Investigating the mediating role of metacognitive strategies In the relationship between epistemological beliefs and self-directed learning in students

Document Type : Scholarly Article

Authors

1 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Khoy Branch, Islamic Azad University, Khoy, Iran.

2 Graduate of Master of Educational Management , Khoy Branch, Islamic Azad University, Khoy, Iran

Abstract

The aim of this study was to determine the effect of epistemological beliefs and metacognitive strategies on self-directed learning in students in the academic year 1398-99. The research was a descriptive-correlational study. The statistical population of the study included all high school students in Chaypareh city with 1900 people. From this population, a sample of 320 people were selected using Morgan table using stepwise cluster sampling. Data collection tools included Schumer (1993) Epistemological Questionnaire, Fisher, King & Tago (2001) Self-Guided Learning Scale and O'Neill & Abedi (1996) Metacognitive State Questionnaire. Data analysis was performed using regression analysis and path analysis methods. Findings showed that epistemological beliefs can explain 19% of the variance of metacognitive strategies in a negative way and also, variables of epistemological beliefs in a negative way and metacognitive strategies in a positive way can simultaneously explain 34% of the variance of self-directed learning; Also, metacognitive strategies play a significant mediating role in the relationship between epistemological beliefs and self-directed learning (P <0.05). According to the findings, it can be raised. The direct path from epistemological belief to self-directed learning and metacognitive strategies as well as the direct path from metacognitive strategy to self-directed learning are statistically significant. Therefore, it can be argued that epistemological beliefs in a negative way and metacognitive strategies in a positive way are able to predict students' self-directed learning.

