An Analysis of Types of Identities Based on the Monotheistic Naturalist Approach in Elementary School Social Studies Textbooks

Document Type : Scholarly Article

Author

Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University of Mazandaran, Iran.

Abstract

The key role of education is to train knowledgeable and inquisitive people who in the face of complex situations, instability, and growing relativism in the present and future of the world, have the ability to critique and interact constructively with it. Accordingly, the course of Social Studies, based on the Monotheistic Naturalist Approach and its specific goals of cultivating active, thoughtful, exploratory, selective, free, and self-purifying individuals, especially in elementary school, plays a decisive role meanwhile. The idea of the present study to achieve the ultimate goals of this course is to focus on the concept of "identity" as one of the most fundamental concepts of the Monotheistic Naturalist Approach as well as the key concepts of the elementary school Social Studies textbook collection. Accordingly, the purpose of this study is to provide a new model for teaching this course based on the macro concept of Identity. This research was conducted by qualitative content analysis method and its research population was elementary School Social Studies textbooks. As a result, in elementary school, Social Studies textbooks, the concepts of Individual Identity, Social Identity, Historical Identity, National Identity, Political Identity, Economic Identity, Civilized Identity, Religious Identity, and Cultural Identity are discussed in a distinct but heterogeneous manner and other types of Identity among the two important branches of Gender Identity and Digital Identity, in general, are ignored. In order to achieve the macro goals of the curriculum based on the Monotheistic Naturalistic Approach, the present study offers basic suggestions for compiling learning units based on the existing branches of the concept of Identity in the content of the mentioned books and the neglected ones.

