نوع مقاله : علمی - پژوهشی
نویسندگان
1 استاد فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران.
2 استادیار فلسفه تعلیم و تربیت بخش علوم تربیتی دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران.
3 دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی اهداف، اصول و روشهای تربیت عاطفه «غم و شادی» انسان بر اساس مبنای شادیپذیری وغمپذیری آدمی در صحیفه علویّه بوده است. بدین منظور براساس رویکرد کیفی، از روشهای پژوهش استنتاجی و تحلیل زبانی و مفهومی استفاده شده است. از این رو، بر اساس مبنای مفروض، مناجاتهای امام علی (ع) در صحیفه علویّه انتخاب و مورد پژوهش قرار گرفته-اند. براساس نتایج پژوهش میتوان گفت متربی باید با تکیه بر اصولی چون شناسایی شادیهای ممدوح و چگونگی راه یافتن به آن، شناخت غمهای مذموم و علل و رهایی از آن، شناخت و ایجاد غمهای ممدوح در قلب خویشتن، در تربیت عاطفه «غم و شادی» وجود خود بکوشد و با روشهایی مانند خوشنود نمودن خداوند، پیامبر(ص) و خاندان وی توسل جوید و در جهت شاد نمودن انسانها و شادی برای آخرت خویش اقدام نماید و با شیوه شکرگذاری و ذکر اسماء الهی طی مسیر نماید و به کسب شادی به واسطه نعمتهای خاص الهی چون ایمان و اسلام بپردازد. همچنین غمهای دنیایی، گناهان و پیروی از هوای نفس را از عوامل غمهای مذموم بداند و با روشهایی از جمله پناه بردن به خداوند، دعا، ذکرورزی و ملامت نفس پس از ارتکاب گناه و مرگ اندیشی، قلب خویش را برای وجود غمهای مقدس آماده سازد تا به اهداف تربیت این عاطفه یعنی رسیدن به مقام قرب الهی، پیوستن به هدایت یافتگان و سعادت لقاء الله نائل آید.
کلیدواژهها [English]