محورها و مولفه های شاگردپروری بانو مجتهده امین

نوع مقاله : علمی - ترویجی

نویسندگان

1 دانش‌آموخته کارشناسی ارشد تفسیر و علوم قرآنی، حوزه علمیه خواهران، قم، ایران.

2 طلبه سطح 4 مؤسسه آموزش عالی فاطمة الزهراء، اصفهان، ایران

3 استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه فرهنگیان، ایران.

چکیده

هدف پژوهش حاضر، تبیین معیارها و مؤلفه‌های شاگردپروری «بانو امین» براساس سیره و سخنان ایشان در سال 1399 است. رویکرد این پژوهش کیفی است و برای رسیدن به اهداف پژوهش از روش تحلیل و توصیف سیره، سخن و آثار این بانوی ایرانی بهره گرفته ‌شده است. اطلاعات ازطریق نمونه­ گیری هدفمند و در سطح کد­گذاری باز و مفهومی، احصاء و دسته‌بندی شده. براساس یافته‌های تحقیق، مؤلفه‌های شاگردپروری بانو امین در دو بُعد علمی و اخلاقی طبقه‌بندی شده است. در بُعد علمی، مؤلفه‌هایی همچون الگوی علمی، ایجاد روحیه علمی و انگیزه تحقیق و همچنین ایجاد نظام صحیح فکری و در بُعد اخلاقی، مؤلفه‌هایی نظیر تبیین مسائل اخلاقی و معنوی، دعوت شاگردان به مبارزه با هوای نفس، تحریک ایمان و اعتقادات دینی متربیان، ایجاد تعادل بین مادیات و معنویات مطرح است. انجام این مؤلفه‌ها از وظایفی است که یک استاد متعهد بر دوش دارد و بانو امین در هریک از این زمینه­ ها به بهترین وجه ممکن، عمل کرده است. نتیجه اینکه معرفی سبک زندگی، شیوه تربیتی و نوع فعالیت­ های ایشان می ­تواند راهنمای اساتید، معلمان و مادرانی باشد که در عرصه تعلیم و تربیت تأثیرگذار هستند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Components of Scientific and Ethical Education of Banu Amin's Apprenticeship

نویسندگان [English]

  • maryam rezazadeh 1
  • Zohreh morad 2
  • abazar kafimosavi 3
1 Master of Quranic Interpretation and Sciences, Sisters Seminary, Qom, Iran.
2 PhD student of Fatemeh Al-Zahra Institute of Higher Education, Isfahan, Iran.
3 ,Assistant Professor of the Department of Islamic Studies, Farhangian University, Iran
چکیده [English]

