Utilizing the dimensions of the situation in the religious education curriculum

Document Type : Scholarly Article

Authors

1 Phd in Curriculum, Isfahan University, Isfahan, Iran.

2 Professor of the Department of Educational sciences, Isfahan University, Isfahan, Iran .

3 Professor of the Department of Educational sciences, Isfahan University, Isfahan, Iran.

Abstract

Given that the use of the dimensions of a situation is very effective in the growth and formation of ideas, the main purpose of this study is to analyze the views of religious and educational experts, and teachers' lived experiences about the role of religious education situations in second elementary school. The approach of the present study is qualitative and phenomenological. To this end, we have used semi-structured interviews with experts and teachers. The data were analyzed using coding and categorization methods. Cognitive and emotional in situations, and the attractiveness and development of situations. Based on teachers' experiences, dimensions of the situation that should be used in the implementation of religious education curriculum are divided into eight categories: Disruptive situations of habits and natural order, stimulating situations of emotions and feelings, stimulating situations of thought and reason, collective situations and activities, informal situations, time of moral issues and challenges, occurrence of natural phenomena, places and historical monuments.

Keywords

Main Subjects


ابن ‏ابی‏ الحدید، عبدالحمید بن هبةالله (1404ق). شرح نهج البلاغه. قم: مکتبة آیت‌الله المرعشی النجفی.
ارغیانی، مصطفی (1399). مؤلفه ‏های مؤثر بر ارتقای حس جمعی در فضاهای آموزشی دبیرستان. نشریۀ علمی فناوری آموزش، 15(1)، 154-164.
استراس، آنسلم؛ و کوربین، جولیت (1390). اصول روش تحقیقی کیفی: نظریۀ مبنایی رویهها و روشها (بیوک محمدی، مترجم). تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
اسماعیلی مبارکه، محمد (1391). روش تدریس و کلاسداری تبلیغی. قم: مرکز مدیریت حوزه‏های علمیه.
اعتصامی، محمدمهدی؛ و راصد، سعید (1390). مبانی و روش تدریس تعلیموتربیت دینی در دورۀ ابتدایی. تهران: شرکت چاپ و نشر کتاب‏های درسی ایران.
باقری، خسرو (1389). نگاهی دوباره به تربیت اسلامی (جلد 1). تهران: مدرسه.
بهروز، سید محمد؛ و ضرغامی، اسماعیل (1396). جایگاه طبیعت و فضاهای باز در یادگیری کودکان برمبنای مطالعه‌ای زیست‌گرایانه. پژوهشنامۀ مبانی تعلیموتربیت، 7(2)، 37-58.
بهشتی، سعید؛ و شکری‌نیا، محمدعلی (1390). ﺟﺎﯾﮕﺎه ﻃﺒﯿﻌﺖ در ﺗﺮﺑﯿﺖ اﻧﺴﺎن ازدﯾﺪﮔﺎه ﻗﺮآن ﮐﺮیم. پژوهش در مسائل تعلیموتربیت اسلامی، 19(12)، 9-38.
حسین ‏پور صباغ، داوود؛ شرفی، محمدرضا؛ علم ‏الهدی، جمیله؛ و سوزنچی، حسین (1398). بازشناسی مفهوم موقعیت در رویکردهای تربیت ارزشی معاصر. مجلۀ علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز، 6(2)، 1-26.
دانشمند، مرتضی (1390). امیران کوچک: روش‏های انتقال آموزه های اعتقادی. قم: عمو علوی.
سیف، علی‌اکبر (1378). روانشناسی پرورشی. تهران: آگاه.
شکوهی، غلام‌حسین (1369). مبانی و اصول آموزشوپرورش. مشهد: آستان قدس رضوی.
صفایی موحد، سعید؛ و محبت، هدیه (1391). جامعهشناسی آموزشوپرورش. تهران: آییژ.
عباس‏نژاد، محسن (1384). قرآن و روانشناسی. مشهد: بنیاد پژوهش‌هاى قرآنى حوزه و دانشگاه‏.
فاضلی، نعمت‌الله (1390). آموزش مردمنگاری. تهران: علم.
قاسم‏ پور خوش‏رودی، عرفانه؛ تلخابی، محمود؛ دهقانی، مرضیه؛ و صالحی، کیوان (1398). تبیین مؤلفه‏های برنامۀ درسی تربیت معلم برمبنای نظریۀ شناخت موقعیتی. تازه ‏های علوم شناختی، 21(4)، 58-78.
قرائتی، محسن (1387). تفسیر نور (جلد 2). تهران: مرکز فرهنگی درس‌هایی از قرآن.
گال، مردیت؛ بورگ، والتر؛ و وگال، جویس (1394). روش‏های تحقیق کمّی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی (احمدرضا نصر و همکاران، مترجمان). تهران: سمت و دانشگاه شهید بهشتی.
محمدی، علی؛ و محمدی، جمشید (1392). ادراک دانشجویان از محیط یادگیری و آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی زنجان. توسعۀ آموزش در علوم پزشکی، 6(11)، 50-60.
مطهرى، مرتضى ‏(1377). مجموعۀ آثار شهید مطهری (نبرد حق و باطل، فطرت، توحید) (جلد ‏4). قم: صدرا.
ملکی، حسن (1374). صلاحیت‌های حرفۀ معلمی: اجرای برنامۀ درسی: آموزش. رشد معلم، (112)، 10-12.
موسی‏ پور، نعمت‌الله (1397). مبانی برنامهریزی درسی آموزش ابتدایی. قم: اشک یاس.
Brown, J. S.; Collins, A.; and Duguid, P. (1989). Situated Cognition and the Culture of Learning. Educational Researcher, 18(1), 32-42.
Che Ahmad, C. N.; Osman, K.; and Halim, L. (2013). Physical and Psychosocial Aspects of the Learning Environment in the Science Laboratory and Their Relationship to Teacher Satisfaction. Learning Environ Research, 16, 367-385.
Greeno, J. G. (2014). Distributed Cognition (Phillips, D. C. Ed.). Encyclopedia of Educational Theory and Philosophy, 1, 239-241.
Kumpulainen, K.; and Renshaw, P. (2007). Cultures of Learning. International Journal of Educational Research, 46, 109-115.
Lave, J.; and Wenger, E. (1991). Situated Learning: Legitimate Peripheral Participation. Cambridge: Cambridge University Press.
Milner, H. Richard (2010). Culture, Curriculum and Identity in Education. USA: Palgrave Macmillan.