هدف از پژوهش حاضر بررسی اصول و روشهای تربیتی حضرت ابراهیم(ع) در مواجهه با منکران توحید بود؛ چرا که از جمله اهداف بعثت انبیاء الهی هدایت و تربیت انسانها بوده است که برای آن برنامه و روش داشتند. به همین دلیل برگرفتن این برنامه از سیره آنها از اهمیت بسزایی برخوردار است. این پژوهش از نوع کیفی بوده و به منظور وصول به هدف فوق از روش توصیفی-تحلیلی با بهره گیری از اسناد و منابع کتابخانه ای استفاده شده است. روش تجزیه و تحلیل داده ها نیز با استفاده از استدلال یا استنتاج و با روش استقرایی انجام گرفته است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که اصول تربیتی از منظر گفتگوهای حضرت ابراهیم در مواجهه با منکران توحید شامل اصل هدف گذاری، داشتن برنامه ریزی دقیق و سنجیده، اتخاذ موضوعات مناسب، موقعیت سنجی، انسجام بخشی معقول و منطقی میان مطالب و عملکرد و فعال سازی مخاطب در حیطه عقلی و عملی بوده است. همچنین یافته های پژوهش نشان داد که حضرت ابراهیم روشهای تربیتی روش پرسش و پاسخ، روشهای مبتنی بر استدلال مانند روش نفی استدلال خطا از راه فرضیه سازی و استدلال سلبی را به کار گرفته است.
علیزاده, مژده. (1398). اصول و روشهای تربیتی حضرت ابراهیم(ع) در مواجهه با منکران توحید. علوم تربیتی از دیدگاه اسلام, 7(13), 135-150. doi: 10.30497/edus.2020.75357
MLA
مژده علیزاده. "اصول و روشهای تربیتی حضرت ابراهیم(ع) در مواجهه با منکران توحید". علوم تربیتی از دیدگاه اسلام, 7, 13, 1398, 135-150. doi: 10.30497/edus.2020.75357
HARVARD
علیزاده, مژده. (1398). 'اصول و روشهای تربیتی حضرت ابراهیم(ع) در مواجهه با منکران توحید', علوم تربیتی از دیدگاه اسلام, 7(13), pp. 135-150. doi: 10.30497/edus.2020.75357
VANCOUVER
علیزاده, مژده. اصول و روشهای تربیتی حضرت ابراهیم(ع) در مواجهه با منکران توحید. علوم تربیتی از دیدگاه اسلام, 1398; 7(13): 135-150. doi: 10.30497/edus.2020.75357