قرآن کریم
اسدی مله خان، عباس (1403). گزارش تحلیل روند تغییرات دینداری در ایران تحلیل ثانویه پیمایشهای ملی در حوزه دینداری از سال 1353 تا 1402. تهران: گروه بررسیهای راهبردی میراث.
اعرافی، علیرضا (1400). مهمترین راهبردهای پاسخگویی به شبهات. فصلنامه پاسخ، 6(23)، 7-14.
اقدامی، یداله؛ حسینی، افضلالسادات؛ شرفی، محمدرضا؛ و سجادیه، نرگس (1400). تبیین الگوی رویکرد معنوی به تربیت دینی در دوره دوم کودکی (مبتنی بر معرفتشناسی از منظر علامه طباطبایی)، فصلنامه تربیت اسلامی، 16(37)، 53-80.
امینی، محمد؛ رحیمی، حمید؛ صمدیان، زهره؛ و غلامی علوی، صدیقه (1392). ارزیابی مهارتهای فراشناختی دانشجویان در دروس معارف اسلامی، بازاندیشی در کارکردهای نظام آموزشعالی. دوفصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 21(21)، 103-120.
ایروانی، شهین (1393). مقدمهای بر تبیین ماهیت نظام آموزش و پرورش ایران از آغاز دوره مدرنسازی تا امروز. دوفصلنامه پژوهشنامه مبنای تعلیم و تربیت، 4(1)، 83-110.
باقری، خسرو (1388). نگاهی دوباره به تربیت اسلامی (جلد 2). تهران: مدرسه.
باقری، خسرو؛ تجملیان، حمیده؛ افشانی، علیرضا؛ و وزیری، سعید (1402). ابعاد خردمندی از دیدگاه قرآن کریم و اصول تربیتی منتج از آن. فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 31(4)، 45-76.
باقری، خسرو؛ سجادیه، نرگسسادات؛ خدایاری فرد، محمد؛ محمدی، آزاد؛ گواهی، عبدالرحیم؛ و اکبری زرادخانه، سعید (1399). وحدت اندراجی عقل و دین و الهامبخشیهای آن برای تربیتدینی. دوفصلنامه پژوهشنامه مبانی تعلیم و تربیت، 10(2)، 90-117.
تمیمی آمدی، عبد الواحد بن محمد (1366 ش). تصنیف غررالحکم و دررالکلم. قم: دفتر تبلیغات.
تمیمی آمدی، عبد الواحد بن محمد (1410 ق). غررالحکم و دررالکلم. قم: دار الکتاب الاسلامی.
جباری، کامران؛ و سجادی، مهدی (1388). تبیین تربیت دینی ظاهرگرا و نقد آن براساس جریان عقلگرا. دوفصلنامه جستارهایی در فلسفه و کلام، 41(2/82)، 9-46.
جوادی آملی، عبدالله (1387). انتظار بشر از دین. قم: مرکز نشر اسراء.
حاجیدهآبادی، محمد علی (1399). آسیبشناسی تربیت دینی. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
حائری شیرازی، محییالدین (1402). راه رشد (1): الگوی دینی تربیت کودک و نوجوان. قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، دفتر نشر معارف.
داودی، محمد؛ و کارآمد، حسین (1402). فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛ سبزوار: دانشگاه فرهنگیان.
رحمانپور، محمد؛ و میرشاه جعفری، ابراهیم (1395). آسیبهای تربیت دینی و ارائه راهکارهای مناسب از دیدگاه صاحبنظران با رویکرد برنامهریزی درسی. فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 24(32)، 31-52.
سانتراک، جان دبلیو (1393). روانشناسی تربیتی (شاهده سعیدی، مهشید عراقچی و حسین دانشفر، مترجمان). تهران: رسا (نشر اثر اصلی 2008).
سلحشور، احمد (1390). حدود و ثغور تربیت اخلاقی، تربیت معنوی و تربیت دینی. دوماهنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 2(2)، 41-56.
سیدمحمودی، مهنوش؛ تیزدست، طاهر؛ وطن خواه، حمیدرضا؛ خلعتبری، جواد؛ و قربان شیرودی، شهره (1401). تأثیر برنامه آموزش فراشناخت بر تفکر انتقادی و قضاوت اخلاقی دانش آموزان ابتدایی. نشریه آموزش پرستاری، 11(5)، 58-67.
شریف رضی، محمد بن حسین (1387). نهجالبلاغه (محمد دشتی، مترجم). قم: جلوه کمال (نشر اثر اصلی 400 ق).
شریعتمداری، علی (1390). تعلیم و تربیت اسلامی. تهران: امیر کبیر.
شیوندی چلیچه، کامران (1400). تحلیل محتوای کتب مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی بر اساس نظریه خرد وبستر. فصلنامه پژوهش در نظامهای آموزشی، 15(52)، 146-156.
