تفکر مراقبتی از منظر آیات قرآنی

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

2 استادیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

چکیده

هدف پژوهش بررسی موضوع «تفکر مراقبتی» در قرآن کریم با رجوع به تفسیر المیزان است. تفکر مراقبتی، مراقبت در نحوه اندیشیدن و تفکر در مراقبت است؛ مراقبت از تبدیل احساس‌ها به انتخاب، ارزیابی و تصمیم‌گیری. تفکر مراقبتی توجه فاعل به مفعول و فعل با همراهی یکدیگر به حساب می‌آید که به تفکر ارزش‌گذار یا ستایشی، عاطفی، فعال، هنجاری و همدلانه تقسیم‌ می‌شود. روش تحقیق در این پژوهش، تحلیل محتوای کیفی است و با بررسی آیات قرآن کریم نمونه‌هایی از مصادیق قرآنی این تفکر مورد شناسایی قرار گرفته است. یافته‌های تحقیق نشانگر آن است که موارد متعددی از مصادیق عینی زیرگروه‌های مختلف تفکر مراقبتی در قرآن کریم مورد تأکید قرار گرفته است؛ شامل مصادیقی از احسان، تواضع، امانت‌داری، رعایت عدالت و قسط و صداقت که اهتمام به آن‌ها در فرایند تربیت متربیان می‌تواند منجر به تقویت ابعاد مختلف تفکر مراقبتی شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Caring thinking from Quranic point of view

نویسندگان [English]

  • Hajar Kouhi Esfahani 1
  • soosan keshavarz 2
1 PhD student in Educational Philosophy, Kharazmi University. Tehran, Iran
2 Assistant Professor of Kharazmi University
چکیده [English]

The purpose of this research is to investigate the subject of caring thinking in the Holy Quran Referring to the commentary of al-Mizan.Caring thinking is Thinking about caring and caring thinking. Caring about the transformation of feelings into choices, evaluations and decisions . Care thinking is the attention of the subject to the object and verb simultaneously.Caring thinking divided into laudable or value-laden, emotional, active, normative, and empathetic thinking. This paper seeks to elaborate on the dimensions of caring thinking, which corresponds to Quranic verses. The research method is qualitative analytical method. With investigating of Holy Quarn has identified the examples of caring thinking. The finding suggests that a great number of Quranic verses acknowledge it and are objective verifications of various subgroups of caring thinking such as kindness, modesty, trusteeship, justice and truth and honesty. By putting effort into this in the process of teacher education, it can boost dimensions of thinking, which has its root in educators’ heart and is a basis for precise kind and valuable evaluations.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Holy Qoran
  • Caring thinking
  • Valuational thinking
  • Affective thinking Creative Thinking
دوره 7، شماره 12
فروردین 1398
صفحه 45-65
  • تاریخ دریافت: 03 خرداد 1397
  • تاریخ بازنگری: 27 شهریور 1398
  • تاریخ پذیرش: 01 آبان 1398
  • تاریخ اولین انتشار: 01 آبان 1398
  • تاریخ انتشار: 01 فروردین 1398