Keywords

Main Subjects


جعفری، سید ابراهیم (1384). تحولات جهانی، آینده و نگرانی­های تربیتی. پژوهشنامۀ انقلاب اسلامی، 11 و 12(16)، 161-176.
حیدری، حسین؛ صالح صدق­پور، بهرام؛ و سلگی، محمد (1399). بررسی نقش و جایگاه دین در هویت فردی ایرانیان. مجلۀ اسلام و علوم اجتماعی، 23، 33-56.
دبیرخانۀ طرح تولید برنامۀ درسی ملی (1390). برنامۀ درسی ملی جمهوری اسلامی ایران: طرح جامع تحول بنیادین برنامههای درسی و تربیتی (نگاشت 5). تهران: سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی.
ذاکری، نعیمه؛ و شاکری، فائقه (1395). بررسی میزان برخورداری کتاب‌های هدیه­های آسمان، فارسی و مطالعات اجتماعی ششم دبستان از مؤلفه­های هویت ملی، دینی و انقلابی. فصلنامۀ مطالعات روان‌شناسی و علوم تربیتی، 13(24)، 69-92.
رزم‌آرا، پری؛ و صانعی مهری، زهره (1399). تحلیل محتوای کتاب‌های مطالعات اجتماعی مقطع ابتدایی ازنظر میزان توجه به هویت ملی و هویت دینی. فصلنامۀ علوم تربیتی ازدیدگاه اسلام، 15(16)، 79-94.
رون، سید امیر (1398). نظریۀ یادگیری فطرت‌گرای توحیدی زمینه­ساز تمدن نوین اسلامی. سایت سازمان پژوهش و برنامه­ریزی آموزشی. http://www.oerp.ir. تاریخ مشاهده: 01/06/1400.
سبوحی، علی؛ و شریفی، سعید (1398). هویت ضعیف، هنجارهای قوی: تحلیل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پایۀ چهارم دبستان. مجلۀ رشد آموزش علوم اجتماعی، 80(6)، 30-35.
شادی­گو، شهریار؛ پروانه، فریبا؛ و توتونچیان، مهری (1399). تحلیل مضامین ارزش‌های دفاع مقدس و ظلم‌ستیزی انقلاب اسلامی ایران در کتاب‌های فارسی و مطالعات اجتماعی ابتدایی. فصلنامۀ رهیافت انقلاب اسلامی، 51، 3-22.
صبوری خسروشاهی، حبیب (1388). آموزش‌وپرورش در عصر جهانی‌شدن: چالش­ها و راهبردهای مواجهه با آن. فصلنامۀ مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی، 1(1)، 153-196.
صفری، عباس؛ و قلتاش، عباس (1399). چالش‌ها و راهبردهای آموزش‌وپرورش در عصر جهانی‌شدن. فصلنامۀ مطالعات روان‌شناسی و علوم تربیتی، 54، 33-46.
فاضلی، نعمت‌الله (1392). درس درجۀ دو: چگونه درس مطالعات اجتماعی رو جذاب کنیم؟. مجلۀ رشد آموزش علوم اجتماعی، 6(60)، 4-9.
قنبری برزیان، علی؛ و همتی، رضا (1394). هویت دینی در جامعۀ ایرانی: مرور نظام‌مند مطالعات انجام‌شده (1380-1392). مجلۀ جامعهشناسی کاربردی، (26(3)، 117-138.
کاشی, حسین؛ و بنیادی, ناصر (1392). تبیین مدل هویت مکان: حس مکان و بررسی عناصر و ابعاد مختلف آن (نمونۀ موردی: پیاده‌راه شهرری). نشریۀ هنرهای زیبا، معماری و شهرسازی، 18(3)، 43-52.
گلومبوک، سوزان؛ و فی­وش، رابین (1377). رشد جنسیت (مهرناز شهرآرای، مترجم). تهران: ققنوس.
متین­فر، نرگس؛ و کیان، مرجان (1399). اثربخشی اجرای برنامۀ درسی تلفیقی هنر بر عملکرد تحصیلی دانش‌‌آموزان در درس مطالعات اجتماعی. فصلنامۀ پژوهش­های برنامۀ درسی، 20، 66-83.
محمدی، محمود (1398). آموزش مطالعات اجتماعی: رویکرد محافظه‌کارانه یا رویکرد تحول‌گرا. فصلنامۀ پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی، (19)1، 57-75.
معین، محمد (1386). فرهنگ فارسی معین (چاپ 3). تهران: امیرکبیر.
میرزایی، جمشید (1398). پروژه‌ها، راهبرد تدریس مؤثر مطالعات اجتماعی. مجلۀ رشد آموزش علوم اجتماعی، 81(5)، 26-30.
میرزایی، جمشید؛ و خزایی، فاطمه (1399). آموزه­های زیست‌محیطی در کتب مطالعات اجتماعی: از بی‌توجهی تا صلاحیت و ضرورت. فصلنامۀ پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی، 3(24)، 113-136.
نجار نهاوندی، مریم؛ و قربان‌علی­زاده، مژده (1393). تحلیلی بر هویت ملی در کتب درسی (مطالعۀ موردی: مطالعات اجتماعی). فصلنامۀ پژوهش­های تربیتی، 29(23)، 79-101.
نجفی، موسی (1386). ذات هویت ایرانی. خردنامۀ همشهری، 15، 42-44.
Adams, R. (1926). The Evolution of Urban Society: Early Mesopotamia and Prehispanic Mexico. Chicago, Aldine Pub. Co, 1986.
Antonova, N. (2014). Economic Identity and Professional Self-Determination. Athens Journal of Social Sciences, 1(1), 71-82), Retrieved 15 December 2021.
Bernstein, M. (2005). Identity Politics. Annual Review of Sociology. Annual Reviews, 47–74, Retrieved 1 November 2021.
Ennaji, M. (2005). Multilingualism, Cultural Identity, and Education in Morocco. Springer Science and Business Media,19-23, Retrieved 15 December 2021.
Epp, A.; and Price, L. (2008). Family Identity: A Framework of Identity Interplay in Consumption Practices. Journal of Consumer Research, 35(1), 50–70), https://doi.org/10.1086/529535.
Gentry, B. (2018). Political Identity: Meaning, Measures, and Evidence. In: Springer, Cham. Why Youth Vote?, pp. 19-48. Available in: https://doi.org/10.1007/978-3-319-69608-9_2.
Nimbalkar, N. (2011). John Locke on Personal Identity. Mens Sana Monographs, 9(1), 268–275. Available in: https://doi.org/10.4103/0973-1229.77443.
Tajfel, H.; and Turner, J. C. (1979). An Integrative Theory of Intergroup Conflict. In: W. G. Austin, and S. Worchel (Eds.). The Social Psychology of Intergroup Relations, pp. 33-47. Monterey, CA: Brooks/Cole.
Tajfel, H.; and Turner, J. C. (2004). The Social Identity Theory of Intergroup Behavior. In: Jost, John T.; and Sidanius, Jim (eds.). Key Readings in Social Psychology. Political psychology, pp. 276–293. Key Readings. Psychology Press.