Designing a Model of Factors for Promoting the Scientific, Intellectual and Cultural Level of Students in the Cultural and Educational Centers of Imam Khomeini Relief Foundation

Document Type : Scholarly Article

Authors

1 Ph.D student in Educational Management, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran.

2 Associate Professor, Department of Educational Management, Faculty of Literature and Humanities, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran.

3 Assistant Professor, Department of Educational Management, Faculty of Literature and Humanities, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran.

4 Assistant Professor, Department of Educational Scinces, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran.

Abstract

The aim of this study is to design a model of factors for promoting the scientific, intellectual and cultural level of students in the cultural and educational centers of the Relief Committee. The method of the present study is a qualitative data type of the foundation. The statistical population of the study is senior managers of cultural and educational centers, senior managers of relief committees, faculty members of universities in the western provinces of the country (Ilam, Kermanshah, Hamedan, Kurdistan). Using purposive sampling method, 11 people were selected as a statistical sample. The data collection tool in the interview was semi-structured. Data coding was performed using MAXQDA software. The research findings using the coding process of the interviews showed that the 200 initial codes in the form of the concept of effective factors (causal, context, intervention, strategy and outcome) are effective in improving the scientific, intellectual and cultural level of students. Finally, 147 primary codes were selected as model evaluation indicators by overlapping concepts and deleting synonymous codes and using the opinions of the tutor. These codes were placed in central concepts and categories, the number of which is 60 basic categories to explain the model. Improving the scientific, intellectual and cultural level of students in the cultural and educational centers of the Relief Committee. Designing a model for improving the scientific, intellectual and cultural level of students will help the managers of cultural and educational centers that plan in principle and in line with Islamic education and considering all psychological, social and….Then it provides the growth of all aspects of students' existence and facilitate the realization of the goals of education with an open mind and a modern view of issues.

