آسیب ‏شناسی و درمان فشارهای روانی از منظر نهج‌البلاغه

نوع مقاله : علمی ـ ترویجی (روانشناسی و روانشناسی تربیتی)

نویسنده

استادیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن

چکیده

نهج‌البلاغه مصداق عینی از منابع اسلامی و علمی و قابل استناد برای مراجعه متخصصان روان‏شناسی است. مقاله حاضر با روش پژوهش کیفی توصیفی ـ تحلیلی، رویکرد نهج‌البلاغه به موضوع تنش‏های روانی و درمان آن‏ها را  از دو جنبه بررسی می‌کند. از یک منظر نگاه خاص امام علی(ع) به علل اصلی فشارهای روانی مورد بحث قرار می‌دهد و از منظر دیگر ارزیابی عوامل فشارزای زندگی. در کلام امام علی(ع) رویکردی با دو محور شناختی و رفتاری مشهود است که ضمن تبیین عوامل و علل تنش‏ها، درمان مبتنی بر ارتقای سطح ارزیابی شناختی از وقایع و اتخاد شیوه‏ های رفتاری تأمین ‏کننده سلامت روانی را مطرح ساخته است. نویسنده در مرحله بعد، ارائه تطبیقی برخی از یافته‏ های جدید پژوهشگران روان‏شناسی را در مقایسه با مبانی روان‌شناختی مطرح شده در نهج‏ البلاغه نشان می‌دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Pathology and Treatment of Mental Stress from Nahjul Balagha Point of View

نویسنده [English]

  • Nargess Baba Khani
چکیده [English]

Nahjul balaghais a rich scientific and reliable Islamic source for psychologists. Within the scope of this article, Nahjul Balagha's approach to mental stress, its treatment and stress generating factors on life, has been studied from two dimensions via descriptive, analytic and qualitative research. The present article studies Imam Ali (PBUH)'s approach to basic mental factors. According to Imam Ali (PBUH)'s reasoning the dual cognitive and behavioral attitudes are seen which elucidate the factors and causes of stress and present treatment based on operating the cognitive level of evaluation of events and adoption of appropriate behavioral methods to ensure mental health. Eventually current findings of researchers are compared with psychological principles in Nahjul balagha.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Nahjul Balagha
  • mental health
  • mental stress
  • pathology
  • cognitive and behavioral approach
دوره 1، شماره 1
آبان 1392
صفحه 119-133
  • تاریخ دریافت: 29 اردیبهشت 1395
  • تاریخ پذیرش: 29 اردیبهشت 1395
  • تاریخ اولین انتشار: 29 اردیبهشت 1395
  • تاریخ انتشار: 01 آبان 1392