تحلیل کیفی متن: استقرا / قیاس

نوع مقاله : علمی ـ ترویجی (روانشناسی و روانشناسی تربیتی)

نویسنده

استادیار گروه روان‏شناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی ـ واحد رودهن

چکیده

هدف از مطالعه حاضر توصیف تحلیل محتوای متن به روش استقرایی و قیاسی است. روش پژوهش حاضر تحلیلی ـ توصیفی است. در این مقاله ابتدا وجوه تمایز تحلیل محتوای کمی و کیفی، و سپس نقش استقراء و قیاس در تحلیل محتوای کیفی مورد بررسی قرار گرفته است. هدف این نوع تحلیل معرفی و خلق مضامین/ مقولات مهم در درون پیکره‏ای از محتواست. تحلیل محتوای کیفی عمدتاً به شیوه استقرایی، یک توصیف غنی از متن به عنوان واقعیت اجتماعی ارائه می‏دهد. در تحلیل محتوای متون دینی ریشه‏ها تحلیل می‏شود و امکان دستیابی به مفاهیم و گزاره‏های دینی به عنوان ابزاری برای تفکر دینی فراهم می‏شود. تحلیل ریشه‏ها ماهیت ساختاری و استدلالی دارد و در بطن معانی که متن تولید می‏کند، نهفته است. در تحلیل محتوا برای دستیابی به نتایج مناسب علاوه بر متن، ویژگی‏های منبع پیام و فرستنده پیام نیز در حد امکان تحلیل می‏شود. در این مقاله مراحل تحلیل محتوای کیفی مورد بحث قرار گرفته است. به متخصصانی که علاقمند به فعالیت‏های پژوهشی بین رشته‏ای هستند (مانند مطالعاتی در حوزه روان‏شناسی و مدیریت آموزشی در تلفیق با معارف اسلامی) استفاده از این روش توصیه می‏شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Deduction/Induction: Qualitative Text Analysis

نویسنده [English]

  • khadijeh Abolmaali
چکیده [English]

The purpose of this study is to describe content analysis. The paradigm followed in this article is inductive and deductive reasoning. The researcher has adopted a descriptive content analysis. The writer while trying to describe the distinction between qualitative and quantitative analysis, make an attempt to study the role of inductive and deductive reasoning in qualitative content analysis. The purpose of this analysis is to present and create important themes in the body of content. Also a rich description of the text as a social reality is offered. In religious text analysis, the roots are analyzed in order to build a model for conceptual form and propositions are provided as a means of religious thought. The roots analysis has a structural then logical nature and is hidden within the meaning created by the text. In content analysis, in addition to the text the features of message as well source of message and the sender of massage are analyzed to achieve a reasonable result. In this article, the process of qualitative content analysis are studied. The above research method is recommended to specialists who are interested in interdisciplinary research activities in the field of psychology and educational management in conjunction with Islamic study.

کلیدواژه‌ها [English]

  • qualitative text analysis
  • induction
  • Deduction
دوره 1، شماره 1
آبان 1392
صفحه 85-102
  • تاریخ دریافت: 16 آبان 1391
  • تاریخ بازنگری: 29 بهمن 1391
  • تاریخ پذیرش: 11 خرداد 1392
  • تاریخ اولین انتشار: 01 آبان 1392
  • تاریخ انتشار: 01 آبان 1392