تحلیل ابزار ارزشیابی عملکرد آموزشی استادان

نوع مقاله : علمی ـ ترویجی (روانشناسی و روانشناسی تربیتی)

نویسندگان

1 دانشیار گروه مدیریت و برنامه ‏ریزی آموزشی دانشگاه الزهرا(س)

2 دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی (نویسنده مسؤول)

چکیده

آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص و مورد نیاز جامعه از رسالت‌ها و کارکرد‏های اصلی دانشگاه و آموزش عالی است. دستیابی به این هدف تا اندازه زیادی به عملکرد آموزشی استادان بستگی دارد. با توجه به نقش مهم و محوری استادان در کیفیت و توسعه دانش، ارزشیابی و بهبود کیفیت مستمر تدریس استادان در بیش‌تر کشورها از جمله ایران مورد توجه بسیار قرار گرفته است و همه ساله منابع انسانی و مادی زیادی در دانشگاه‌ها صرف ارزشیابی آموزش توسط فراگیران می‏ شود. در این روش، فراگیران استادان خود را در قالب مجموعه‌ای از معیار‌‎ها و رفتار‌ها که نمایانگر تدریس مؤثر است، ارزیابی می‌کنند. از جمله عوامل مهم و اساسی در اثر بخشی نتایج این نوع ارزشیابی، میزان روایی ابزار ارزشیابی است. مقاله حاضر با هدف کمک به به سازی ابزارهای یاد شده، با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی به بررسی یکی از ابزار‌های ارزشیابی پرداخته است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد، ابزار طراحی شده متکی بر رویکرد آموزشی روشن و دقیقی نیست و حاوی گویه‏ های مبهم و گیج‌کننده است؛ زیرا فعالیت‌های مهم آموزشی هم‏چون روش تدریس و روش ارزشیابی به‌ خوبی تعریف نشده است. برای اصلاح و به‌سازی کیفیت این ابزار، بهبود و افزایش آگاهی طراحان این ابزار‌ از رویکرد‌های جدید یادگیری پیشنهاد شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analysis of Evaloutive Instruments of Teacher's Performance

نویسندگان [English]

  • Parvin Ahmadi 1
  • Masoomeh Ahooee 2
1 Associate Professor, Department of Management and Educational Planniag, Al zahra University
2 MA in Educational Mangment Al zahra University
چکیده [English]

Teaching and training specialized people in society are the prime goal of universities and educational institutions. Achieving this goal is highly dependent on teacher's educational performance. Taking into consideration the key and vital role of instructors in the quality and improvement of knowledge, steady evaluation of teaching performance has been the centre of attraction. Every year large sums of money and human resources are being spent at universities for teaching evaluation. Through descriptive and analytic study the present article attempts to develop a model for developing a comprehensive evaluation system. The study shows that current evaluation system and approaches lack accurate pedagogical construction and some ambiguities still remain. More over the disciplinary differences have affected educational, teaching, and evaluation system. To modify and develop the quality of teacher's performance and evaluation, some pedagogical experts and evaluators who are aware of modern approaches are needed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Educational evaluators
  • University instructors
  • students
  • evaluation questionnaire

عنوان مقاله [العربیة]

تحلیل آلیة تقویم العمل التعلیمی لدی الأساتذة

چکیده [العربیة]

إن تعلیم و تربیة الکوادر المتخصصة وفق متطلبات المجتمع تعتبر من الأهداف الرئیسة للجامعات و مؤسسات الدراسات العلیا . و یرتبط نیل هذا الهدف إلی مدی کبیر بالمنهج التعلیمی لدی الأساتذة.

و انطلاقا من دور الأساتذة المهم و الأساسی فی رفع مستوی العلم و توسیع نطاقه فإن رفع الکفاءة المستمر لمستوی منهج التدریس لدی الأساتذة لاقی أهمیة کبیرة فی أغلب الدول و منها إیران. حیث تخصص سنویا میزانیة مالیة و کوادر بشریة عظیمة للجامعات بهدف تقویم مناهج التعلیم من قبل المتعلمین. و فی هذا المنهج یقوم المتعلمون بتقویم أساتذتهم علی أساس مجموعة من المعاییر و السلوکیات الدالة علی التدریس المؤثر و یعتبر معیار صلاحیة آلیة التقویم من جملة العوامل المهمة و الأساسیة إلی جانب تأثیر النتائج، فی هذا النوع من التقویم. و تدرس هذا المقالة إحدی آلیات التقویم بهدف تطویر الآلیات المذکورة بالاعتماد علی منهج الدراسات الوصفی التحلیلی. و تشیر النتائج إلی عدم وضوح و دقة هذه الآلیة المصممة المستندة علی الاتجاه التعلیمی حیث تعانی من غموض بعض عناصرها، إذ لم یتم تقدیم تعریف مناسب للنشاطات التعلیمیة المهمة لمنهج التدریس و منهج التقویم. فیُقترح فی هذا الصدد رفع مستوی معرفة مصممی هذه الآلیات بالاتجاهات الحدیثة فی مجال التعلیم بغیة تعدیل و تحسین جودة هذه الآلیة.

کلیدواژه‌ها [العربیة]

  • التقویم التعلیمی
  • اساتذة الجامعة
  • المتعلمون
  • استبیان التقویم
دوره 3، شماره 4
خرداد 1394
صفحه 137-153
  • تاریخ دریافت: 01 اسفند 1390
  • تاریخ بازنگری: 27 اردیبهشت 1392
  • تاریخ پذیرش: 30 آبان 1392
  • تاریخ اولین انتشار: 01 خرداد 1394
  • تاریخ انتشار: 01 خرداد 1394