نهجالبلاغه مصداق عینی از منابع اسلامی و علمی و قابل استناد برای مراجعه متخصصان روانشناسی است. مقاله حاضر با روش پژوهش کیفی توصیفی ـ تحلیلی، رویکرد نهجالبلاغه به موضوع تنشهای روانی و درمان آنها را از دو جنبه بررسی میکند. از یک منظر نگاه خاص امام علی(ع) به علل اصلی فشارهای روانی مورد بحث قرار میدهد و از منظر دیگر ارزیابی عوامل فشارزای زندگی. در کلام امام علی(ع) رویکردی با دو محور شناختی و رفتاری مشهود است که ضمن تبیین عوامل و علل تنشها، درمان مبتنی بر ارتقای سطح ارزیابی شناختی از وقایع و اتخاد شیوه های رفتاری تأمین کننده سلامت روانی را مطرح ساخته است. نویسنده در مرحله بعد، ارائه تطبیقی برخی از یافته های جدید پژوهشگران روانشناسی را در مقایسه با مبانی روانشناختی مطرح شده در نهج البلاغه نشان میدهد.
باباخانی, نرگس. (1392). آسیب شناسی و درمان فشارهای روانی از منظر نهجالبلاغه. علوم تربیتی از دیدگاه اسلام, 1(1), 119-133. doi: 10.30497/edus.2013.57511
MLA
نرگس باباخانی. "آسیب شناسی و درمان فشارهای روانی از منظر نهجالبلاغه", علوم تربیتی از دیدگاه اسلام, 1, 1, 1392, 119-133. doi: 10.30497/edus.2013.57511
HARVARD
باباخانی, نرگس. (1392). 'آسیب شناسی و درمان فشارهای روانی از منظر نهجالبلاغه', علوم تربیتی از دیدگاه اسلام, 1(1), pp. 119-133. doi: 10.30497/edus.2013.57511
VANCOUVER
باباخانی, نرگس. آسیب شناسی و درمان فشارهای روانی از منظر نهجالبلاغه. علوم تربیتی از دیدگاه اسلام, 1392; 1(1): 119-133. doi: 10.30497/edus.2013.57511