Keywords

Main Subjects


آقایی، الهام؛ و رهنما، اکبر (1397). جایگاه تربیت فکری کودکان در آرای فلسفی و تربیتی ابن‌سینا. فصلنامۀ علمی- پژوهشی تربیت اسلامی، 13(26)، 117-136.
ابوالمعالی، خدیجه (1391). پژوهش کِیفی از نظریه تا عمل. تهران: نشر علم.
اسفندیاری مقدّم، علی‌رضا؛ محققی، حسین؛ و رضوی ملایری، زهرا (1394). تأثیر فعالیت‌های کتابخانه‏های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر خلاقیت کودکان (مطالعۀ موردی: شهر همدان). تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانه‏های عمومی (پیام کتابخانه)، 2(21)، 74-98.
حسین­پور، شهره؛ و زین‌آبادی، حسن­رضا (1398). مدرسۀ پژوهش‌محور: تدوین و آزمون یک الگوی علّی به‌روش ترکیبی اکتشافی. خانواده و پژوهش، 16(1)، 27-47.
رحیمی، سلام؛ واحدی، شهرام؛ و ایمان‌زاده، علی (1398). تأثیر آموزش فلسفه برای کودکان بر تاب‌آوری کودکان ابتدایی. تفکر و کودک (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)، 10(2)، 47-67.
زارع‌زاده، طاهره (1394). عوامل مؤثر بر رشد اخلاقی کودکان در آموزش ابتدایی. اولین کنفرانس بینالمللی حسابداری، مدیریت و نوآوری در کسبوکار، تهران.
زندیان، جلال؛ و فلامرزی، سکینه (1393). بررسی نقش کانون پرورش فکری کودکان با رویکرد آموزش نوین در پرورش خلاقیت. اولین کنفرانس ملی شهرسازی، مدیریت شهری و توسعۀ پایدار، تهران.
شکیبا، سارا؛ و گلابی، بایزید (1395). طراحی کانون پرورش فکری و خلاقیت کودک و نوجوان در شهر ارومیه با توجه به معیارهای آموزش و یادگیری کودکان. اولین مسابقۀ کنفرانس بینالمللی جامع علوم مهندسی در ایران، تهران.
صفری، محمود (1400). شناسایی عوامل توسعه‌دهندۀ فرهنگ تأکید علمی در مدارس: مطالعۀ پدیدارشناسی. بازیابی دانش و نظامهای معنایی، 7(27)، 139-156.
عزتی، ساره؛ شریفیان، لیلا؛ تورانی، حیدر؛ برزگر، نادر؛ و اسماعیلی، زهره (1400). شناسایی عوامل مؤثر بر نقش‌آفرینی مدارس به‌عنوان کانون تجربیات تربیتی دانش‏آموزان. فصلنامۀ علمی- پژوهشی سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، 5(2)، 1-14.
محمدپور، احمد (1390). روش تحقیق کِیفی ضدروش: مراحل و رویههای عملی در روششناسی. تهران: جامعه‌شناسان.
محمدی نصرآباد، محدثه؛ علوی لنگرودی، سید کاظم؛ زندوانیان، احمد؛ و استبرقی، مهدیه (1398). اثربخشی آموزش ارزش­های اخلاقی بر رشد مهارت‌های اجتماعی پیش‌دبستانی. تفکر و کودک (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)، 10(2)، 239-262.
نبیئی، اسماعیل؛ کاظم‌پور، اسماعیل؛ و شکیبایی، زهره (1399). شناسایی ابعاد و مؤلفه­های توسعة تفکر پژوهشی دانش‏آموزان در نظام آموزش عمومی ایران. فصلنامۀ نوآوری آموزشی، 76(19)، 137-155.
Banik, P.; and Kumar, B. (2019). Impact of Information Literacy Skill on Students Academic Performance in Bangladesh. International Journal of European Studies, 3(1), 27-33.
Geremew, M. A.; and Abdissa, G. D. (2017). Factors that Influences Students Academic Performance: A Case of Rift Valley University, Jimma, Ethiopia. Journal of Education and Practice, 6(22), 55-64.
Islam, A.; and Sanzida, T. (2021). An Analysis of Factors Influencing Academic Performance of Undergraduate Students: A Case Study of Rabindra University, Bangladesh (RUB). Shanlax International Journal of Education, 9(3), 127-135.
Kapur, R. (2018). Factors Influencing the Students Academic Performance in Secondary Schools in India. 3(13), 575-587, Available in: https://www.researchgate.net/publication/324819919.
Khan, Z.; and Saeed, K. (2022). Factors Affecting Students’ Academic Performance: A Case Study of District Dir Lower and Malakand Agency, Khyber Pakhtunkhwa. Indian Journal of Economics and Business. 21(1), 339-342, Copyright@ Ashwin Anokha Publications and Distributions, Available in: http://www.ashwinanokha.com/IJEB.php.
Mercer, N.; Hennessy, S.; and Warwick, P. (2019). Dialogue, Thinking Together and Digital Technology in the Classroom: Some Educational Implications of a Continuing Line of Inquiry. International Journal of Educational Research, 97, 187-199.
Onopriienko, O.; Skvortsova, S.; and Ishchenko, A. (2019). Development of Critical Thinking of Primary School Pupils at Mathematics Lessons. EME 2019: Primary Mathematics Education-Reflection of Current Abilities and Needs of Younger School Age Children, April 10-12, Bratislava, Slovakia.
Pedaste, M. et al. (2015). Phases of Inquiry-Based Learning: Definitions and the Inquiry Cycle. Educational Research Review, 14, 47-61.
Pinto, G.; Bigozzi, L.; Vettori, G.; and Vezzani, C. (2018). The Relationship between Conceptions of Learning and Academic Outcomes in Middle School Students according to Gender Differences. Learning, Culture and Social Interaction, 16, 45-54.
Rodríguez, G.; Pérez, N.; Núñez, G.; Baños, J. E.; and Carrió, M. (2019). Developing Creative and Research Kills through an Open and Interprofessional Inquiry-Based Learning Course. BMC Medical Education, 19(1), 134.
Strauss, A.; and Corbin, J. (1990). Basics of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and Techniques.
Tamnayfar, M.; Amini, M.; and Yazdani Kashani, Zh. (2011). Reflection of the Functions of Art Education in the Educational System. Journal of Art Education, (24), 42-49.