Effects and Consequences of Jealousy on Individual and Social Interactions in Quranic Teachings

Document Type : Scholarly Article

Authors

1 Assistant professor, Qurani University, Shiraz, Iran

2 Assistant professor, of the Department of Education, Farhangian University, Iran

Abstract

The aim of the present study is to conceptualize jealousy in the Qur'an and to investigate its origin and consequences in the individual and social dimensions and to provide educational solutions. The present study was conducted with a qualitative approach and using library data and inferential analytical method. Its research community includes all Quranic verses related to the research topic and other related documents in the form of books and articles. The sampling method was purposive. The findings suggest that jealousy is caused by a weak faith and weakness in beliefs and the love of the world is one of the most important factors in creating jealousy. In human interactions, sometimes individual and group distinctions, discrimination between individuals and sometimes human perfectionism, throws human into the abyss of selfishness and worldliness which makes him jealous of the possessions and possessions of others in social interactions due to superiority and material competition. Among the individual effects and consequences of jealousy are deprivation of peace of mind, weakening of monotheistic faith and beliefs in human beings and dissatisfaction with one's current situation, dissatisfaction with what one has and not giving thanks to God. In social interactions, jealousy, like the first link in a chain of vices, can cause the emergence of other vices, including anger, hostility, resentment, and avarice in human beings. Loss of human dignity is another consequence of jealousy in social interactions. Avoid provoking people, avoid stinginess, avoiding hostility, enmity and malice, not boasting and not expressing abilities, controlling the love of the world, paying attention to the special talents and interests of individuals, laying the groundwork for a sense of honor and dignity, proportionate distribution of love, laying the groundwork for gratitude, awareness and insight Divine, modeling and strengthening the faith of educators is one of the educational strategies of the present study.

