قرآن مجید. ترجمه مهدی الهی قمشهای.
نهجالبلاغه. (1383). ترجمه دشتی.قم: طلوع مهر.
آبنیکی، ز.؛ و سبحانینژاد، م. (1391). مقاله بررسی میزان توجه به مؤلفههای مسئولیتپذیری اجتماعی در محتوای برنامه درسی دوره متوسطه نظری ایران. فصلنامه اندیشههای نوین تربیتی. 8 (1).
ایمانی، م. (1390). ضرورت و اهمیت تربیت و مسئولیت اجتماعی. فصلنامه اصلاح و تربیت. 10 (108).
ابوالمعالی الحسینی، خ. (1392). تحلیل کیفی متن: استقرا / قیاس. فصلنامه پژوهشی مطالعات اسلامی و علوم تربیتی. 1 (1).
احمدی زمانی، ز. (۱۳۹۸). تببین عوامل مؤثر بر مسئولیتپذیری دانشآموزان براساس رساله حقوق امام سجاد (ع) با تأکید بر نقش مدرسه. فصلنامه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی. 4 (11).
انق، م. (1397). شناسایی مؤلفههای مسئولیتهای اجتماعی مطلوب شناختی، عاطفی و عملکردی جهت برنامه درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی ایران. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی. داشگاه آزاد واحد گرمسار. 12 (4).
بیرهوف، ه. (1387). رفتارهای اجتماعی مطلوب (تحلیل انواع رفتارهای اجتماعی از دیدگاه روانشناسی اجتماعی). مترجم رضوان صدقینژاد. تهران: نشر گل آذین.
حسینی، ز.؛ ایزدی، م.؛ وکیلی، ن.؛ و انصاریان، ف. (1397). بررسی بعد اجتماعی مسئولیتپذیری از منظر قرآن و اسلام. فصلنامه مطالعات قرآنی. 9 (34)، 304-279.
خوشبین، ی. (1391). بررسی مسئولیتپذیری اجتماعی جوانان و عوامل مؤثر فرهنگی ـ اجتماعی بر آن. فصلنامه علوم اجتماعی. (۵۹).
دهقانی، م. (1388). تحلیل محتوای کتابهای تعلیمات اجتماعی دوره ابتدایی براساس مهارتهای اجتماعی باتوجه به دیدگاه آموزگاران. دانشگاه فردوسی مشهد. فصلنامه نوآوریهای آموزشی. 8 (31).
داداشی کلایی، ف. (1395). اصول و روشهای تربیتی مسئولیتپذیری در آموزههای اسلامی. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی. 26 (41).
رستمیان، م. (1393). مسئولیتپذیری و وظیفهشناسی از دیدگاه قرآن و روایات اهل بیت (ع). پژوهشنامه حکمت اهل بیت (ع). دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان. 1 (2)، 50-31.
صانعی درهبیدی، م. (1393). فلسفه اخلاق و مبانی رفتار. ]منوچهر صانعیدرهبیدی[. تهران: نشر سروش.
فلاحیان، ن.؛ آرام، م.؛ نادری، م.؛ و احمدی، آ. (1391). روش آموزش مطالعات اجتماعی. تهران: شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی ایران، دفتر برنامهریزی و تألیف کتابهای درسی.
قنبری چشمه کمره، ف. (1395). ارزیابی محتوایی کتاب مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی براساس انواع مسئولیت اجتماعی از دیدگاه معلمان شهرستان هرسین. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا (س) کرمانشاه.
مجلسی، م. (۱۳۶۳ ش). بحار الانوار. بیروت، لبنان: مؤسسة الوفاء. ۱۴۰۴ ه ق. ج ۷۲، ص ۳۸.
محمدیپویا، ف.؛ صالحی، ا. و مومیوند، ف. (1394). تحلیل محتوای نهجالبلاغه براساس ساحتهای ششگانه تربیتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. فصلنامه پژوهشنامه نهجالبلاغه. 3 (1).
ناصری، ز. (1396). ارزیابی و تحلیل محتوای کتب مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی برمبنای مؤلفههای مسئولیتپذیری اجتماعی. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشکده علوم انسانی رشته علوم تربیتی دانشگاه آزاد واحد قم.
نجفی، ح.؛ و سبحانینژاد، م. (1393). تحلیل ابعاد شناسه مسئولیتپذیری در سبک زندگی اسلامی. فصلنامه سراج منیر. دانشگاه شاهد، تهران. 5 (16).
یعقوبی، ل. (1390). بررسی مسئولیتهای اجتماعی در آموزههای اسلام و دلالتهای تربیتی آن برای معلمان. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی تهران.