هدف پژوهش حاضر، بررسی تفصیلی علم دینی از منظر ویژگیها و هنجارهای عالِم ـ یعنی یکی از جهات کلیدی مطرح شده در نظریه علم دینی آیتالله جوادی آملی ـ است. برای این منظور ابتدا ضمن ارائه تقریری اجمالی از نظریه آیتالله جوادی آملی، باتوجه به جایگاه عقل در این نظریه و نیز نقش آن در ایجاد شایستگی هایی در عالِم، به تببین نقش هر دو نوع عقل نظری و عملی در تولید معرفت اسلامی با تأکید بر دیدگاه جوادی آملی پرداخته شده است. در ادامه ویژگی ها یا شایستگی های عالِم در دو طبقه «دانشی ـ نگرشی» و «اخلاقی ـ رفتاری» نیز تبیین شده است. سپس دلالت های این بحث برای تغییر برنامه های درسی دانشگاه ها بهمنظور تربیت عالمانی برخوردار از این ویژگیها و بهتبع آن، تولید علم و معرفت توسط این عالمان که متصف به صفت اسلامی باشد، پرداخته شده است. درپایان ضمن ارائه جمع بندی از مباحث مطرح شده، به دستاورد نظری این نوشتار در قابلیت جمع بین نظرات رقیب و پاسخگویی به نظرات برخی منتقدان نظریه جوادی آملی نیز اشاره خواهد شد.
زرقانی, اعظم. (1398). رویکردی به تولید علم دینی از منظر آیتالله جوادی آملی و دلالت های آن در برنامه درسی آموزش عالی. علوم تربیتی از دیدگاه اسلام, 7(13), 59-80. doi: 10.30497/edus.2020.74827
MLA
اعظم زرقانی. "رویکردی به تولید علم دینی از منظر آیتالله جوادی آملی و دلالت های آن در برنامه درسی آموزش عالی". علوم تربیتی از دیدگاه اسلام, 7, 13, 1398, 59-80. doi: 10.30497/edus.2020.74827
HARVARD
زرقانی, اعظم. (1398). 'رویکردی به تولید علم دینی از منظر آیتالله جوادی آملی و دلالت های آن در برنامه درسی آموزش عالی', علوم تربیتی از دیدگاه اسلام, 7(13), pp. 59-80. doi: 10.30497/edus.2020.74827
VANCOUVER
زرقانی, اعظم. رویکردی به تولید علم دینی از منظر آیتالله جوادی آملی و دلالت های آن در برنامه درسی آموزش عالی. علوم تربیتی از دیدگاه اسلام, 1398; 7(13): 59-80. doi: 10.30497/edus.2020.74827