Keywords

Main Subjects


قرآن مجید (1397). (حسین انصاریان، مترجم).
نهج البلاغه (1392). (محمد دشتی، مترجم) (چاپ 10). قم: موعود اسلام.
عهد عتیق (1393). کتابهای شریعت، یا تورات براساس کتاب مقدس اورشلیم (پیروز سیار) (جلد 1). تهران: هرمس.
عهد عتیق (1397). کتابهای تاریخ براساس کتاب مقدس اورشلیم (پیروز سیار) (جلد 2). تهران: نشر نی.
ابن‎عاشور، محمدطاهر (1997م). التحریر و التنویر. تونس: دار سحنون.
ابن‏منظور، محمد (1414ق). لسان العرب (طبع 3). بیروت: دار صادر.
ابو‏حیان، محمد بن یوسف (1420ق). البحر المحیط فى التفسیر. بیروت: دار الفکر.
باقری، خسرو (1395). درآمدی بر فلسفۀ تعلیم­و‏تربیت جمهوری اسلامی ایران: اهداف، مبانی و اصول (جلد 1) (چاپ 3). تهران: علمی و فرهنگی.
باقری، خسرو؛ توسلی، طیبه؛ و سجادیه، نرگس (1389). رویکردها و روش‏های پژوهش در فلسفۀ تعلیم­وتربیت. تهران: پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
بحرانى، سید هاشم (1416ق). البرهان فى تفسیر القرآن (قسم الدراسات الاسلامیة مؤسسة البعثة، محقق) (چاپ 1). تهران: بنیاد بعثت.
بیرجندی، زهرا؛ قطبی، ثریا؛ و شعیری، محمدرضا (1397). شناسایی مفهوم و ابعاد حسادت در قرآن و حدیث، و مقایسۀ آن با روان‏شناسی حسادت. دوفصلنامۀ روان‏شناسی بالینی و شخصیت، 2(32)، 249-266.
بیضاوى، عبدالله بن عمر (1418ق). أنوار التنزیل و أسرار التأویل (محمد عبدالرحمان المرعشلى، محقق) (چاپ 1). بیروت: دار احیاء.
بهپور، الهام؛ و ساجدی، مریم (1396). بررسی حسد و پیامدهای آن ازمنظر مدیریت اسلامی و مطالعات نوین مدیریتی. دومین کنگرۀ بین‏المللی علوم اسلامی. تهران.
پورامینی، محمدباقر (1391). سبک زندگی: منشور زندگی در منظر امام رضا (ع) (چاپ 2). مشهد: آستان قدس رضوی.
تهرانی، مجتبی (1387). اخلاق اللهی: آفات زبان (جلد 4) (چاپ 9). تهران: پژوهشکدۀ فرهنگ و اندیشۀ اسلامی.
تهرانی، مجتبی (1395). اخلاق اللهی: مباحث قوۀ غضبیه (جلد 7) (چاپ 1). تهران: پژوهشکدۀ فرهنگ و اندیشۀ اسلامی.
جعفر بن محمد، امام ششم علیه‌السلام‏ (1400ق). مصباح الشریعة (چاپ 1). بیروت: اعلمی.
جمشیدیان، اکرم (1388). جلوه‏هایی از اخلاق در قرآن. ماهنامۀ پیام زن، (209)، 90-91.
جوهری، ابونصر (1404ق). الصحاح: تاج اللغة و صحاح العربیة. بیروت: دار العلم.
حسینی‏زاده، سید علی؛ و مشایخی، شهاب­الدین (1393). روش‏های تربیتی در قرآن (جلد 2). قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
داودی، محمد؛ و حسینی‏زاده، سید علی (1398). سیرۀ تربیتی پیامبر (ص) و اهل­بیت (ع) (چاپ 12). تهران: سمت.
ذوالفقاری، شهاب­الدین؛ نجاریان، زکیه؛ و نجاریان، بتول (1393). راهکارهای درمان حسادت ازدیدگاه اسلام و روان‏شناسی. معرفت، 23(205)، 99-114.
راغب، حسین (1383). ترجمه و تحقیق مفردات الفاظ قرآن (سید غلام­رضا خسروی حسینی، مترجم) (چاپ 4). تهران: مرتضوی (نشر اثر اصلی: 1412ق).
زمخشرى، محمود (1407ق). الکشّاف عن حقائق غوامض التنزیل. بیروت: دار‏ الکتاب العربی.
زیبایی‏نژاد، مریم (1391). بیماری‌های دل و روش بهبود آن ازمنظر قرآن و ادبیات عرفانی. نشریۀ عرفان اسلامی، 32، 83.
سعدی شیرازی، مصلح­الدین (1386). کلیات سعدی (محمد‏علی فروغی، مصحح) (چاپ 1). مشهد: بِه‏نشر.
طباطبایی، محمدحسین (1374). المیزان فى تفسیر القرآن (سید محمد‏باقر موسوى همدانى، مترجم) (چاپ 5). قم: انتشارات اسلامى جامعۀ مدرسین حوزۀ علمیه.
