The Role of Religious Teachings in the Citizenship Education of Students: Explaining the Point of View of Teachers and Education Specialists

Document Type : Scholarly Article

Authors

1 M.A in Elementary Education, Shiraz University, Shiraz, Iran.

2 Professor of the Department of Fundamentals of Education, Shiraz University, Shiraz, Iran.

3 Associate Professor of the Department of Fundamentals of Education, Shiraz University, Shiraz, Iran.

Abstract

The purpose of the present study was to explain the views of elementary teachers and education specialists on the role of religious teachings in the citizenship education of students (2022-2023).  This research was conducted in a qualitative approach using thematic analysis. The participants of the research were elementary school teachers of Marvdasht city and educational experts of Shiraz University, who were selected purposefully (14 primary school teachers and 6 education specialists) using theoretical saturation criteria method. The research tool was semi-structured interview. The method of data analysis was Attride-Stirling's (2001) theme analysis, which led to the identification of the global, organizing and basic themes. The validity of the findings, the method of building an audit trail and matching members was used. The results obtained from the analysis of the interviews include 124 basic themes (enhancement of hope, trustworthiness, confidentiality, avoiding hasty judgments, respect and politeness, preserving the environment, observing the laws of the country, commanding good and forbidding evil, paying attention to the health of the soul. and the body and.....). The six organizing themes of  first dimension including (belief-moral; social-political; economic-professional; aesthetic-cognitive-artistic; biological-physical and scientific-technological) corresponding to the domains of the fundamental transformation document and 18 organizing themes in the second dimension was based on the classification of each domain in three dimensions: cognitive, emotional, and behavioral, and finally, an global theme called religion and citizenship. The results obtained regarding the role of religion in citizenship education indicated a comprehensive and deep view of religious teachings on how to educate citizenship in individual-social dimensions, which should be the attention of experts, teachers, planners and parents.

