قرآن کریم، ترجمه کاظم پورجوادی، تهران: بنیاد دائرة المعارف اسلامی.
نهجالبلاغه، تحقیق صبحی صالح، قم: دارالهجرة.
آجورلو، فرزانه؛ نیازی، شهریار؛ و امین مقدسی، ابوالحسن (1401). سوررئالیسم بر مبنای اندیشهی آزاد با محوریت مفهوم حریت و حیرت (با نگاهی بر آراء ناقدان معاصر عرب). دو فصلنامة علمی نقد ادب معاصر عربی، 12(23)، 207-222.
آشتیانی، سیدجلالالدین (1390). تحقیقی در دین مسیح. تهران: نگارش.
ابن ابی الحدید، عبدالحمید هبة الله (بی تا). شرح نهجالبلاغه (محمد ابوالفضل ابراهیم: محقق). قم: کتابخانه آیت الله مرعشی.
ابن بابویه، محمدبن علی (1362). الخصال(علی اکبر غفاری: محقق). قم: جامعه مدرسین.
ابن سعد، محمد بن سعد (1411). الطبقات الکبری. بیروت: دارالکتب العلمیه.
ابن منظور، محمد ابن مکرم (1412). لسان العرب. بیروت: دارالاحیاء التراث العربی.
ابنمیثم، میثم بن علی (۱۴۰۴). شرح نهج البلاغة. تهران: دفتر نشر الکتاب.
اسدی، محمدعلی؛ موحد، عبدالعزیز؛ و پوربختیار، غفار (1399). نقش خوارج در توسعه و ترویج جریان تکفیری در جهان اسلام. جامعه شناسی سیاسی ایران، 3(4)، 3415-3432.
اسلامی، سید حسن (1383). اخلاق نقد. قم: معارف.
انوری، حسن (1382). فرهنگ بزرگ سخن. تهران: سخن.
اورلیوس، مارکوس (1369). اندیشهها (غلامرضا سمیعی: مترجم). بابل: کتابسرای بابل.
اوستین، جول (1399). رهایی از افکار منفی: اندیشه بهتر، زندگی بهتر (مریم امامی: مترجم). تهران: انتشارات ملینا.
بهرام پور، محمدپیام؛ و القاسی زاده، امین (1395). تیغ. تهران: نشر تعالی.
بیابانکی، سیدمهدی (1398). سوگیریهای شناختی ذهنانساندرپذیرش باورهای دینی. پژوهشنامه فلسفه دین، سال هفدهم، 2(34)، 201-224.
پورکبر، الیاس؛ زاهدی، عبدالرضا؛ و حبیب زاده، رقیه (1396). گونههای انعطاف پذیری در احکام و قوانین قرآن، دومین کنگره علوم اسلامی، علوم انسانی، تهران: انجمن علمی هم اندیشان مبتکر.
ترمانینی، عبدالسلام (1385). رویدادهای تاریخ اسلام (سیدعلیرضا واسعی و دیگران:مترجم). قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
تقوی رضوی زاده، الهام (1401). مروری بر کارکرد تربیت اسلامی در آزاد اندیشی و تاثیر آن بر خلاقیت، کنفرانس ملی مدیریت، اقتصاد و علوم اسلامی، مجموعه مقالات، ص 594.
تمیمی آمدی، عبدالواحد بن محمد (1410). غرر الحکم و درر الکلم (رجایی: مصحح). قم: دار الکتاب الإسلامی.
جوادی آملی، عبدالله (1387). منزلت عقل در هندسه معرفت دینی (احمد واعظی: محقق). قم: اسراء.
حرانی، أبو محمد ابن شعبه (1363). تحف العقول عن آل الرسول (على اکبر غفاری: مصحح). قم: مؤسسة النشر الاسلامی.
حمیری، عبدالله بن جعفر (1413). قرب الإسناد. قم: موسسه آل البیت علیهم السلام.
خواجه سروی، غلامرضا؛ حسینی، سید جواد (1393). تبارشناسی آزادی در سنت مردمسالاری دینی (مطالعه موردی: سیره رضوی)، فرهنگ رضوی، شماره 8، 79-104.
دانشور، علیرضا (1381). ذکر از دیدگاه قرآن با تکیه بر آثار تربیتی آن. پایان نامه ارشد، قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
دهخدا، علی اکبر (1377). لغت نامه. تهران: دانشگاه تهران.
رفیعی، رمضانعلی (1383). پاسخگویى در گفتار و سیره امیرالمؤمنین علیه السلام. مجله حصون، 1 (1).
زاهد غیاثی، محمّد (1380). تفکّر از منظر قرآن. بشارت، شماره ۲۵.