طباطبایی، محمدحسین (1417ق). المیزان فى تفسیر القرآن‏. قم: انتشارات اسلامى جامعۀ مدرسین حوزۀ علمیۀ قم.
طبرسی، فضل (1360). مجمع البیان فی تفسیر القرآن (چاپ 1). تهران: فراهانی.
طبرسی، فضل‏ (1372). مجمع البیان فی تفسیر القرآن‏. تهران: ناصرخسرو.
طبری، محمد (1420ق). جامع البیان فی تفسیر القرآن. بیروت: دار‏ المعرفة.
طوسی، نصیرالدین (1356). اخلاق ناصری (مجتبی مینوی و علی­رضا حیدری، مصحح). تهران: خوارزمی.
عروسى حویزى، عبدعلی (1415ق). تفسیر نور الثقلین (چاپ 4). قم: اسماعیلیان.
علی‏محمدی، مجید؛ و جلیلی راد، سید احمد (1392). تأثیر بخل بر سبک زندگی فردی- اجتماعی و شیوه‏های درمان آن. پیوند، (411)، 44-46.
غزّالی، محمد (1384). کیمیای سعادت (چاپ 2). به­اهتمام پروین قاسمی. تهران: پیمان.
فخرالدین رازى، محمد (1420ق). مفاتیح الغیب‏ (چاپ 3). بیروت‏: دار ‏احیاء‏.
فراء، یحیی (بی‏تا). معانى القرآن (احمد یوسف نجاتى، محمدعلى نجار و عبدالفتاح اسماعیل شلبى، محققان) (چاپ 1). مصر: دار المصریة.
فلسفی، محمدتقی (1354). گفتار اخلاقی: اخلاق ازنظر همزیستی و ارزش‏های انسانی (جلد 1). تهران: معارف اسلامی.
فیومى، احمد (1414ق). المصباح المنیر فى غریب الشرح الکبیر للرافعی (چاپ 2). قم: دار الهجرة.
قرائتی، محسن (1387). تفسیر نور (جلد 10) (ویراست 2). تهران: مرکز فرهنگی درس‌هایی از قرآن.
قرطبى، محمد (1364). الجامع لأحکام القرآن‏ (چاپ 1). تهران‏: ناصرخسرو.
کامرانیان، عباس­علی (1395). نکته‌های قرآنی دربارۀ حسود و حسادت (چاپ 1). تهران: نور قرآن و اهل­بیت (ع).
کریمی، عبدالعظیم (1394). تزکیه به‌مثابۀ تربیت سلبی دربرابر تدسیه به‌مثابۀ تربیت ایجابی. دوفصلنامۀ تربیت اسلامی، 10(21)، 101-121.
کلینی، محمد (1351). خلاصه‏ای از اصول کافی (علی‌اصغر خسروی شبستری، مترجم). تهران: خرمی.
کلینى، محمد (1407ق). کافی (على‌اکبر غفارى و محمد آخوندى، محققان) (چاپ 4). تهران: دار الکتب الإسلامیة.
کومبز، جرالد؛ و دنیلز، لو روی بی. (1394). پژوهش فلسفی: تحلیل مفهومی (خسرو باقری، مترجم). در: ادموند سی. شورت. روش‏شناسی مطالعات برنامۀ درسی (محمود مهرمحمدی و همکاران، مترجمان). تهران: سمت.
کیمیایی، مسعود (1393). حسد بر زندگی عین‌القضاة (چاپ 3). تهران: ثالث.
مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم­وتربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران (1390). تهران: دبیرخانۀ شورای عالی آموزش­وپرورش.
مجلسى، محمدباقر (‏1403ق). بحار الأنوار (چاپ 2) (جمعى از محققان، مصححان)‏. بیروت: دار إحیاء.
مقدسى، مطهر (1374). آفرینش و تاریخ (محمدرضا شفیعى کدکنى، مترجم) (چاپ 1). تهران: آگه.
مطهری، مرتضی (1385). حکمت‏ها و اندرزها (جلد 1) (چاپ 20). تهران: صدرا.
مکارم شیرازی، ناصر (1374). تفسیر نمونه. تهران: دار الکتب الإسلامیة.
مولوی، جلال­الدین (1389). مثنوی معنوی (چاپ 1) (مطابق نسخۀ رینولد الین نیکلسون و با مقدمۀ استاد فروزانفر). تهران: سلسلۀ مهر.
نراقی، احمد (1391). معراج السعادة. قم: آیین دانش.
Eisner, W. E. (1994). The Educational Imagination. New York: McMillan, College Puplishing Company.
Smith, R. H.; and Kim, S. H. (2007). Comprehending Envy. Psychological Bulletin. 133, 46-64.
Shamionov, R. (2014). Envy, Personality’s Riskiness and Methods for Achieving of High Economic Status. Open Journal of Social Sciences, 2, 110-113.