Analyzing the Facilitators of Family Participation in Educational Policies

Document Type : Scholarly Article

Author

Associate Professor of Reaserch Institute for Education,Tehran, Iran.

Abstract

The purpose of this research is to study the facilitators of family participation in educational policies. The type of research is applied and the research method is qualitative. The research community of expert were experts in the field of family, policy-making familiar to the field of education and family. Based on criteria such as interest in participating in studies, having work experience in the field of educational policy-making were select purposeful sampling.  The instrument data collection was semi-structured interview.  The framework of which was compiled based on the content analysis of the research literature and edited based on the opinions of three relevant experts. After conducting the interview, the resulting data were analyzed using the Delphi method. The findings indicate that the experts divided 27 facilitators into 5 groups (governmental (with 5 facilitators), social (with 9 facilitators), legal (with 3 facilitators), structural with (7 facilitators) and educational with (4 facilitators) introduced. The result of this study shows the fact that the future family can have an active presence in educational policy-making if the ground for four main aspects is prepared for this presence. One aspect is the belief of educational policy makers that they believe in the presence of the family in determining educational policies, the other aspect is that the families have received the necessary education and training for this necessity, the third aspect is that there is transparency of information and circulation of information. Families can get accurate information about the state of education, the functioning of the education system and the policy-making system. The fourth point is that both institutions of family and education trust each other and consider being together as mutually beneficial. These four aspects together will facilitate the presence of the family in the educational policy making process.

Keywords

Main Subjects


قران کریم. ترجمۀ الهی قمشه­ای. چاپ ششم. تهران: انتشارات رشیدی.
نهج­البلاغه (1380). ترجمۀ سید جعفر شهیدی. تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.
اخوان کاظمی، مسعود و ایوب نیکو­نهاد (1397). "شناسایی و تحلیل پیشران­های توسعۀ سیاسی در ایران بعد­از انقلاب اسلامی، سناریویی مطلوب برای آینده"، پزوهش­های سیاست اسلانی، (14)6، 41-10.
ابراهیمی کیاسری، حمیدرضا و سید مهدی الوانی و غلامرضا معمارزاده طهران (1402). "ارزیابی ترکیبی از عوامل مؤثر بر مشارکت شهروندان در خط­مشی­های نظام آموزشی و پرورشی ایران"، فصلنامۀ مدیریت دولتی، (2)15، 257-230.
ایمانی، الهه و علیرضا کلدی و باقر ساروخانی (1402). "مؤلفه­های اثر­گذار بر شکاف نسلی
دانش­آموزان مقطع متوسطۀ دوم منطقۀ چهار شهر تهران از منظر والدین"، فصلنامۀ مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، (1)8، 36-7.
تجلی، منیر و شهین ایروانی و علیرضا چیت سازان (1401)." بررسی تاریخی­ـ تحلیلی تحول مشارکت در حکمرانی نهاد آموزش ایران با تأکید بر تمدن اسلامیفصلنامۀ مسائل کاربردی تعلیم­و­تربیت اسلامی، (3)7، 32-7.
تقوا، سید مصطفی و کرم­الله دانش­فرد و ناصر میرسپاسی (1402). "الگوی مشارکت ذی­نفعان در شکل­گیری خط­مشی­های گردشگری فرهنگی"، فصلنامۀ خط­مشی­گذاری عمومی در مدیریت، (49)14، 36-19.
تقوا، محمد­رضا و محمد­تقی تقوی فرد و ایمان رئیسی وانانی و نور­محمد یعقوبی و حامد کرد (1402). "شناسایی پیشران­های کیفیت خدمات دولت سیار"، فصلنامۀ پژوهش های مدیریت منابع سازمانی، (2)13، 104-75. 
جعفری، عمار و فریبا کریمی (1396). "سیاستگذاری حرفه­ای در نظام آموزشی در هزارۀ سوم با تأکید بر مبحث آینده­پژوهی"، نشریۀ شباک،  (10)3، 56-45.

حیدری، علیرضا (1399)." کارکردهای سیاست­گذاری آموزشی در نظام تعلیم­و­تربیت"، فصلنامۀ سیاستگذاری عمومی، (1)6، 280-261.

داوود آبادی، محسن و حسین بهرامی (1399). بایسته­های حکومت اسلامی در سیاست­گذاری حوزۀ آموزش، فصلنامۀ علوم تربیتی در اسلام، (14)8، 257-243.

