن، شناخت و ایجاد غمهای ممدوح در قلب خویشتن، در تربیت عاطفه «غم و شادی» وجود خود بکوشد و با روشهایی مانند خوشنود نمودن خداوند، پیامبر(ص) و خاندان وی توسل جوید و در جهت شاد نمودن انسانها و شادی برای آخرت خویش اقدام نماید و با شیوه شکرگذاری و ذکر اسماء الهی طی مسیر نماید و به کسب شادی به واسطه نعمتهای خاص الهی چون ایمان و اسلام بپردازد. همچنین غمهای دنیایی، گناهان و پیروی از هوای نفس را از عوامل غمهای مذموم بداند و با روشهایی از جمله پناه بردن به خداوند، دعا، ذکرورزی و ملامت نفس پس از ارتکاب گناه و مرگ اندیشی، قلب خویش را برای وجود غمهای مقدس آماده سازد تا به اهداف تربیت این عاطفه یعنی رسیدن به مقام قرب الهی، پیوستن به هدایت یافتگان و سعادت لقاء الله نائل آید.
Alavi, H., Yari Dehnavi, M., & ghotbinejad, H. (2019). Goals, Principles and Methods of Emotional "Sadness and happiness" in the Sahifa Alawiyah. Islamic Perspective on Educational Science, 7(12), 25-43. doi: 10.30497/edus.2019.74779
MLA
hamidreza Alavi; morad Yari Dehnavi; hamideh ghotbinejad. "Goals, Principles and Methods of Emotional "Sadness and happiness" in the Sahifa Alawiyah". Islamic Perspective on Educational Science, 7, 12, 2019, 25-43. doi: 10.30497/edus.2019.74779
HARVARD
Alavi, H., Yari Dehnavi, M., ghotbinejad, H. (2019). 'Goals, Principles and Methods of Emotional "Sadness and happiness" in the Sahifa Alawiyah', Islamic Perspective on Educational Science, 7(12), pp. 25-43. doi: 10.30497/edus.2019.74779
VANCOUVER
Alavi, H., Yari Dehnavi, M., ghotbinejad, H. Goals, Principles and Methods of Emotional "Sadness and happiness" in the Sahifa Alawiyah. Islamic Perspective on Educational Science, 2019; 7(12): 25-43. doi: 10.30497/edus.2019.74779