زبرجد، سیدمحمدهادی؛ مومن، سید هانیه؛ و کاراندیش، سولماز (1396). موانع و عوامل واقع بینی از منظر قرآن و حدیث. پژوهشنامه معارف قرآنی، 8 (28).
شعبانپور، محمد؛ و کوئینی، فرشته (1393). اصول و روشهای نقد از دیدگاه قرآن و نهجالبلاغه. سراج منیر، 5(15).
شیخ مفید، محمد بن محمد بن نعمان (1413). الأمالی. قم: کنگره شیخ مفید.
عبده، محمد (بدون تاریخ). شرح نهج البلاغة (عبده). مصر: مطبعه الاستقامه.
عظیمی، غلام سرور (1401). تعصب زدایی در پرتو تفکرقرآنی و عقلی. دوفصلنامه یافتههای فقهی معارفی، 2(3).
علی اکبرزاده، حامد؛ و محمدرضایی، محمد (1393). نقش عقل در معرفت دینی و کاستیهای آن. دو فصلنامه انسان پژوهی دینی، 11(32)، 29-47.
فتحی، زهرا (1392). آزاد اندیشی در تعلیم و تربیت اسلامی از دیدگاه شهید مطهری، پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، شماره 19، صص 31-53.
-----------(1397). بررسی موانع و حدود و ثغور آزاد اندیشی دینی در جریان تربیت دینی در آثار شهید مطهری، مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، شماره 36، صص33-55.
فرزانه، عبدالحمید (1398).آزاد اندیشی و آفتهای آن از منظر قرآن کریم، پژوهشهای اعتقادی کلامی، شماره 36، 195-224.
کلانترى، ابراهیم (1391). موانع تفکر صحیح از دیدگاه قرآن کریم، نشریه معرفت، 20(164)
کلانتری، علی اکبر (1385). اخلاق زندگی. قم: معارف.
مجلسی، محمد باقر (1403). بحار الانوار. بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
محمدی، علی (1391). تعصب از منظر نهجالبلاغه و پیامدهای تربیتی آن، تهران: دانشگاه علامه طباطبائی.
مطهرنیا، مهدی (1383). بنیانهای نظری آزاد اندیشی دانشگاه مولد و نهضت تولید علم، اندیشه انقلاب اسلامی، شماره9، 50-75.
مطهری، مرتضی (1383). تعلیم و تربیت در اسلام. تهران: صدرا.
-----------(1373). اسلام و مقتضیات زمان، تهران: صدرا.
-----------(1376). عدل الهی، تهران: صدرا.
-----------(1380). پانزده گفتار، تهران: صدرا.
-----------(1395). مجموعه آثار شهید مطهری، تهران: صدرا
-----------(1396). نظام حقوق زن در اسلام، تهران: صدرا.
معارف، مجید؛ و شریعتی نیاسر، حامد (1393). عقلانیت و مقابله با خرافات با تاکید بر آثار سید مرتضی، پژوهشنامه قرآن و حدیث، 7(14)، ۷-۳۴.
مغنیه، محمد جواد (۱۹۷۹). فی ظلال نهج البلاغة، بیروت: دار العلم للملایین.
مکارم شیرازی، ناصر (۱۳۷۵)، پیام امام امیر المؤمنین (ع)، تهران: دار الکتب الإسلامیة.
منتظری، حسینعلی (1395). درسهایی از نهجالبلاغه. تهران: سرایی.
مؤید، یحیی بن حمزه (1424). الدیباج الوضی فی الکشف عن اسرار کلام الوصی. یمن: مؤسسة الإمام زید بن علی الثقافیة.
نقوی قائنی، محمدتقی (بیتا). مفتاح السعادة. تهران: مکتبة المصطفوی.
هاشمی خویی، حبیب ا... بن محمد (1400). منهاج البراعه فی شرح نهج البلاغه. تهران: مکتبه الاسلامیه.
Moore, A., & Malinowski, P. (2009). Meditation, mindfulness and cognitive flexibility. Consciousness and Cognition, 18(1), 176-186.
Corbin, C. B., & Noble, L. (1980). Flexibility: A major component of physical fitness. Journal of Physical Education and Recreation, 51(6), 23-60.
Dickstein, D. P., Nelson, E. E., McClure, E. B., Grimley, M. E., Knopf, L., Brotman, M. A., ... & Leibenluft, E. (2007). Cognitive flexibility in phenotypes of pediatric bipolar disorder. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 46(3), 341-355.
Haselton, M. G.; Nettle, D. & Andrews, P. W. (2005). The evolution of cognitive bias. The Handbook of Evolutionary Psychology, 724–746.
Merriam-webster’s collegiate dictionary (2007),Tehran: Rahnama.
Skinner, B. F. (1948). Superstition in the pigeon. Journal of Experimental Psychology, 38(2), 168-172.