Principles governing the upbringing of children from the point of view of parents' upbringing in the Holy Quran

Document Type : Scholarly Article

Author

Ph.D Student in Philosophy of Education, Shahid Bahonar University, Kerman, Iran.

Abstract

One of the most important issues in any age is the upbringing of the child, which should be done according to the principles and methods in accordance with the nature of the child. The Holy Quran is the most reliable source in this field and therefore, in the present study, the principles governing the upbringing of children in terms of the educational life of parents in the Holy Quran have been studied. This research is of qualitative type and to do it we have used descriptive-analytical method and content analysis method. The sampling method is purposeful and the data are analyzed using reasoning or inference.Regarding the results of the present study, it can be said that in the Holy Quran, a regular journey in the educational life of Quranic parents has been depicted. Before birth (infancy, childhood, adolescence, and adulthood) are extracted, and under the two sections, the principles governing pre-birth education and the principles governing post-birth education. In the section on the principles governing pre-birth education, such as asking the righteous child from God Almighty and not paying attention to gender, in the section on the principles governing the post-natal period, such as providing physical and mental comfort for the mother, and on childhood, adolescence and Youth, principles such as guiding the child towards monotheism, loving him, maintaining justice, independent childbearing conditions, paying attention to the child's freedom of expression and paying attention to keeping the child away from ostentation were extracted. Applying the educational principles presented in the present study, helps parents in the optimal education of the child.

Keywords

Main Subjects


قرآن کریم (1373) (ناصر مکارم شیرازی، مترجم). قم: دار القرآن کریم.
امیدی، محمود؛ و قمشی، سیف‌الله (۱۳۹۵). درآمدی بر اصول فرزندپروری با تأکید بر سیرۀ علوی. اخلاق، ۶(۲۲)، ۲۵۱-۲۷۲.
انصاریان، حسین (1393). تفسیر حکیم. قم: دار العرفان.
بروجردی، محمدابراهیم (1366). تفسیر جامع. تهران: صدر.
جیرانی، محسن؛ و عباسی، مهدی (۱۳۹۷). تبین الگوی فرزندپروری آسان براساس منابع اسلامی. اسلام و پژوهشهای روانشناختی، ۲(۴)، ۶۷-۹۲.
حسینی همدانی، محمدحسین (1404ق). انوار درخشان. تهران: لطفی.
حیدری، فریبا (۱۳۹۵). شیوه‌های فرزندپروری قبلاز تولد ازدیدگاه آیات و روایات نبوی. (پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد). دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
خان‏زاده، عباس‌علی؛ و میرزایی‎کوتنایی، فرشته (۱۳۹۶). نقش انسجام خانواده در تعامل والد- فرزند در تبیین حرمت خود دانش‌آموزان. اندیشه‌های نوین تربیتی، ۱(۱۳)، 81-93.
خطیبی، امیرعلی (1397). ارائۀ مدلی از سبک فرزندپروری براساس دیدگاه امام علی(ع). (پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد). دانشگاه سیستان و بلوچستان، سیستان و بلوچستان، ایران.
دهدست، کوثر؛ و اسماعیلی، معصومه (1399). فرزندپروری اخلاق‎محور: تعریف مبانی و اصول تربیتی مبتنی‌بر آرای علامه طباطبایی. پژوهشهای مشاوره، 75، 290-326.
رضایت، غلام‌حسین؛ و رضایت، فاطمه (۱۳۹۴). روش‌های تربیت کودک تا هفت‌سالگی در اندیشۀ امام علی (ع). پژوهش در مسائل تعلیموتربیت اسلامی، ۲۲(۲۷)، ۵۵-۷۶.
شریعتی، صدرالدین؛ و صحرایی، فاطمه (۱۳۹۸). بررسی نقش والدین در تربیت عاطفی گودک با بهره‌گیری از سیرۀ امام رضا (ع). فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، ۱۰(۳۸)، ۵۹-۸۰.
طباطبایی، سید محمدحسین (1374). تفسیر المیزان. قم: جامعۀ مدرسین حوزۀ علمیۀ قم.
طبرسی، فضل بن حسن؛ و مترجمان (1360). ترجمۀ مجمع البیان. تهران: فراهانی.
قدمی، کفایت (۱۳۹۴). اصول حاکم بر تربیت ازمنظر قرآن با تأکید بر سورۀ مبارکۀ فرقان. (پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد). دانشگاه مازندران، مازندران، ایران.
قرشی، علی‌اکبر (1377). احسن الحدیث. تهران: بنیاد بعثت.
کریستنس، جانسون (1391). روش تحقیق در علوم تربیتی (علی‌اکبر خسروی بابایی، کامبیز پوشنه و محرّم آقازاده، مترجمان). تهران: آییژ.
متولی نوش‌آبادی، مریم السادات (۱۳۹۴). روشهای تربیت فرزند در سیرۀ امیرالمؤمنین (ع) با تأکید بر نهج البلاغه. (پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد). دانشگاه کاشان، کاشان، ایران.
محمدی، بیوک (1387). درآمدی بر روش تحقیق کیفی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
مجلسی، محمدباقر (1403ق). بحار الأنوار. بیروت: دار الإحیاء التراث العربی.
مکارم شیرازی، ناصر (1374). تفسیر نمونه. تهران: دار الکتب الإسلامیة.
میرزاخسروانی، علی‌رضا (1391ق). تفسیر خسروی. تهران: اسلامیه.
همت‌بناری، علی (۱۳۹۴). اصول فرزندپروری در سبک زندگی اهل‌بیت (ع). مطالعات اسلام و روانشناختی، ۹(۱۶)، ۱۳۵-۱۵۴.
همت‌بناری، علی (۱۳۹۸). تربیت فرزند برمبنای تحلیل و تفسیر سورۀ لقمان، آموزه‌های تربیتی در قرآن و حدیث، ۳(۴)، ۶-۲۱.
Paloma, A. S. (2019). Which Parenting Style Encourages Healthy Lifestyles in Teenage Children? Proposal for a Model of Integrative Parenting Style. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16(11), 2057-2064.
Sznitman, G.; Petegem, S.; and Zimmermann, G. (2019). Exposing the Role of Coparenting and Parenting for Adolescent Personal Identity Processes. Journal of Social and Personal Relationships, 36(4), 1233-1255.
Takahashi, N.; Suzuki, A.; Matsumoto, Y.; Shirata, T.; and Otani, K (2017). Perceived Parental Affectionless Control Is Associated with High Neuroticism. Neuropsychiatric Disease and Treatment, 13, 1111-1114.