Implications of the Etebariat Theory' Tababatabaie in Teaching Values

Document Type : Scholarly Article

Authors

1 Master's degree of Philosophy of Education, Shahed University. Tehran, Iran.

2 Associate Professor of the Department of Educational Sciences, Shahed University, Tehran, Iran.

Abstract

The purpose of this research is analysis and concretising Etebariat theory, Tabatabaie perception and its implications in teaching values. And to conduct the research, we have used descriptive-analytical method with inferential approach and documentary method. In this research in order to finding the explanation of what nature of values is, has been extracted educational implications of Etebariat theory in teaching religious values, spiritualmoral values  and, education and social values, from the point of view of the different types  of valuable Etebariat from the perspective of Allama Tabatabaie. Allama Tabatabaie including philosophers who respond to these fundamental question innovating Etebariat discussion and explaining what and why the values are, by using science and credit perceptions. According to the results of this research, it's possible to extract fifteen principles for teaching values, including: explaining the basis of absolute value, rationality, stimulation feelings, pragmatism, natural indecency and decencies, spirituality instinctive, according to the epistemological dimension, according to the evolutionary characteristics of values education, according to previous  beliefs audience, stimulating, indecency actions of current values (current actions determine good and evil), the neglect in education, improving environmental conditions, using verbal communication and non-verbal to teach values, incongruous the standing and method, and the principle of encouragement.

Keywords

Main Subjects


اردستانی، محمدعلی (1388). علامه طباطبایی. قم: مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
باقری، خسرو (1385). نگاهی دوباره به تربیت اسلامی. تهران: مؤسسۀ فرهنگی مدرسۀ برهان.
باقری، خسرو (1387). درآمدی بر فلسفۀ تعلیم‌وتربیت جمهوری اسلامی ایران. تهران: علمی و فرهنگی.
پورحسن، قاسم (1392). اعتباریات اجتماعی و نتایج معرفتی آن. حکمت و فلسفه، 9(36)، 47-70.
جوادی، محسن (1375). مسئلۀ باید و هست. قم: دفتر تبلیغات اسلامی.
حسنی، محمد (1383الف). بررسی دیدگاه ارزششناسی علامه طباطبایی و دلالتهای آن در تربیت اخلاقی. روانشناسی و علوم تربیتی، 34(2)، 199-224.
حسنی، محمد (1383ب). دیدگاه ارزششناسی محمدحسین طباطبایی. مقالات و بررسیها، 37 (75)/، 105-126.
 حسنی، محمد (1393). تربیت اخلاقی بربنیاد نظریۀ ارزششناسی علامه طباطبایی. دلیجان: بهریار.
رضایی، ایرج (1393). نقش رفتارهای غیرکلامی در ارتباطات انسانی ازمنظر آیات و روایات. بصیرت و تربیت اسلامی، 11(31)، 47-72.
رهنمایی، سید احمد (1385). درآمدی بر مبانی ارزش‌ها. قم: مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
رهنمایی، سید احمد (1390). کتب تربیتی علامه طباطبایی. قم: مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
سجادی، سید مهدی (1379). رویکردها و روشهای تربیت اخلاقی و ارزشی. پژوهشهای فلسفی- کلامی، 3، 3-6.
ضرغامی، سعید (1390). فلسفۀ پژوهش تربیتی: بررسی بنیادهای فلسفی رویکردهای تبیین، فهم و انتقاد و تحلیل نقش و جایگاه هریک در پژوهش تربیتی. پژوهشنامۀ مبانی تعلیموتربیت: مطالعات تربیتی و روانشناسی مشهد، قابل دسترسی در: HYPERLINK http://fa.journals.sid.ir/JournalListPaper.aspx?ID=39607 ، 1، 75-98.
طباطبایی، سید محمدحسین (1362). اصول فلسفه و روش رئالیسم (جلد 1 و 2). تهران: صدرا.
طباطبایی، سید محمدحسین (1364). تفسیر المیزان (سید محمدباقر موسوی همدانی، مترجم) (جلد 2، 10 و 20). قم: دفتر انتشارات اسلامی.
طباطبایی، سید محمدحسین (1374). نهایة الحکمة (علی شیروانی، مترجم). قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزۀ علمیۀ قم.
محسنیان راد، مهدی (1375). انقلاب، مطبوعات و ارزشها. تهران: سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی.
مصباح یزدی، محمدتقی (1384). آموزش فلسفه. قم: مرکز انتشارات مؤسسۀ آموزشی و پرورشی امام خمینی.
ندایی، هاشم (1373). بررسی فلسفۀ ایدئالیسم (برکلی، باتلر) و رئالیسم در فلسفۀ اسلامی (علامه طباطبایی، استاد مطهری) و رابطۀ این دو مکتب با مسائل تربیتی. (رسالۀ دکتری). مصباح، 15.
وارنوک. ج. (1368). فلسفۀ اخلاق در قرن حاضر (صادق لاریجانی، مترجم و تعلیقهنویس). بیجا: مرکز ترجمه و نشر کتاب.
Alvarez, Carmen (2014). Dialogue in Classroom: The Ideal Method for Values Education in Multicultural Contexts. Social and Behavieral Science, 132, 336-342.
Balaji Iyer, Ranjani (2013). Value-Based Education: Professional Development Vital towards Effective Integration. IOSR Journal of Research and Method in Education, 17-20.
Keskin, Yusuf (2013). Phenomenological Study of Social Studies Teachers and Values Education in Turkey. Social and Behavieral Science, 116, 4526-4531.
Shoba, Sandarsan; and Nandakumar, Kala (2014). Value Education towards Empowerment of Youth: A Holestic Approch. Social and Behavieral Science, 172, 192-199.