گفت و گو؛ از جدل فلسفی تا کنش تربیتی

نوع مقاله : علمی ـ ترویجی (روانشناسی و روانشناسی تربیتی)

نویسندگان

1 استادیار گروه مشاوره و روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران

2 دانشیار گروه مدیریت و برنامه‏ریزی آموزشی دانشگاه الزهراء

چکیده

گفت‏و گو پدیده دیرپای انسانی‌است که بر پایه ماهیت معرفت‌شناختی خود، انگاره‌های فلسفی و نظریه‌های گوناگونی را به خود اختصاص داده و آنها متناسب با دیدگاه اندیشه‌گران به انسان و جایگاه او در ساخت واقعیت، تحول یافته‌اند. از این رو شناسایی جایگاه گفت‏ وگو در آموزش، نیازمند بررسی نظریه‌های یاد شده و رویکردهای تبیینی آن‌هاست که مقاله حاضر به شیوه تحلیلی بدان می‌پردازد. و در پی آن با شناسایی دیالکتیک به عنوان رویکرد روش‌شناختی سقراط، پایه‌گذار آموزش مبتنی بر گفت‏ وگو، عرصه‌های گوناگون کاربرد آن را در گفت‏ وگوگرایی باختین، تأویل هرمنوتیک گادامر و کنش تفاهمی هابرماس، بررسی می‌کند و در نهایت بر پایه اصول نظری قابل استنتاج از آن‏ ها، الگوی عملی آموزش مبتنی بر گفت وگو در دیدگاه فریره، را ارائه می‌نماید. 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Dialoge From Philosophical Debate to Educational Practice

نویسندگان [English]

  • Mansooreh Haj Hosseini 1
  • Tayebeh Mahroozadeh 2
1
2
چکیده [English]

Dialogue is an ancient human phenomenon with various theories and philosophical paradigms based on its epistemological nature. The theories have evolved in relation to the scholar's view on man and his role in constructing facts. Regarding dialectical method in teaching the above mentioned theories need to be scrutinized. The writer while following analytical approach, by adopting dialectic method as Socrate's (the founder of dialogue based education) methodological approach, studies different areas of the use of dialogue in Bakhtin's dialectic method, Gadamer's, hermeneutics interpretation and Haberma's communicative actions. Taking into consideration the theoretical principle derived from them the writer offers a practical model of education based on Fereire's view of dialectic method.

کلیدواژه‌ها [English]

  • dialectic
  • Socrates
  • Bakhtin
  • Gadamer
  • Habermas
  • Freire
دوره 1، شماره 1
آبان 1392
صفحه 135-158
  • تاریخ دریافت: 15 فروردین 1392
  • تاریخ بازنگری: 29 خرداد 1392
  • تاریخ پذیرش: 24 مرداد 1392
  • تاریخ اولین انتشار: 01 آبان 1392
  • تاریخ انتشار: 01 آبان 1392