Keywords

Main Subjects


احمدی زمانی، زهرا؛ گودرزی، اکرم و دیالمه، نیکو (1398). مرور سیستماتیک عوامل مؤثر بر مسئولیت‌­پذیری دانش­‌آموزان با تأکید بر نقش مدرسه. علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، 7 (13 )، 23-57.
استواربکیانی، سارا؛ البرزی، محبوبه وخوشبخت، فریبا (1402). تحلیل مؤلفه­‌های تربیت شهروندی در انیمیشن‌های کودکان: مطالعه کیفی. فصلنامۀ علمی رسانه‌های دیداری و شنیداری, 17 (45)، 3-25.
امامی میبدی، سید منصور و اشتری مهرجردی، اباذر.(1398). دین و تحقق رفتار شهروندی سازمانی: مورد مطالعه، دانشجویان دانشگاه فرهنگیان. فصلنامۀ مطالعات میان­‌رشته‌­ای در علوم انسانی، 3 (11)، 31-47.
امیری، محمد؛ کریمی، محمدرضا و خدامی، علیرضا (1399). تبیین جامعه­‌شناختی رابطۀ الگوهای دینداری و متغیرهای جمعیتی با رواداری اجتماعی (مورد مطالعه: قومیت­‌های ساکن در شهرستان کازرون). فصلنامۀ اسلام و مطالعات اجتماعی، 8 (3)، 183-221.
البرزی، محبوبه؛ امیری، زهرا و خوشبخت، فریبا (1402). نقش فضای مجازی در تربیت شهروندی دانش آموزان مقطع ابتدایی: یک مطالعه ترکیبی. فصلنامۀ فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی،  4 (13)، 5-33.
بناهان قمی، مریم و فخار، فائزه (1402). نقش بازی‌های گروهی در ارتقاء فرهنگ شهروندی، مبتنی بر اصول تربیت اجتماعی اسلامی؛ مطالعه موردی: بازی شهروند و مافیا،  علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، 11 (23)، 95-124.
حریری، نجلا  و سید وکیلی، ریحانه (1393). تأثیر آموزه­‌های دینی بر امانتداری و رعایت ضوابط و مقررات مطالعه موردی: حفظ و صیانت از منابع اطلاعاتی و رعایت ضوابط کتابخانه. فصلنامۀ علمی پژوهشنامۀ تربیتی دانشگاه آزاد واحد بجنورد، 9 (38)، 1-25.
خلیل خانی، وحیدرضا؛ ناطقی، فائزه و رحیمی، عبداله (1398). طراحی الگوی برنامۀ درسی تربیت اخلاقی در آموزش ابتدایی بر مبنای آموزه­های اخلاقی قرآن کریم بر اساس تفسیر المیزان. قرآن و طب، 4 (2)، 118-124.
رجب­نژاد، محمدرضا؛ حاجی، یحیی؛ طالب، امیر مهدی و رجب­نژاد، سعید (1390). بررسی سبک زندگی اسلامی از منظر «حیات طیبه» در قرآن. مجلۀ سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت،  1، 1-9.
رشید­پور، رکسانا؛ سرمدی، محمدرضا؛ مشهدی میقانی، ژیلا و ناطقی، فائزه (1398). تحلیل تطبیقی تربیت شهروندی از دیدگاه دریدا و فوکو: توصیه هایی برای فیلسوفان تربیتی ایران. فصلنامۀ ایرانی آموزش و پرورش تطبیقی، 4 (2)، 407-424.
رضایی، یوکابد (1400). تأثیر دینداری در جلوگیری از ارتکاب جرم و بزهکاری در نوجوانان. فصلنامۀ علمی رهیافت های نوین در مطالعات اسلامی، 6 (3)، 253-290.
شیرعلیزاده، حسن؛ عظیمی، لیلا و رسول­‌زاده اقدم، صمد (1393). بررسی جامعه­شناختی رابطه بین دینداری با آشنایی به حقوق شهروندی (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خلخال). نشر مطالعات علوم اجتماعی ایران، 11 (41)، 55-66.
غلامی، سمیه و مشهدی زاده، محبوبه (1399). اثربخشی آموزش مهارت‌های شهروندی مبتنی بر رسالۀ حقوق امام سجاد(ع) بر آگاهی از حقوق شهروندی و عمل به آن در دانش‌آموزان متوسطۀ اول، مسائل کاربردی تعلیم‌­و­تربیت اسلامی، 5 (2)، 69-94.
قاسم‌­پور خوشرودی، احترام و قاسم‌­پور خوشرودی، عرفانه (1392). جایگاه تربیت شهروندی اسلامی در تحول نظام آموزش‌­و­پرورش. چهارمین همایش انجمن فلسفۀ تعلیم­‌و­تربیت در ایران، مبانی فلسفی تحول در نظام آموزش­‌و­پرورش ایران، دانشگاه فردوسی مشهد.
کجباف، محمدباقر؛ سجادیان، پریناز؛ کاویانی، محمد و انوری، حسن (1390). رابطۀ سبک زندگی اسلامی با شادکامی در رضایت از زندگی دانشجویان شهر اصفهان. روانشناسی و دین، 16 (4)، 61-74.
کرمی، ناصر؛ کچوئیان، جوادی رضا؛ قدمی، مجید و محبی، علی (1400). طراحی الگوی تربیت شهروندی برای دانش‌­آموزان دورۀ ابتدایی، برآمده از مؤلفه­های مکتب اسلام. مسائل کاربردی تعلیم‌­و­تربیت اسلامی، 6 (4)، 31-52.
گودرزی، اکرم (1400). بررسی موانع آزادی انسان از منظر قرآن کریم. فصلنامۀ قرآن و علوم اجتماعی، 1 (4)، 29-56.
گودرزی، اکرم و افضلی قادی، منا (1400). بایسته­‌های مدیریت شایعات در روابط سازمانی از منظر قرآن کریم. دین و ارتباطات، 28، 329-367.
گودرزی، اکرم؛ دیالمه، نیکو و احمدی زمانی، زهرا (1398). تبیین عوامل مؤثر بر مسئولیت­پذیری دانش‌­آموزان بر اساس رسالۀ حقوق امام سجاد(ع) با تأکید بر نقش مدرسه. مسائل کاربردی تعلیم­‌و­تربیت اسلامی، 4 (2 (11)، 65-98.
میرزامحمدی، محمدحسن؛ فرمیهنی‌­فراهانی، محسن و اسفندیاری، سهیلا (1390). بررسی نقش آموزه­های دینی در سلامت فردی و اجتماعی، فرهنگ در دانشگاه اسلامی، 15 (2)، 20-45.
نصری، عبدالله (1399). انتظار بشر از دین (بررسی دیدگاه‌ها در دین‌شناسی معاصر (چاپ هشتم). تهران: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
نورمحمدی، غلامرضا (1400). نقش معنویت دینی بر سلامت جسمی. قرآن و طب، 4 (6)، 62-71.
یوسف­‌زاده محمد رضا  و شاه­مرادی مرتضی (1399). ارائه مدل برنامه درسی تربیت سیاسی بر اساس ساحت تربیت اجتماعی­ـ سیاسی سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش برای دانش‌آموزان دورۀ متوسطۀ اول، مسائل کاربردی تعلیم­ و­تربیت اسلامی، 5 (1)، 173-206.
Anderson, K. D.; Knoll, B.; Tyra, E. (2020). Deepening Convictions: Religious Identity and Off-Campus Study, The Interdisciplinary Journal of Study Abroad, 32(1), 119-147.
Attride-Stirling, J. (2001). Thematic networks: an analytic tool for qualitative research. Qualitative Research, 1, 3, 385-405.
Azizah, N. (2022). Implementing the Value of Character Education in Islamic Religious Education in State Elementary School (SDN) Ciranjang 02 Cianjur, International Journal of Science and Society, 4(2), 118-127.
Cassin, B.; Brault, P. A.; Diagne, S. B. (2016). Nostalgia: when are we ever at home?. Fordham University Press.
Dami, Z. A.; Purwanto, F.; Sudarmanto, G.; Wulandari, R. (2020). The Effect of Religiosity on Organizational Citizenship Behaviour with Gender, Age, and Working Period as Moderators Variable, International Journal of Instruction, 13(4), 231-246.
Daulay, R. F.; Murtadho, W.; Al Farabi, M.; Tanjung, Z. (2022). Islam as a Religion, Civilization and Science, Budapest International Research and Critics Institute (BIRCI-Journal): Humanities and Social Sciences, 5(3).
Diyora, N. (2022). Some methodological aspects of the formation of a culture of interpersonal relationships in primary school students, Galaxy International Interdisciplinary Research Journal, 10(3), 803-806.
Kholmatova, Z. A. (2022). Forming a Culture of Dialogue-Based Relationships in Primary School Students is a Social Pedagogical Necessity, Middle European Scientific Bulletin, 22, 288-291.
Lincoln, YS. & Guba, EG. (1985). Naturalistic Inquiry. Newbury Park, CA: Sage Publications.
Vrublevskaya, P.; Moberg, M.; Sztajer, S. (2022). The Role of Religion in Society and Public Life: Perspectives Among Young Adults in Post-Communist Russia and Poland, In The Diversity Of Worldviews Among Young Adults, 285-301. Springer, Cham.
Wang, Q. (2022). Role of Religion in the Occurrence of and Resolution to Civil Disputes, Sociology of Law, 27–36. Springer, Singapore.