Keywords


ابیلی، خ.؛ نارنجی ثانی، ف.؛ و مصطفوی، ز. (1396). بررسی ارتباط بین یادگیری خودراهبر و میزان سواد فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشجویان گروه علوم مهندسی دوره‌های یادگیری الکترونیکی. مورد مطالعه: مؤسسه آموزش عالی مهر البرز. فصلنامه پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی. 5 (1)، 50-35.
اصولی، ا.؛ شریعتمدار، آ.؛ و کلانترهرمزی، آ. (1395). بررسی رابطه باورهای فراشناخت با خودتنظیمی تحصیلی و تعارض والد ـ نوجوان. فصلنامه فرهنگ مشاوره و روان‌درمانی. 7 (27)، 104-83.
برزگر بفرویی، ک.؛ و سعدی‌پور، ا. (1391). مدل‌یابی روابط بین باورهای معرفت‌شناختی، خودکارآمدی تحصیلی، خودنظم‌دهی فراشناختی و پردازش عمیق با عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دبیرستان. تازه‌های علوم شناختی. ۱۴ (۱)، 66-53.
بهروزی، ن.؛ شغابی، م.؛ مهرابی‌زاده هنرمند، م.؛ و مکتبی، غ. (1392). بررسی رابطه یادگیری خودراهبر با عملکرد تحصیلی و رضایت از زندگی در دانش‌آموزان. مجله علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز. 6 (1)، 155-170.
جلیلی، ا.؛ حجازی، م.؛ انتصار فومنی، غ.؛ و مروتی، ذ. (1397). رابطه فراشناخت و عملکرد تحصیلی با میانجی­گری حل مسئله. فصلنامه سلامت روان کودک. 5 (1)، 91-80.
جناآبادی، ح. (1395). بررسی رابطه راهبردهای فراشناختی و خلاقیت با سبک‌های یادگیری در دانش‌آموزان با خواهر و برادرهای دارای اختلالات بیرونی، درونی و هیجانی. دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری. 4 (6)، 15-1.
خسروجردی، م. (1387). معرفت‌شناسی و رفتار اطلاع‌جویی: نتایج یک پژوهش کمی. علم و فناوری اطلاعات. 24 (2)، 48-29.
رضایی، ا. (1388). نقش باورهای معرفت­شناختی، سبک‌های تفکر و راهبردهای یادگیری در عملکرد تحصیلی دانشجویان. فصلنامه پژوهش­های نوین روان‌شناختی. 4 (16)، 201-185.
رضایی، ا. (1389). پایایی و ساختار عاملی پرسش‌نامه باورهای معرفت­شناختی. فصلنامه اندازه‌گیری تربیتی. 1 (1)، 1-16.
سپهریان آذر، ف.؛ و مقدم، ز. (1396). رابطه باورهای معرفت­شناختی با راهبردهای یادگیری خودتنظیم: نقش واسطه‌ای دانش و مهارت‌های فراشناختی. پژوهش‌های آموزش و یادگیری. 14 (2)، 66-55.
سلیمان­نژاد، ا.؛ و آیرملوی، ب. (1391). رابطه باورهای معرفت­‌شناختی و گرایش به تفکر انتقادی در دانش‌آموزان دوره متوسطه شهر ماکو در سال تحصیلی 91-90. تفکر و کودک. 3 (6)، 132-107.
شرفی، م.؛ و داودی، م. (1397). اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناخت بر خودراهبری یادگیری و پیشرفت تحصیلی ریاضی و ادبیات فارسی دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول شهرستان شوش. فصلنامه علمی پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی. 9 (36)، 170-147.
شهرکی‌نیا، ب.؛ پورقاز، ع.؛ و جناآبادی، ح. (1396). رابطه هوش فرهنگی و تفکر انتقادی با یادگیری خودراهبر دانشجویان. مجله مطالعات روان‌شناسی تربیتی. 14 (28)، 148-127.
صادقی، م.؛ و خلیلی گشنیگانی، ز. (1395). نقش ابعاد یادگیری خودراهبر در پیش‌بینی سرزندگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. ۸ (۲)، 17-9.
صدری دمیرچی، ا.؛ جعفری، ک.؛ کیانی، ع.؛ و بالاخانی طول گیلانی، آ. (1397). پیش­بینی گرایش به تفکر انتقادی براساس یادگیری خودگردان و باورهای فراشناختی در دانشجویان دندان‌پزشکی. مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد. 13 (2)، 113-101.
عابدی، ص.؛ سعیدی‌پور، ب.؛ فرج‌اللهی، م.؛ و صیف، م. (1396). الگوی ساختاری روابط باورهای معرفت‌شناختی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی: نقش واسطه­ای خودکارآمدی تحصیلی و اهداف پیشرفت. مجله رهیافتی نو در مدیریت آموزشی. 31 (28)، 238-211.
قمی، م.؛ مسلمی، ز.؛ و محمدی، د. (1395). بررسی رابطه راهبردهای فراشناختی با یادگیری خودراهبر در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم. مجله راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 9 (4)، 259-248.
مددپور، پ.؛ محمدی‌فر، م.؛ محمدرضایی، ع. (1395). نقش باورهای معرفت‌شناختی، باورهای انگیزشی و خودکارآمدی ریاضی در پیش­بینی پیشرفت ریاضی. روان­شناسی مدرسه. 5 (1)، 100-81.
میرزابیگی، م. (1394). نقش باورها و حالت فراشناختی در تعلل­ورزی تحصیلی دانش­آموزان دوره متوسطه دوم شهرستان زاوه. پایان­نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه بیرجند.
نادی، م.؛ و سجادیان، ا. (1391). اعتباریابی مقیاس آمادگی برای خودراهبری در یادگیری گاگلیلمینو(SDLRS)  در بین دانشجویان پزشکی و دندان‌پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. ۱۲ (۶)، 467-479.
 
