An approach from educational modeling to modeling of Shahid Soleimani by students of Ferdowsi University of Mashhad

Document Type : Scholarly Article

Authors

1 Associate Professor of the Department of Curriculum and Education Studies, Institute of Islamic Studies in Humanities, Ferdowsi University of Mashhad , Mashhad, Iran.

2 Master of Educational Management, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.

3 Master student of educational psychology, Birjand University, Birjand, Iran.

Abstract

The present study, based on the discovery of students' lived experiences, seeks to discover the capacity to model the character and martyrdom of Martyr Haj Qasem Soleimani for the younger generation. The research method was descriptive phenomenological and interviews were with 15 male students of Ferdowsi University of Mashhad, who were selected by "Typical Case" sampling method. The data obtained from the interviews were analyzed by Strauss and Corbin coding method in three stages of open, axial and selective coding. Finally, 572 concepts were discovered, which were classified into 38 categories appropriateness. The final results were also covered by eight themes. The themes discovered, in a model based on four models of Bloom's emotional domain, Observational learning Bandura, Aronson's social influence and Mesbahyazdi's types of patternability, in five levels "Sardar charm", "stabilization of charm", "will to change behavior", "emergence of action" and "transcendent action", Was placed. Thus, the three themes of "Sardar's personal morality", "Sardar's interpersonal morality" and "Sardar management style prominence" were in the first level. The second level included the two themes "audience emotional affect" and "audience cognitive affect". The two themes of "trying to change attitudes and behavior" and "demanding modeling from the commander" were also included in the third level, and the theme of "social effects modeling of the commander" also included the fourth and fifth levels. Overall, the findings show the high capacity of life and martyrdom of Sardar in modeling education for adolescents and young people.