شورای عالی انقالب فرهنگی (1390). «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش». تهران: شورای عالی انقلاب فرهنگی.
شورای عالی انقالب فرهنگی(1390). «مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم­و­تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران». تهران: شورای عالی انقلاب فرهنگی.
صمدی، معصومه (1400). "تبیین چالش­های اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌و‌پرورش بر­اساس فراترکیب"، فصلنامۀ سیاست­گذاری عمومی، (5)7، 331-343.
صمدی، معصومه (1401). "شناسایی ظرفیت­های مغفول سیاستی سند تحول بنیادین آموزش ‌و‌پرورش به روش فراترکیب"، فصلنامۀ راهبردی سیاست­گذاری عمومی، (43)12، 107-80.
صمدی، معصومه و منیره رضایی (1390). "بررسی نقش تربیتی خانواده در نظام تربیت رسمی و عمومی از دیدگاه علم و دین"، پژوهش در مسائل تعلیم­و­تربیت اسلامی، (12)19، 117-95.
عاشقی، حسن و طاهره بیگی (1394). "طراحی مدل مفهومی برای سیاست­گذاری در نظام آموزشی"، سومین کنفرانس ملی آموزش و توسعۀ سرمایۀ انسانی.
عبداللهی، حسین و عباس عباس­پور و ابوالقاسم تادری و  علی خورسندی طاسکو (1401). "تحلیل سیاست­های گسترش گونه­های مدارس در نظام آموزش­و­پرورش"، مطالعات راهبردی سیاست­گذاری عمومی، (44)12، 80-51.
عصاره­نژاد، سینا و میثم فرخی (1399). "دلالت­های بنیادین سیاست­گذاری تربیتی اسلامی برگرفته از قول و سیرۀ رضوی"، فصلنامۀ علمی فرهنگ رضوی، (1)8، 216-193.
فدایی، محدثه؛ محمود مهرمحمدی و سید رضا صالحی امیری و محمد مهدی ذوالفقار زاده (1401). "طراحی الگوی سیاست­گذاری تربیتی در آموزش‌و‌پرورش با تأکید بر نهاد خانواده"، پژوهشنامۀ تربیتی، (4)18، 246-211. 
قدسی، علی­محمد و اسماعیل بلالی و ندا لطیفی پاک (1396). "بررسی تأثیر عوامل اجتماعی مؤثر بر میزان مشارکت اولیا در امور مدارس در همدان"، فصلنامۀ توسعه اجتماعی، (1)12، 106-81.
قربانی­زاده، وجه الله و رسول معتضدیان و داوود حسین­پور و عباسعلی رهبر (1400) "طراحی الگوی مشارکت عمومی در خط مشی گذاری با رویکرد چند روشی"، فصلنامۀ مطالعات راهبردی سیاست گذاری عمومی، (44)12، 190-164.
قلی­پور، رحمت الله و علی­اصغر فانی و فاطمه دلبری راغب و مجتبی امیری و محمود مهر محمدی (1397). "طراحی الگوی خط­مشی­گذاری در آموزش‌و‌پرورش ایران با رویکرد قابلیت". سیاستگذاری عمومی، (3)4، 176-159.
کیهان، جواد (1399). "طراحی مدل راهبردهای آموزش مذهبی کودکان پیش­دبستانی در خانواده (پژوهشی آمیخته)"، مسائل کاربردی تعلیم­و­تربیت اسلامی، (1)5، 92-61.
گوهری، زهره و لاله جمشیدی و علی اکبر امین بیدختی (1394). "شناسایی موانع مشارکت والدین در امور مدارس مقطع ابتدایی شهر سمنان"، دو فصلنامۀ مطالعات برنامه ریزی آموزش، (7)4، 162-133.
نادری، ناهید و رضاعلی نوروزی و سیدعلی سیادت(1395). «سیاست­گذاری در آموزش­و­پرورش». اصفهان: انتشارات یارمانا.
نیازآذری، کیومرث و بهرنگ اسماعیلی شاد و مجید ربیعی دولابی (1390). «سیاستگذاری و فرایند خط­مشی عمومی در نظام  آموزشی». قائم­شهر: انتشارات مهر­النبی.
Becker, H & Epstein, J (1993). Parent Involvement: A Survey of teacher practice. The Elementary school Journal, 83, 85-102.
Comber M.K. (2003). Civic curriculum and civic skills: recent evidence. Baltimore: center for information and research on civic learning and engagement (CIRCLE).
Denham, S. A. Ferrier, D. E. & Bassett, H. H. (2020). Preschool teachers 'socialization of emotion knowledge: Considering socioeconomic Risk. Journal of Applied Developmental Psychology, 69(3), 101-160.
Eisenberg, N. (2020). Findings, issues, and new directions for research on emotion socialization. Developmental Psychology, 56(3), 664–670.
Epstein, J, L. (2001). School, family and community partnerships: preparing educators and improving schools. Boulder, CO: Westview.
Epstein, J.L, & Janson, NR. (2004).school, family, & community partnerships: link the plan. Education Digest, 69(6):19-23.
Fabiano, G. A., & Pyle, K. (2019). Fathers and Their Role in Family -School Partnerships. In Ethno cultural Diversity and the Home -to - School Link (pp. 37 -54). Springer, Cham.
Fitzgerald, D (2004), Parent partnership in the early years, London: Continuum. Freeman, R & Gilbert, D (1988).
Henderson. A.T., Mapp, K.L., Johnson, V.R. &Davies D. (2007). Beyond the bake sale: The essential guide to family-school partnerships. New York: London: The New Press.
Keenan, M. (2003) Technology Foresight: An Introduction, Technology Foresight for Organizers. Ankara, Turkey.
McNeil, D. & Zeman, J. (2021). Adolescents’ reluctance to express emotions: relations to parent emotion socialization. Journal of Child Family Study, 30(1), 107–120.
Spera, C: Wentzel, K, R. &Matto, H.C. (2009). Parental aspiration for their children's educational attainment: relations to ethnicity, parental education, children's academic performance, and parental perceptions of school climate. Journal of youth and adolescence, 38(8), 1140-1152.