مقاله حاضر با هدف شناسایی عوامل سازمانی مؤثر بر توانمندسازی معلمان از دیدگاه اسلام و دانش روز مدیریت صورت گرفته است. در این راستا ضمن بررسی پیشینه نظری مرتبط با عوامل مؤثر بر توانمندسازی معلمان از دیدگاه صاحبنظران علوم تربیتی، سعی شده است مقایسه تطبیقی این عوامل در دو دیدگاه به عمل آید. روش تحقیق در این پژوهش از نوع توصیفی ـ تحلیلی و جامعه آماری شامل آیات قرآن کریم و کتب معتبر روایی و آثار متخصصان هر دو حوزه علوم تربیتی و معارف اسلامی است. یافتهها و نتایج پژوهش حاکی از آن است که بیان روشن اهداف، دسترسی به منابع و اطلاعات، ساختار سازمانی، غنی سازی شغل، و ارزیابی عملکرد از جمله عوامل سازمانی مؤثر بر توانمندسازی معلمان در علوم تربیتی هستند؛ در حالی که در اسلام علاوه بر عوامل فوق که مبانی آن با غرب متفاوت است، رعایت ضابطه مندی در تقسیم وظایف، توجه به انگیزه بالا در انجام مسؤلیت ها و تقسیم کار براساس تعهد و تخصص افراد نیز، در زمره عوامل سازمانی به شمار می آیند.
دیالمه, نیکو, & رحمانی, نیره. (1392). شناسایی عوامل سازمانی مؤثر بر توانمندسازی معلمان از منظر اسلام. علوم تربیتی از دیدگاه اسلام, 1(1), 63-81. doi: 10.30497/edus.2013.57508
MLA
نیکو دیالمه; نیره رحمانی. "شناسایی عوامل سازمانی مؤثر بر توانمندسازی معلمان از منظر اسلام". علوم تربیتی از دیدگاه اسلام, 1, 1, 1392, 63-81. doi: 10.30497/edus.2013.57508
HARVARD
دیالمه, نیکو, رحمانی, نیره. (1392). 'شناسایی عوامل سازمانی مؤثر بر توانمندسازی معلمان از منظر اسلام', علوم تربیتی از دیدگاه اسلام, 1(1), pp. 63-81. doi: 10.30497/edus.2013.57508
VANCOUVER
دیالمه, نیکو, رحمانی, نیره. شناسایی عوامل سازمانی مؤثر بر توانمندسازی معلمان از منظر اسلام. علوم تربیتی از دیدگاه اسلام, 1392; 1(1): 63-81. doi: 10.30497/edus.2013.57508