Aditomo, A. (2018). Epistemic beliefs and academic performance across soft and hard disciplines in the first year of college. Journal of further and Higher Education. 42 (4), 482-496. 
Arslantaş, H. A. (2016). Epistemological Beliefs and Academic Achievement. Journal of Education and Training Studies. 4 (1), 215-220.
Aydemir, M. (2014). An investigation of metacognitive activities in distance Education in terms of the students’ study process and metacognitive skills. Unpublished Doctor of Philosophy Thesis, Ataturk University, Turkey.
Bientzle, M., Cress, U., & Kimmerle, J. (2019). Development of domain-specific epistemological beliefs of physiotherapists: a longitudinal study. BMC medical education, 19 (1), 401. doi:10.1186/s12909-019-1844-z
Boğar, Y. (2018). Exploring 6th grade students’ scientific epistemological beliefs and metacognitive awareness regarding achievement level. PhD dissertation, Middle East Technical University.
Brame, C. J. (2019). Chapter 6 - metacognitive practices: Giving students tools to be self-directed learners. In C. J. Brame (Ed.), science teaching essentials (pp. 85-94): Academic Press.
Breed, B., & Bailey, R. (2018). The influence of a metacognitive approach to cooperative pair problem-solving on self-direction in learning. The Journal for Transdisciplinary Research in Southern Africa. 14 (1), 11. 
Bromme, R., Pieschl, S., & Stahl, E. (2010). Epistemological beliefs are standards for adaptive learning: a functional theory about epistemological beliefs and metacognition. Metacognition Learning. 5, 7–26.
Cai,Y., King, R. B., Law, W., & McInerney, D. M. (2019). Which comes first? Modeling the relationships among future goals, metacognitive strategies and academic achievement using multilevel cross-lagged SEM. Learning and Individual Differences. 74, 101750.
Chen, J. H., Björkman, A., Zou, J. H., & Engström, M. (2019). Self–regulated learning ability, metacognitive ability, and general self-efficacy in a sample of nursing students: A cross-sectional and correlational study. Nurse Education in Practice. 37, 15-21.
Fisher, M. J., King, A., & Tague, Z. (2001). Development of a self-directed learning readiness scale for nursing  education. Nurse Education Today. 21, 516-525.
Hakan, K., & Munire, E. (2012). Profiling individual differences in undergraduates, Epistemological beliefs: gender, domain and grade differences. Procedia- Social and Behavioral sciences. 31, 738-744.
Kahsay, M. (2019). EFL Students’ Epistemological Beliefs and Use of Cognitive and Metacognitive Strategies in Bahir Dar University. International Journal of Foreign Language Teaching and Research. 7 (26), 69-83.
Kapucu, S., & Bahçivan, E. (2015). High school students’ scientific epistemological beliefs, self-efficacy in learning physics and attitudes toward physics: a structural equation model. Research in Science & Technological Education. 33 (2), 252-267.
Kerwer, M., & Rosman, T. (2018). Mechanisms of epistemic change-under which circumstances does diverging information support epistemic development?. Frontiers in psychology. 9, 2278. doi:10.3389/fpsyg.2018.02278
Lee, S., Kim, D. H., & Chae, S.-M. (2020). Self-directed learning and professional values of nursing students. Nurse Education in Practice. 42, 102647.
Medina, M. S., Castleberry, A. N., & Persky, A. M. (2017). Strategies for improving learner metacognition in health professional education. American journal of pharmaceutical education. 81 (4), 78. doi:10.5688/ajpe81478
Mekala, S., & Radhakrishnan, G. (2019). Promoting self-regulated learning through metacognitive strategies. IUP Journal of Soft Skills; Hyderabad. 3 (2), 21-27.
Metallidou, P. (2013). Epistemological beliefs as predictors of self-regulated learning strategies in middle school students. School Psychology International. 34 (3), 283–298. 
Nielsen, S. G. (2012). Epistemic beliefs and self-regulated learning in music students. Psychology of Music. 40 (3), 324–338. 
Oates, S. (2019). The importance of autonomous, self-regulated learning in primary initial teacher training. Frontiers in education. 4 (102), 1-8.
Paulsen, M. B., & Feldman, K. A. (2005). The conditional and interaction effects of epistemological beliefs on the self-regulated learning of college students: Motivational strategies. Research in Higher Education. 46 (7), 731-768.
Savoji, A. P., Niusha, B., & Boreiri, L. (2013). Relationship Between Epistemological Beliefs, Self-regulated Learning Strategies and Academic Achievement. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 84, 1160-1165.
Schommer, M., & Hutter, R. (2002). Epistemological beliefs and thinking about everyday controversial issues. The Journal of Psychology. 136 (1), 5-20.
Schommer-Aikins, M., Duell, O. K., & Hutter, R. (2005). Epistemological beliefs, mathematical problem solving beliefs and academic performance of middle school students. The Elementary School Journal. 105, 289-304.
Siegesmund, A. (2016). Increasing student metacognition and learning through classroom-based learning communities and self-assessment. Journal of microbiology & biology education. 17 (2), 204–214.
Uçar, F . (2018). Investigation of gifted students' epistemological beliefs. self-efficacy beliefs and metacognition use. Journal for the Education of Gifted Young Scientists. 6 (3), 30-38 . 
Yilmaz, R. M., & Baydas, O. (2017). An examination of undergraduates’ metacognitive strategies in pre-class asynchronous activity in a flipped classroom. Educational Technology Research and Development. 65 (6), 1547-1567.
Zhoc, K. C. H., & Chen, G. (2016). Reliability and validity evidence for the self-directed learning scale (SDLS). Learning and Individual Differences. 49, 245-250.