Indicators of the Identity-giving Curriculum in the Intellectual System of the Supreme Leader

Document Type : Scholarly Article

Author

Assistant Professor of the Department of Educational Science Farhangian Unvierstiy, Tehran, Iran.

Abstract

The identity-giving curriculum is a coherent and flexible plan that tries to help the learner to know his past, present and future, and therefore to define his position in front of world phenomena and social events. The basis of this curriculum in Islamic education is knowledge derived from the Holy Qur'an, hadiths of the Ahl al-Bayt (peace be upon them) and the views of thinkers. The Supreme Leader is among the most prominent Islamic thinkers who have paid special attention to the introduction of human identity and the necessity of its development and excellence in curriculum and educational programs with the Qur'anic-narrative thought. The method of conducting the research is analytical-inferential, which is progressive and content analysis technique was used to analyze the information. According to findings, an indicator is a prominent sign that attracts attention and according to this definition  the identity-giving curriculum in the intellectual system of the Supreme Leader has signs such as questioning, thinking, belonging, stepping and moving on the path, taking care of the self and existential excellence during the meeting with God. The rosary thread of this curriculum is nature. God, the Wise, has placed the ability to reach the answers related to the past (origin), present (path) and destination (future) in human being by nature. Based on this, the learner will be prone to meeting God as long as he realizes his natural talents and capital.

Keywords

Main Subjects


قرآن کریم(1398). (محمدمهدی فولادوند، مترجم). تهران: پیام عدالت.
پایگاه اطلاع‌رسانی مقام معظم رهبری به نشانی زیر:
حسین‌زاده، ام‌البنین (1401). واکاوی انواع هویت مبتنی بر رویکرد فطرت‌گرای توحیدی در کتب مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی. دوفصلنامه علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، 10(1)، 259-231.
حسینی خامنه‌ای، سیدعلی (1400). درس خارج فقه، مقابله با خواهش‌های نفسانی.
حسینی خامنه‌ای، سیدعلی (1394ق). طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن (جلسه ششم [نویدها]). تهران: اندیشه تمدن‌ساز.
خوانساری، جمال الدین محمد (1366). شرح غُرر الحکَم و دُرَر الکَلم‌. تهران: دانشگاه تهران.
دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی (1390). سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش. تهران: عالی انقلاب فرهنگی.
دبیرخانه شورای عالی آموزش‌وپرورش (1391). برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران. تهران: وزارت آموزش‌وپرورش.
دیلمی، حسن بن محمد (1408ق). اعلام الدین فی صفات المؤمنین. قم: مؤسسه آل البیت.
ذاکری، مختار (1398). تحلیل و تبیین عمل تعلیم و تربیت در پرورش هویت بر مبنای مبانی و فرایندهای هویت‌یابی. فصلنامه آموزش پژوهی، 5(4)، 134-113.
سلمانی‌اردانی، محمدعلی؛ و شفیع‌پور مطلق، فرهاد (1400). ارزیابی عوامل چهارگانۀ موثر بر توسعۀ برنامه درسی هویت‌ساز دینی ادراک شده با میانجی‌گری جهان‌بینی فردی (مورد مطالعه: دبیران متوسطه شهر اصفهان). فصلنامه مهارت‌های روان‌شناسی تربیتی، 12(4)، 29-1.
سید رضی (1401). نهج‌البلاغة (محمد دشتی، مترجم) (چاپ 4). مشهد: بِه‌نشر.
ظریفیان، فرشته؛ عبدخدایی، سعید؛ و آقامحمدیان، حمیدرضا (1401). تدوین برنامه آموزش خودشناسی با رویکرد صدرایی. ماهنامه جامعه شناسی ایران، 5(11)، 4785-4773.
فضلی، رخساره (1398). شکل‌گیری و تکوین هویت کودکان در دوره پیش‌دبستان. فصلنامه رشد آموزش پیش‌دبستانی، 11، 8-6.
معین، محمد (1386). فرهنگ معین: دوره چهارجلدی. تهران: نگارستان کتاب.
مهنا، محمدتقی (1391). راهکارهای تقویت هویت دینی در برنامه درسی دوره ابتدایی از دیدگاه آموزگاران و مدیران مدارس ابتدایی شهرستان لالجین. (پایان‌نامه کارشناسی ارشد). دانشگاه پیام نور، همدان، ایران.
نجفی، حسن (1400). طراحی و اعتباریابی الگوی برنامه درسی هویت دینی مبتنی بر تفسیر المیزان در دوره اول متوسطه. (رساله دکتری). دانشگاه علامه طباطبائی(ره)، تهران، ایران.
نوذری، محمود (1401). تربیت دینی در دوره دبستان و دبیرستان. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
Avramović, S (2016). Religious Education in Public Schools and Religious Identity in Post-Communist Serbia. Annals FLB – Belgrade Law Review. (3), 25 – 56.
Conrad, F, Toepfer, J (1992). Curriculum For Identity: A Middle Level Educational Obligation. Middle School Journal. 23(3), 3-10.
Krakowski, M (2017). Developing and Transmitting Religious Identity: Curriculum and Pedagogy in Modern Orthodox Jewish Schools, Journal of Contemporary Jewry. 37(3), 433-456.
Neilsen, R, Arber, R, Weinmann, M (2017). Re-Imagining Asian Religious Identity: Towards a Critical Pedagogy of Religion and Race in Australian Schools. Journal of Science Education. (49), 1-15.
Phalet, K, Baysu, G, Verkuyten, M (2010). Political Mobilization of Dutch Muslims: Religious Identity Salience, Goal Framing, and Normative Constraints. Journal of Social Issues. 66(4), 759-779.
Rissanen, I (2014). Developing Religious Identities of Muslim Students in the Classroom: A Case Study from Finland. Journal of Religious Education. 36(2), 123-138.
Visser-Vogel, E, Westerink, J, Janneke, D K, Barnard, M, Bakker, C (2012). Developing a Framework for Research on Religious Identity Development of Highly Committed Adolescents. Journal of Religious Education.107(2),108-121.
Wang, T, J (2012). Religious Identity Formation Among Adolescents: The Role of Religious Secondary Schools. International Christian Community of Teacher Educators Journal. 7(2), 1-5.
Williams, K (1999). Faith and the Nation: Education and Religious Identity in the Republic of Ireland. British Journal of Educational Studies banner. 47(4), 317-331.