Full-scale Educational Model in Arafa prayer and Educational Principles related to it

Document Type : Scholarly Article

Authors

1 Assistant Professor, Department of Islamic Education, Farhangian University, Tehan, Iran

2 Assistant Professor Department of Islamic Education, Farhangian University, Tehan, Iran.

10.30497/esi.2024.246671.1809

Abstract

The aim of the present study was to explain the full-scale educational model in the Arafa prayer and to infer educational principles based on it. This study was a descriptive study of content analysis. First, by reading the contents of the Arafa prayer in full, the extracted data were coded and classified at three levels: open, axial, and selected using Max Quda software. Then, based on the extracted conceptual model, educational principles were inferred through content analysis in an inductive manner and in the form of content analysis. The results of the study showed that among the 588 open codes obtained from the Arafa prayer, the most codes were related to the belief, worship, morality, and then the aesthetic-artistic dimensions, respectively. The results of the study refer to the principles of spatial unity, the position of the creature and the creator, the characteristic of worship, the wonder of human creation, the guidance of creation, intelligent interaction with the enemy, true knowledge, technology as a blessing, an aesthetic view, and economic scope. It can be concluded that it is necessary to compile and apply a coherent set of foundations and principles and methods of all-round human education based on religious sources in the process of education.

Keywords

Main Subjects


ابن منظور، محمد بن مکرم (1414ق). لسان العرب. بیروت: دارالفکر.
بهشتی، محمد (1401). دلالت‌های تربیتی دعای عرفه در ساحت تربیت توحیدمدار با تکیه بر روش‌های تربیت اخلاقی عرفانی. تربیت اسلامی، 17(39)، 93-112.
جلیلی، رضا (1399). فناوری در قرآن. تهران: دانشگاه جامع امام حسین (علیه‌السلام).
جوادی آملی، عبدالله (1397). تسنیم (70جلد). تهران: اسرا.
حاجی ده آبادی، محمدعلی (1398). درآمدی بر نظام تربیتی اسلام. قم: مرکز بین‌المللی ترجمه و نشر المصطفی.
حسنی، محمد؛ و صادق زاده قمصری، علیرضا (1402). تبیین فلسفه تربیت رسمی و عمومی (تربیت مدرسه‌ای). قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
حسین زاده، ام البنین (1400). تدوین الگویی برای تربیت زیبایی شناسانه بر اساس مبانی زیبایی در قرآن. علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، 9(16)، 83-113.
خمینی، روح‌الله (1379). صحیفة نور. مجموعه رهنمودهای امام خمینی (22جلد). تهران: سروش.
داودی، محمد؛ و کارآمد، حسین (1400ش). فلسفه تعلیم‌ و تربیت اسلامی. قم: انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
دهخدا، علی‌اکبر (1331). لغت‌نامه دهخدا. تهران: نشر دانشگاه تهران.
طاهرزاده، اصغر (1385). جایگاه رزق انسان در هستی. اصفهان: لب المیزان.
طاهرزاده، اصغر (1389). ادب خیال. عقل و قلب. اصفهان: لب المیزان.
طباطبایى، سید محمدحسین (1378). المیزان فى تفسیر القرآن (سید محمدباقر موسوی همدانی مترجم). قم: دفتر انتشارات اسلامی.
علیپور، فاطمه؛ حیدری، زهرا؛ و سنجری، فاطمه (1398). بررسی میزان توجه به ساحت‌های شش‌گانه‌ی تربیت در سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش در کتاب‌های درسی هدیه‌های آسمان دوره دوم ابتدایی. مطالعات تربیتی و اجتماعی قرآن و عترت، 2(3)، 7 -30.
فرهادی، نوازاله؛ و گرامی طیبی، زهرا (1400). تحلیل محتوای کتاب‌های فارسی متوسطه اول بر پایه ساحت‌های شش‌گانه تربیت در سند تحول بنیادین. علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، 9(16)، 181-204.
قبادی، آیت (1398). تبیین مؤلفه‌های تربیت اقتصادی در سیره علوی. آموزه‌های تربیتی در قرآن و حدیث، 5 (1)، 79-61.
کلینى، محمد بن یعقوب (‏1407ق). الکافی. تحقیق غفارى، علی‌اکبر؛ آخوندى، محمد. تهران:‏ دار الکتب الإسلامیه.
کهساری، رضا (1402). نشانگان شاکرین در متون اسلامی و آثار روان‌شناختی آن. پژوهش در دین و سلامت، 36، 118-107.
مجلسی، محمدباقر (1388). بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار. (110جلد). تهران: انتشارات دار الکتب الاسلامیه.
محمدی پویا، فرامرز (1398). تبیین سیره‌ی تربیتی امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه با تأکید بر سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 27 (42)، 27-53.
محمدی ری‌شهری، محمد (1388). دانشنامه امام حسین(علیه‌السلام) (14جلد). قـم: دارالحدیث.
مطهری، مرتضی (1394). تعلیم و تربیت در اسلام. تهران: صدرا.
میرزایی، نجفعلی (1388). فرهنگ اصطلاحات معاصر عربی-فارسی. تهران: فرهنگ معاصر.
یزدانی، فریدون؛ محمدی پویا، فرامرز؛ و بیجنوند، زهرا (1398). احصاء مصادیق ساحت‌های شش‌گانه‌ی تربیتی سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش در قرآن کریم. پاسداری فرهنگی انقلاب اسلامی، 9 (19)، ۸۷- ۱۱۱.
Corbin, J. M., & Strauss, A. (1990). Grounded theory research: Procedures, canons, and evaluative criteria. Qualitative sociology13(1), 3-21.‏
Jensen, K. & Jankowski, N. (2002). A handbook of qualitative methodologies for mass communication research. London: Routledge
Langdridge, D. (2007). Phenomenological psychology: Theory, research and method. London: Person Education Limited.