The Role of Monotheism in Moral Education Based on Allameh Tabatabai's View

Document Type : Scholarly Article

Authors

1 PhD in Curriculum Studies, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran

2 M.A. in Ethical Education, Institute of Higher Education, Ethics and Education, Qom, Iran.

Abstract

The purpose of the present study was to investigate the role of monotheism in moral education based on the view of Allameh Tabatabai. The research was performed by descriptive-analytical method. The research community was the volume of al-Mizan Interpretation, which was analyzed using the qualitative content analysis method. The results showed that according to Allameh's view, the guarantee of morality depends on the belief in monotheism, and on the other hand, adherence to moral virtues is possible despite believing in God. Another is that in monotheistic moral education, people who believe in the existence of a single God, who created man in order to achieve perfection and happiness, regulate their moral vision, tendency and action with a firm view of monotheism They paint in the color of God. Also, "monotheism in creation" works such as avoiding the feeling of inferiority, avoiding ridicule of others, avoiding wonder and self-esteem, "monotheism in secrecy "works such as abstaining from non transcendence, eradicating jealousy, eradicating greed, opening the door to prayer, "Monotheism in Lordship" works such as Patience in the face of adversity, trust, attaining the status of submission, attaining the status of contentment and contentment, "Monotheism in obedience" works such as sincerity, disappearance of hypocrisy sugar "Monotheism in ownership" such works as Charity, self-sacrifice, the disappearance of arrogance and rebellion, the payment of trust, humility, "monotheism in seeking help" works such as recourse, repentance, "monotheism in love" works such as kindness to the servants of God, healthy treatment of the ignorant and loyalty in moral education it has.

Keywords


آرمان­پور، ر. (1393). تبیین ضرورت توحید و چگونگی کاربرد آن در قلمرو تربیت دینی از منظر نهج‌البلاغه. پایان‏نامه کارشناسی ارشد. دانشکده روان­شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
باقریان، م. (1394). چیستی ارزش اخلاقی از منظر قرآن کریم. رساله دکتری. مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
پورعباس، م.؛ خوانین­زاده، م. و حسن­پور، م. (1394). حقیقت توحید عبادی در اندیشه تفسیری علامه طباطبایی و آلوسی بغدادی با رویکرد نقد اندیشه­های وهابیت. دوفصل­نامه معرفت کلامی، 6 (1)، 120ـ101.
جماعتی، ح. (1395). بسترهای اخلاق­مداری در زندگی اجتماعی از دیدگاه قرآن. قم: پژوهش‌های معنوی.
خلیلی، م. (1391). اخلاق توحیدی از دیدگاه علامه طباطبایی. فصل­نامه اخلاق وحیانی، 1 (1)، 145ـ125.
راغب اصفهانی، ا. (1416 ق). مفردات الفاظ قرآن. بیروت: دارالشامیه.
طباطبایی، م. (1374). ترجمه المیزان فی تفسیر القرآن. جلدهای 1، 2، 3، 4، 5، 6، 7، 9، 10، 11، 12، 13، 14، 15، 17، 18، 19 و 20 (محمدباقر موسوی همدانی مترجم). قم: دفتر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
عبودیت، ع. و مصباح، م. (1396). خداشناسی. قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
عزیزی، ب.؛ قطبی، ث.؛ نجفی، ح. و رهنما، ا. (1396). واکاوی مؤلفه­های رفتاری ایثار با رویکردی به قرآن و حدیث. دوفصل­نامه مطالعات پاسداری فرهنگی انقلاب اسلامی، 7 (15)، 53ـ29.
قربانی، جمال. (1391). نقش توحید در رشد فضایل اخلاقی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه باقرالعلوم (ع).
قیصری گودرزی، ک.؛ خوشخویی، م. و سلحشوری، ا. (1396). اصول تربیت توحیدی براساس آموزه­های قرآن و ائمه اطهار (ع). دوفصل­نامه تربیت اسلامی، 12 (25)، 27ـ7.
کبیری، ز. (1388). مبانی و شیوه­های تربیت اخلاقی در قرآن با تأکید بر تفسیر المیزان. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه باقرالعلوم (ع).
محمدی، ح. (1395). توحید ربوبی و نقش آن در تربیت انسان از منظر آیات و روایات؛ اهداف، اصول و روش­ها. رساله دکتری. دانشکده الهیات پردیس فارابی دانشگاه تهران.
مرکز ملی پاسخ­گویی به سؤالات دینی. (1385). آثار بی‌ایمانی چیست؟.             https://www.pasokhgoo.ir
وجدانی، ف. (1391). مبانی فلسفی تربیت اخلاقی از منظر علامه طباطبایی (ره) و ارائه الگویی نظری برای کاهش شکاف میان معرفت و عمل اخلاقی. رساله دکتری. دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس.