بررسی و نقد چهارچوب نظری طرح کرامت در دورة دبستان

نویسنده

استادیار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

چکیده

طرح کرامت یکی از تجربه‌های مهم در زمینة تربیت ارزشی در نظام تربیت رسمی و عمومی ایران است؛ باوجود این، تاکنون آن‌چنان‌که باید و به‌طور دقیق، دربارة آن مطالعه نشده است. در این مقاله، این تجربة مهم در تربیت اخلاقی واکاوی و نقد شده است. برای این منظور، نخست با روش تحلیلی- توصیفی، چهارچوب نظری این طرح در چهار مؤلفة اهداف، محتوا، روش و مواد تحلیل و تشریح شده و سپس براساس تحلیل به‌عمل‌آمده، برخی ضعف‌ها و قوّت‌های طرح شناسایی شده است. این بررسی انتقادی برخی قوّت‌های این طرح را نشان می‌دهد: توجه به بستر فرهنگ دینی جامعه، تأکید بر انگیزش درونی، طراحی شبه‌برنامة درسی مستقل برای تربیت اخلاقی، نظم‌بخشی و تبویب مفاهیم ارزشی، و بهره‌گیری از ظرفیت و نقش تربیتی معلمان در تربیت اخلاقی. در عین ‌حال، ضعف‌هایی نیز در آن دیده می‌شود که عبارت‌اند از:‌ فقدان مبانی نظری تصریح‌شده و فقدان توجیه برای نظم موجود در ارزش‌های ارائه‌شده. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Evaluating Theoretical Framework of Keramat Plan in Iranian Elementary school

نویسنده [English]

  • Mohammad Hasani
Associate Professor, Institue of Trainig and Educational Studies, Organization for Educational Research and Planning(OERP)
چکیده [English]

Keramat Plan is an important experience in value education in formal and general education system in Iran. But it was not taken into consideration carefully. In this essay, this experience in moral Education has been criticized. Descriptive- analytical Methods has been used for this study.   In first,  theoretical  framework of Keramat plan—aims, content, method and material – have been  analyzed. Secondly, Based on that analysis, weak and strong points have been recognized. This critical study finds out some strong points such as considering the theological culture of society context, emphasizing on internal motivation, planning semi-independent curriculum for moral education, organizing value concepts, and using the educational role of teacher for moral education.  On the other hand the weak points included lack of specified theory and lack of explanation for the existing order of provided values. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keramat plan
  • Moral education
  • moral education curriculum

عنوان مقاله [العربیة]

دراسة ونقد الإطار النظری لبرنامج التکریم فی المرحلة الابتدائیة

چکیده [العربیة]

یعتبر برنامج التکریم من أحد التجارب الهامة فی مجال التربیة للقیم فی النظام التربوی الرسمی والعام فی ایران؛ رغم هذا، لم تتم الدراسة الدقیقة حول هذا البرنامج کما یستحق . والمقالة هذه تستعرض التجربة الهامة فی التربیة الأخلاقیة؛ فیقوم فی ضوء منهج التحلیلی الوصفی بتحلیل الإطار النظری لهذه الخطة فی أربع مکوّنات: الغایات والمضامین والمناهج والمواد؛ ثم علی أساس هذا التحلیل یتم التعرف علی قسم من ایجابیات البرنامج و سلبیاته . هذا العرض یشیر إلی بعض ایجابیاته و هی: الاهتمام بثقافة المجتمع الدینیة، والترکیز علی البواعث الداخلیة، والتخطیط لشبه برنامج دراسی مستقل للتربیة الأخلاقیة، و تنظیم مفاهیم القیم وتبویبها، والتمتع باستیعاب المعلمین ودورهم التربوی فی التربیة الأخلاقیة. و یتطرق الی بعض سلبیاته وهو: افتقاد المبانی النظریة المصرحة وعدم وجود التبریر للنظام الموجود فی القیم المعروضة.

کلیدواژه‌ها [العربیة]

  • برنامج التکریم
  • التربیة الأخلاقیة
  • الشؤون التربویة
  • البرنامج الدرسی للتربیة الأخلاقیة
دوره 3، شماره 5
بهمن 1394
صفحه 21-53
  • تاریخ دریافت: 19 فروردین 1394
  • تاریخ بازنگری: 20 خرداد 1394
  • تاریخ پذیرش: 29 آبان 1394
  • تاریخ اولین انتشار: 01 بهمن 1394
  • تاریخ انتشار: 01 بهمن 1394