اهداف، اصول و روشهای تربیت عاطفه «غم و شادی» از منظر صحیفه علویّه

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 استاد فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران.

2 استادیار فلسفه تعلیم و تربیت بخش علوم تربیتی دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران.

3 دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی اهداف، اصول و روش‌های تربیت عاطفه «غم و شادی» انسان برمبنای شادی‌پذیری و غم‌پذیری آدمی در صحیفه علویه است. بدین منظور براساس رویکرد کیفی، از روش­های پژوهش استنتاجی و تحلیل زبانی و مفهومی استفاده شده است. ازاین‌رو براساس مبنای مفروض، مناجات‌های امام علی (ع) در صحیفه علویه انتخاب و مورد پژوهش قرار گرفته­اند. براساس نتایج پژوهش می­توان گفت متربی باید با تکیه بر اصولی چون شناسایی شادی‌های ممدوح و چگونگی راه یافتن به آن‌ها، شناخت غم‌های مذموم و راه‌های رهایی از آن‌ها و همچنین شناخت غم‌های ممدوح و ایجاد آن‌ها در قلب خویشتن، در تربیت عاطفه «غم و شادی» وجود خود بکوشد. همچنین باید با روش­هایی مانند خشنود کردن خداوند، پیامبر (ص) و خاندان وی، از آن‌ها توسل جوید و در جهت شاد کردن انسان‌ها و درنهایت ایجاد شادی برای آخرت خویش اقدام کند. ضمن اینکه با شیوه شکرگذاری و ذکر اسماء الهی طی مسیر کرده و به واسطه نعمت‌های خاص الهی همچون ایمان و اسلام به کسب شادی بپردازد. متربی همچنین باید غم‌های دنیایی، گناهان و پیروی از هوای نفس را از عوامل غم‌های مذموم بداند و با روش­هایی ازجمله پناه بردن به خداوند، دعا کردن، ذکرورزی، ملامت نفس پس از ارتکاب گناه و مرگ‌اندیشی، قلب خویش را برای وجود غم‌های مقدس آماده سازد تا به‌این‌ترتیب به اهداف تربیت این عاطفه ـ یعنی رسیدن به مقام قرب الهی، پیوستن به هدایت‌یافتگان و سعادت لقاءالله ـ نایل شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Goals, Principles and Methods of Emotional "Sadness and happiness" in the Sahifa Alawiyah

نویسندگان [English]

  • hamidreza Alavi 1
  • morad Yari Dehnavi 2
  • hamideh ghotbinejad 3
1 shahid bahonar univercity
2 shahid bahonar univercity
3 Shahid Bahonar University of Kerman. Faculty of Education
چکیده [English]

چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی اهداف، اصول و روشهای تربیت عاطفه «غم و شادی» انسان بر اساس مبنای شادی‌پذیری وغم‌پذیری آدمی در صحیفه علویّه بوده است. بدین منظور براساس رویکرد کیفی، از روش‌های پژوهش استنتاجی و تحلیل زبانی و مفهومی استفاده شده است. از این رو، بر اساس مبنای مفروض، مناجاتهای امام علی (ع) در صحیفه علویّه انتخاب و مورد پژوهش قرار گرفته-اند. براساس نتایج پژوهش می‌توان گفت متربی باید با تکیه بر اصولی چون شناسایی شادیهای ممدوح و چگونگی راه یافتن به آن، شناخت غمهای مذموم و علل و رهایی از آن، شناخت و ایجاد غم‌های ممدوح در قلب خویشتن، در تربیت عاطفه «غم و شادی» وجود خود بکوشد و با روش‌هایی مانند خوشنود نمودن خداوند، پیامبر(ص) و خاندان وی توسل جوید و در جهت شاد نمودن انسانها و شادی برای آخرت خویش اقدام نماید و با شیوه شکرگذاری و ذکر اسماء الهی طی مسیر نماید و به کسب شادی به واسطه نعمتهای خاص الهی چون ایمان و اسلام بپردازد. همچنین غمهای دنیایی، گناهان و پیروی از هوای نفس را از عوامل غمهای مذموم بداند و با روش‌هایی از جمله پناه بردن به خداوند، دعا، ذکرورزی و ملامت نفس پس از ارتکاب گناه و مرگ اندیشی، قلب خویش را برای وجود غمهای مقدس آماده سازد تا به اهداف تربیت این عاطفه یعنی رسیدن به مقام قرب الهی، پیوستن به هدایت یافتگان و سعادت لقاء الله نائل آید.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sahifa Alawiyah
  • Emotional Education
  • Sadness
  • happiness
  • principl
دوره 7، شماره 12
فروردین 1398
صفحه 25-43
  • تاریخ دریافت: 15 مرداد 1398
  • تاریخ بازنگری: 27 شهریور 1398
  • تاریخ پذیرش: 13 آبان 1398
  • تاریخ اولین انتشار: 13 آبان 1398
  • تاریخ انتشار: 01 فروردین 1398