صفایی مقدم، مسعود؛ رشیدی، علیرضا؛ و پاکسرشت، محمدجعفر (1385). بررسی اصل عقلانیت در منابع اسلامی و استلزامات تربیتی آن. دوفصلنامه علومتربیتی، 13(4)، 1-29.
علیتبار، رمضان (1403). عوامل معرفتی و فرامعرفتی شکلگیری شبهات دینی. دوفصلنامه مطالعات شبههپژوهی، 2(4)، 5-22.
فرمهینی فراهانی، محسن (1390). تربیت در نهجالبلاغه. تهران: آیین.
فنایی اشکوری، محمد (1397). ماهیت و دلالت تجربه دینی. فصلنامه آیین حکمت، 10(36)، 137-166.
کلینی، محمد بن یعقوب (1407 ق). الکافی (ط-الإسلامیه). تهران: دارالکتب الإسلامیه.
کیانی، معصومه؛ مهرمحمدی، محمود؛ صادقزاده قمصری، علیرضا؛ نوذری، محمود؛ و باقری، خسرو (1394). مفهومشناسی معنویت از دیدگاه اندیشمندان تربیتی غربی و مسلمان. دوفصلنامه اسلام و پژوهشهای تربیتی، 7(14)، 97-118.
مالوف، لویس (1390). فرهنگ المنجد عربی – فارسی (جلد 1 و 2) (محمد بندرریگی، مترجم). قم: بعثت (نشر اثر اصلی بیتا).
مجلسی، محمد باقر (1403 ق). بحار الأنوار (ط- بیروت) (جلد 1 و 2). بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
محمودی، ایوب؛ نوذری، رضا علی؛ و نجفی، محمد (1390). ویژگیها و ثمرات تفکر انتقادی از دیدگاه امامعلی (ع). فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 19(13)، 93-111.
مطهری، مرتضی (1389 الف). جاذبه و دافعه علی علیهالسلام. تهران: صدرا.
مطهری، مرتضی (1389 ب). سیری در سیره نبوی. تهران: صدرا.
مطهری، مرتضی (1386). انسان و ایمان. تهران: صدرا.
موحد، فریناز؛ ابوالمعالی الحسینی، خدیجه؛ و باقری، فریبرز (1400). بررسی مقایسهای معیارشناسی خردمندی در روایات اهلبیت- علیهمالسلام- با دستاوردهای روانشناختی. فصلنامه علومتربیتی از دیدگاه اسلام، 9(16)، 57-84.
Baltes, P. B., & Staudinger, U. M. (2000). Wisdom: A metaheuristic (pragmatic) to orchestrate mind and virtue toward excellence.
American Psychologist, 55(1), 122–136.
https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.122
Brown, S. C. (2002). A model for wisdom development-and its place in career services. Journal of Career Planning and Employment, 62(4), 29–36.
Glück, J., & Bluck, S. (2013). The MORE life experience model: A theory of the development of personal wisdom. In M. Ferrari & N. M. Weststrate (Eds.), The scientific study of personal wisdom: From contemplative traditions to neuroscience (pp. 75–97). Dordrecht: Springer Netherlands. https://doi.org/10.1007/978-94-007-7987-7_4
Glück, J., & Weststrate, N. M. (2022). The wisdom researchers and the elephant: An integrative model of wise behavior.
Personality and Social Psychology Review, 26(4), 342–374.
https://doi.org/10.1177/10888683221094650
Grossmann, I., Na, J., Varnum, M. E. W., Park, D. C., Kitayama, S., & Nisbett, R. E. (2010). Reasoning about social conflicts improves into old age.
Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 107(16), 7246–7250.
https://doi.org/10.1073/pnas.1001715107
Jeste, D. V., & Lee, E. E. (2019). The emerging empirical science of wisdom: Definition, measurement, neurobiology, longevity, and interventions.
Harvard Review of Psychiatry, 27(3), 127–140.
https://doi.org/10.1097/HRP.0000000000000205
Jeste, D. V., Thomas, M. L., Liu, J., Daly, R. E., Tu, X. M., Treichler, E. B., ... & Lee, E. E. (2021). Is spirituality a component of wisdom? Study of 1,786 adults using expanded San Diego wisdom scale (Jeste-Thomas wisdom index). Journal of psychiatric research, 132, 174-181. https://doi.org/10.1016/j.jpsychires.2020.09.033
Mickler, C., & Staudinger, U. M. (2008). Personal wisdom: Validation and age-related differences of a performance measure.
Psychology and Aging, 23(4), 787–799.
https://doi.org/10.1037/a0013928
Webster, J. D. (2007). Measuring the character strength of wisdom.
The International Journal of Aging and Human Development, 65(2), 163–183.
https://doi.org/10.2190/AG.65.2. d