میزان تأثیر برنامه‏ های درسی معنوی بر بهزیستی روان شناختی از دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان

نویسندگان

1 مربی، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور،ص.پ19395-3697 ، تهران، ایران.

2 دانشجوی دکتری برنامه ‏ریزی درسی دانشگاه اصفهان

چکیده

هدف از این پژوهش بررسی  میزان تاثیر برنامه­درسی معنوی در بهزیستی روان­شناختی از دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد  دانشگاه اصفهان است. این پژوهش از نوع کاربردی بوده و برای اجرای آن از روش پیمایشی- توصیفی استفاده شد. جامعه­ی آماری شامل  دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان (1136نفر) بود. 324 دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان به روش تصادفی چندمرحله ای انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده­ها از پرسشنامه محقق ساخته برنامه­درسی معنوی استفاده شد. همچنین روایی پرسشنامه­ محقق ساخته از طریق نظرات متخصصان بررسی شد و  پایایی آن نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ 96/0 برآورد شده است. نتایج به دست آمده نشان داد که از دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد: 1- میزان تاثیر برنامه درسی معنوی بر بهزیستی روان­شناختی در بعد اهداف، بیشتر از سطح متوسط است 2- میزان تاثیر برنامه درسی معنوی بر بهزیستی روان­شناختی در بعد محتوا، بیشتر از سطح متوسط است.3- میزان تاثیر برنامه درسی معنوی بر بهزیستی روان­شناختیدر بعد روش تدریس، کمتر از سطح متوسط است.4- میزان تاثیر برنامه درسی معنوی بر بهزیستی روان­شناختی در بعد ارزشیابی، در سطح متوسط است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effect of Spiritual Curriculum on the Psychological Well-being from the Perspective of Graduate Students of Isfahan University

نویسنده [English]

  • Setare Mousavi 2
1
2
چکیده [English]

The aim of this study was to investigate the effect of spiritual curriculum on the well-being of MA students of Isfahan University. This study was an applied and descriptive survey. Statistical population included all graduate students of Isfahan University (1136). Method of Sampling was Stratified random sampling. According to the Morgan table sample size formula 324 graduates were chosen as sample. Research instruments was questionnaire of which designed by researcher.  The content validity of questionnaire was determined  by specialist`s views and the reliability of the questionnaire was 0.96 by using Coronbach`s Alpha method .The results showed that (1- In the aim’s dimension, the effect degree of Spiritual curriculum   on the well-being was “more than average.”, 2- In the content’ dimension, the satisfaction degree of Spiritual curriculum   on the well-being was “more than the average”. 3- In the teaching method’ dimension, of Spiritual curriculum   on the well-being was less than average. 4- In the evaluation’s dimension; of Spiritual curriculum   on the well-being was in a average level.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Spiritual Curriculum
  • Psychological wellbeing
  • students
  • University

عنوان مقاله [العربیة]

مدی تأثیر البرامج الدراسیة الروحیة علی الرفاهیة النفسیة حسب رأی طلاب مرحلة الماجستیر بجامعة اصفهان

چکیده [العربیة]

یهدف هذا البحث الی دراسة مدی تأثیر البرامج الدراسیة الروحیة علی الرفاهة النفسیة طبق رأی طلاب مرحلة الماجستیر بجامعة اصفهان. والمنهج المستخدم فی هذا البحث التطبیقی هو المنهج الوصفی المسحی. والمجتمع الاحصائی یتمثل فی طلاب الماجستیر بجامعة اصفهان (1136 طالباً) الذین تم اختیار 324 طالباً من بینهم کعینات عشوائیة ذات المراحل المتعددة.



وتم استخدام الاستبانة الهادفة لجمع البیانات حیث تم اختبار الکفاءة حسب آراء الأخصائیین و قیمة ثبات الاستبانة ألفا کرونباخ تساوی 96 %. ودلت النتائج علی أن مدی تأثیر البرامج الدراسیة الروحیة علی الرفاهیة النفسیة: 1- فوق المستوی المتوسط فی الغایات، 2- فوق المستوی المتوسط فی المضمون، 3- تحت المستوی المتوسط فی منهج التدریس، 4- و المستوی المتوسط فی التقییم.

کلیدواژه‌ها [العربیة]

  • البرامج الدراسیة الروحیة
  • الرفاهیة النفسیة
  • الطلاب
دوره 5، شماره 8
بهار و تابستان 1396
خرداد 1396
صفحه 99-116
  • تاریخ دریافت: 05 بهمن 1395
  • تاریخ بازنگری: 18 اردیبهشت 1396
  • تاریخ پذیرش: 19 اردیبهشت 1396
  • تاریخ اولین انتشار: 01 خرداد 1396
  • تاریخ انتشار: 01 خرداد 1396