Keywords

Main Subjects


قرآن کریم.
آیت‎الله خامنه‏ای، سید علی (1398). بیانات مقام معظم رهبری در خطبه‎های نماز جمعۀ تهران به‌تاریخ 27/10/1398. قابل دسترسی در: https://farsi.khamenei.ir/others-note?id=44709.
آیت‎الله خامنه‏ای، سید علی (1400). بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اعضای خانواده و ستاد بزرگداشت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به‌تاریخ 11/10/1400. قابل دسترسی در: https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=49260.
احمدی، مجتبی؛ نودهی، محمدعلی؛ و تبریزیان بروجنی، علی‌رضا (1399). بررسی عوامل مؤثر بر بهبود الگوسازی ورزش‌کاران در فضای مجازی. مجلۀ مطالعات مدیریت ورزشی، 12(63)، 69-88.
ارونسون، الیوت (1382). روان‏شناسی اجتماعی (حسین شکرکن، مترجم). تهران: رشد.
اسلامیان، حسن (1399). گفتمان مقاومت تربیتی در مدرسۀ شهید سلیمانی: بستر ایدئولوژیک جهت تحقق رسالت «انتقام سخت» در میدان تعلیم‎وتربیت. اولین کنگرۀ بینالمللی مکتب شهید سلیمانی، جبهۀ مقاومت دانشگاهیان دانشگاه فردوسی مشهد.
امیرکانیان، مریم؛ مهرام، بهروز؛ و سعیدی رضوانی، محمود (1396). تأثیر مطالعۀ کتاب‎های معنوی و حماسی بر ارزش‌های اسلامی- ایرانی و رفتار اخلاقی دانش‎آموزان دختر با زمینۀ انحرافات اخلاقی. فصلنامۀ راهبرد فرهنگ، 10(39)، 183-211.
بابایی طلاتپه، محمدباقر (1399). اصول راهبرد فرهنگی مدیریت مکتب سلیمانی. مجلۀ مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی، 4(16)، 189-228.
بهزادی، حسن؛ و محمودی، حسن (1397). بررسی نقش یادگیری مشاهده‌ای بر وضعیت مطالعۀ دانش‌آموزان پسر دورۀ متوسطه براساس نظریۀ شناختی اجتماعی بندورا. فصلنامۀ کتابداری و اطلاعرسانی، 21(81)، 25-54.
تاج‎بخش، غلام‌رضا (1399). تحلیل کیفی تأثیرات جامعه‎شناختی شهادت اسطورۀ مقاومت بر جوانان. فصلنامۀ معرفت فرهنگی- اجتماعی، 11(42)، 61-78.
حسن‌زاده، سهیلا (1398). نقش الگو در تربیت فرزند ازمنظر قرآن کریم. فصلنامۀ مطالعات پژوهشی زنان، 6(10)، 5-28.
خانی، علی؛ و محمدی، حمیدرضا (1399). بازشناسی مؤلفه‏های مکتب شهید سلیمانی مبتنی‎بر بیانات امام خامنه‎ای- مُدَّ ظِلُّهُ العالی. فصلنامۀ مطالعات راهبردی بسیج، 23(86)، 5-38.
خلیفه، مصطفی (1398). الگوسازی و الگوپذیری دانش‌آموزان در آموزش‌وپرورش. سومین کنفرانس ملی دانش و فناوری روان‏شناسی، علوم‌تربیتی و جامعهشناسی ایران. همایش‌های توسعه‌محور دانش و فناوری سام ایرانیان در شهر تهران.
خلیلی سامانی، مسیب (1391). روش‌های مؤثر الگودهی به نوجوانان و جوانان جامعه از فرهنگ ایثار و شهادت. (پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد). دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران.
دهقانی پوده، حسین؛ و پاشایی هولاسو، امین (1399). تدوین الگوی فرماندهی شهید قاسم سلیمانی. فصلنامۀ مدیریت اسلامی، 28(2)، 13-37.
ربانی، رسول؛ و کج‏باف، محمدباقر (1388). روان‏شناسی اجتماعی: دیدگاهها و نظریهها. اصفهان: دانشگاه اصفهان.
روح‎اللهی، مهدی (1400). شناسایی ابعاد و مؤلفه‎های نفوذ اجتماعی در سبک رهبری شهید قاسم سلیمانی. فصلنامۀ مدیریت اسلامی، 29(2)، 5-42.
زارعی، سعدالله (1398). کنکاشی مقدماتی در مکتب سلیمانی. فصلنامۀ مطالعات راهبردی جهان اسلام، 20(3)، 5-24.
زارعی توپخانه، محمد (1392). زینب- سَلامُ اللهِ عَلَیها: الگوی سلامت روان. معرفت، 22(192)، 73-82.
زرسازان، عاطفه (1396). جستاری در تربیت دینی با تأکید بر روش الگویی در سیرۀ رضوی. دوفصلنامۀ علومتربیتی ازدیدگاه اسلام، 5(9)، 143-162.
سعیدی رضوانی، محمود (1400). تقلیلگرایی در تربیت و پیچیدگی امر جنسی: چالش میان تربیت حداقلی و حداکثری در امر جنسی. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
سعیدی رضوانی، محمود؛ و غلامی، فاطمه (1400). زیستنامۀ شهدا و لایه‎های ذهنی مخاطبان: ربایش‎ها، رانش‎ها، رویش‎ها. فصلنامۀ پژوهش در مسائل تعلیموتربیت اسلامی، 29(53)، 123-164.
سعیدی رضوانی، محمود؛ موسوی مشهدی، سید جمال‎الدین؛ و باغ‏گلی، حسین (1389). نگرش دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد به موضوع شهادت و ارائۀ الگوی آماری- احتمالی برای جامعۀ آماری. نشریۀ تربیت اسلامی، 5(11)، 135-164.
سیف، علی‎اکبر (1393). روان‏شناسی پرورشی نوین: روان‏شناسی یادگیری و آموزش (ویرایش 7). تهران: دوران.
شفیعی سیف‎آبادی، محسن؛ و عابدی‎ اردکانی، محمد (1400). ارزیابی عوامل نفوذ الگوی رفتاری و مدیریت جهادی سردار سلیمانی برمبنای نظریۀ اِوِرت راجرز: مطالعۀ موردی: محور مقاومت در منطقۀ خاورمیانه. فصلنامۀ مطالعات راهبردی بسیج، 24(91)، 5-40.
صلواتیان، سیاوش؛ گودرزی، غلام‌رضا؛ و حق‎وردی طاقانکی، میثم (1396). الگوی رهبری شهید سید مرتضی آوینی در فعالیت‌های رسانه‌ای. فصلنامۀ مدیریت اسلامی، 25(4)، 95-121.
ضماهنی، مجید؛ و حجرگشت، سعید (1394). طراحی و تبیین الگوی فرماندهی (رهبری) سردار شهید حسن باقری. فصلنامۀ پژوهشهای مدیریت انتظامی، 10(4)، 584-607.
طهماسبی، عالمه؛ موسوی، لیلا؛ و قربانی، مهدی (1399). سلیمانی عزیز: گذری بر زندگی و رزم سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به‌انضمام متن وصیتنامه. قم: حماسۀ یاران.
عباس‎زاده، محمد (1391). تأملی بر اعتبار و پایایی در تحقیقات کیفی. نشریۀ جامعهشناسی کاربردی، 23(1)، 19-34.
قائمی مقدّم، محمدرضا (1389). روش الگویی در تربیت اسلامی. مجلۀ معرفت، (69).
کتابی، ابراهیم؛ رحمتی، محمدحسین؛ و خنیفر، حسین (1395). الگوی رهبری امام حسین- علیهِ السَّلام- در قیام عاشورا. فصلنامۀ مدیریت اسلامی، 24(3)، 129-145.
کریمی، یوسف (1392). روان‏شناسی اجتماعی: نظریه‏ها، مفاهیم و کاربردها. تهران: ارسباران.
کوشا، غلام‎حیدر؛ و ساجدی، ابوالفضل (1393). خانواده و مدیریت الگوپذیری نوجوان. نشریۀ اسلام و پژوهشهای تربیتی، 6(1)، 113-136.
محمدی، زهرا (1390). حضرت زهرا- سَلامُ اللهِ عَلَیها- الگوی زن مسلمان. پژوهشنامۀ اسلامی زنان و خانواده، 4(10)، 15-39.
مصباح یزدی، محمدتقی (1392). جامى از زلال کوثر. قم: مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
موسوی، سید محمد (1398). مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی در دفاع از حریم اهل‎بیت. نشریۀ مطالعات بیداری اسلامی، 8(15)، 75-100.