هدف پژوهش حاضر، بررسی اصول تربیتی نقد در رساله حقوق امام سجاد علیهالسلام است که با روش تحلیل مضمون انجام شده؛ بدین ترتیب که تمامی بندهای رساله مورد مطالعه قرار گرفته و از میان آنها هشت بند که از نظر مفهومی به تبیین نگرش نقادانه بسیار نزدیک بودند، انتخاب شدند. این هشت بند عبارتند از: حق ادعاکننده علیه تو، حق کسی که تو بر ضد او ادعایی داری، حق مشورتگیرنده، حق مشورتدهنده، حق نصیحتخواه، حق ناصح، حق مسئول و حق کسی که به تو بدی کرده است. همچنین عباراتی از سایر بندها که واژه «نصح» در آنها به کار رفته، مورد تحلیل مضمون قرار گرفتهاند؛ عباراتی از بندهای حق زمامدار، حق شاگرد و متربی، حق برادر، حق همسایه و حق دوست. یافتههای پژوهش نشان میدهد که مشارکت در ترویج فرهنگ نقد، توجه به تفاوتهای فردی و حقگرایی، سه اصل مهم اصول تربیتی نقد به حساب میآیند که خود به زیر مقولات درخواست و دعوت به نقد توسط صاحب اثر، پذیرش درخواست نقد از سوی اهل فن، توجه به ویژگیهای شخصیتی، روحی و سطح دانش نقد شونده، ایجاد بستر و زمینه روحی مناسب برای پذیرش نقد، شنیدن مؤثر و ارزیابی منصفانه تقسیم میشوند. همچنین حاکمیت رحمت و محبت در نقادی، توجه به مصالح اجتماعی و نهادینه شدن فرهنگ تربیتی نقد در جامعه در نگاه امام سجاد علیهالسلام، از دیگر یافتههای این پژوهش به شمار میرود.
میرغفوریان, فاضله. (1398). درآمدی براصول تربیتی نقد با محوریت رساله حقوق امام سجاد علیهالسلام. علوم تربیتی از دیدگاه اسلام, 7(13), 81-98. doi: 10.30497/edus.2020.74871
MLA
فاضله میرغفوریان. "درآمدی براصول تربیتی نقد با محوریت رساله حقوق امام سجاد علیهالسلام", علوم تربیتی از دیدگاه اسلام, 7, 13, 1398, 81-98. doi: 10.30497/edus.2020.74871
HARVARD
میرغفوریان, فاضله. (1398). 'درآمدی براصول تربیتی نقد با محوریت رساله حقوق امام سجاد علیهالسلام', علوم تربیتی از دیدگاه اسلام, 7(13), pp. 81-98. doi: 10.30497/edus.2020.74871
VANCOUVER
میرغفوریان, فاضله. درآمدی براصول تربیتی نقد با محوریت رساله حقوق امام سجاد علیهالسلام. علوم تربیتی از دیدگاه اسلام, 1398; 7(13): 81-98. doi: 10.30497/edus.2020.74871