The purpose of this study was to explain the criteria and components of " Ms Amin" internship based on her life and words in The year is 1399. The approach of this research is qualitative and to achieve the objectives of the research, the method of analysis and Biography, words and works of this Iranian Ms have been used. Information through targeted sampling and At the open and conceptual coding level, it is counted and classified. Based on the research findings, m components components Ms Amin's followers are classified into two scientific and moral dimensions. In the scientific dimension, components such as the scientific model, creating the scientific spirit and motivation for research, as well as creating the correct intellectual system and in the moral dimension, Components such as explaining moral and spiritual issues, inviting students to fight against the breath, stimulating faith and The religious beliefs of educators are to create a balance between materialism and spirituality. Doing these components is one of the tasks Which has a committed teacher and Ms. Amin has acted in the best possible way in each of these areas. Is. The result is that the introduction of their lifestyle, educational style and type of activities can guide professors, Be teachers and mothers who are influential in the field of education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ms Mojtahed Amin
  • Scientific components
  • Ethical components
  • Apprenticeship
قرآن کریم. ترجمه حسین انصاریان.
اسلامیت، م. (1389). بانو امین و تفسیر مخزن العرفان. تهران: خانه کتاب.
الهامى‏نیا، ع. (بی‌تا). تبلیغ در قرآن. قم: پژوهشکده تحقیقات اسلامی نمایندگی ولی فقیه در سپاه.
امین، ن. (1355). روش خوشبختی. اصفهان: انتشارات ثقفی.
امین، ن. (1357). الاربعین ‌الهاشمیه فی شرح جملة من الأحادیث الواردة فی العلوم الدینیة. دمشق: دار الفکر.
امین، ن. (1373). النفحات الرحمانیه فی الواردات القلبیه. اصفهان: انتشارات گلبهار.
امین، ن. (1387). معاد یا آخرین سیر بشر. اصفهان: انتشارات گنبدهای فیروزه‌ای.
امین، ن. (1391). سیر و سلوک در روش اولیاء و طریق سیر سعداء. اصفهان: گلبهار.
امین، ن. (1392). اخلاق و راه سعادت. اصفهان: انتشارات گلبهار.
باقری بیدهندی، ن. (1382). بانوی نمونه (جلوه­هایی از حیات بانوی مجتهده). قم: بوستان کتاب.
بحرالعلوم، م. (1418 ق). رساله سیر و سلوک (تحفه الملوک). مشهد: العلامه طباطبایی.
براریان مرزونی، ر. (1395). شخصیت‌شناسی زن با رویکرد تطبیقی در تفسیر مخزن العرفان و تسنیم. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشکده الهیات و معارف اسلامی. دانشگاه مازندران.
بی‌نا. (بی‌تا). نرم‌افزار بانوی ایرانی. اصفهان: مؤسسه پژوهش‌های دینی امام امیرالمؤمنین (ع).
جمعی از اساتید. (1385). گلچینی از آثار بانو مجتهده آیت‌الله امین. تهران: فر اندیش.
جمعی از محققین، (1389). فریده عصر. تهران: نشر هستی‌نما.
خواجه‌نوری، م. (1374). مجموعه مقالات و سخنرانی‌های اولین و دومین کنگره بزرگداشت بانوی مجتهده سیده نصرت امین. تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
داوری دولت‌آبادی، ز. (1394). تبیین مبانی فلسفی تعلیقات بانو امین بر کتاب تهذیب ‌الاخلاق مسکویه. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشکده الهیات و معارف اسلامی. دانشگاه قم.
داوودی‌فرد، پ. (1376). نگاهی به زندگی و آثار مرحوم بانو امین. مجله پیام زن. (63)، 44.
ریاحی، م. (1375). مشاهیر زنان اصفهان از عصر گذشته تا عصر حاضر. اصفهان: اداره فرهنگ و ارشاد.
شکوهی یکتا، م. (1370). تعلیم و تربیت اسلامی (مبانی و روش‌ها). تهران: دفتر تحقیقات و برنامه‌ریزی و تألیف کتب درسی آموزش و پرورش.
شعبانی ح. (1382). مهارت‌های آموزشی و پرورشی. تهران: انتشارات سمت.
صالحی، ز. (1395). جایگاه اخلاق و فقه در آثار و فعالیت‌های بانو امین. مجله اطلاعات حکمت و معرفت. (4)، 63ـ57.
صمدی، م.؛ دوایی م. و اقبالیان، ط. (1391). مبانی، اصول و روش‏های تربیت اخلاقی در سیره پیامبر (ص) و اهل بیت (ع). فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی. (16)، 64ـ37.
مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران استان اصفهان، طلایه‌داران پارسایی. (1396). قم: مرکز نشر هاجر.
معاونت امور فرهنگی مرکز مطالعات و تحقیقات فرهنگی (واحد فرهنگی خواهران). وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. (1372). یادنامه بانوی مجتهده حجة الاسلام و المسلمین سیده نصرت امین. تهران: مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران.
مکارم شیرازى، ن. (1428). الاخلاق فى القرآن‏. قم: مدرسه الامام علی بن ابی طالب (ع).
مکی، ح. (1366). تاریخ بیست ساله ایران. تهران: ناشر.
منانی، ف. (1396). تبیین و تحلیل مبانی انسان‌شناختی بانو امین و تأثیر آن بر اسلامی‌سازی علوم انسانی. پایان‌نامه دکتری. دانشگاه معارف اسلامی قم.
همایونی، ز. (1392). زندگانی بانوی ایرانی. اصفهان: گلبهار.
  • تاریخ دریافت: 15 اسفند 1398
  • تاریخ بازنگری: 24 مهر 1399
  • تاریخ پذیرش: 02 دی 1399
  • تاریخ اولین انتشار: 02 دی 1399
  • تاریخ انتشار: 01 مهر 1399