قرآن کریم (ناصر مکارم شیرازی، مترجم).
احمدیمهر، نصرالله (1397). مشکلات تعلیموتربیت در ایران. قابل دسترسی در: http://moallemirani.com/30363.
اسلامی، محمدتقی؛ دبیری، احمد؛ و علیزاده، مهدی (۱۳۸۹). اخلاق کاربردی: چالشها و کاوشهای نوین در اخلاق عملی. قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
بهروز، زهرا (1394). تقدم تزکیه بر تعلیم و انعکاس آن در ویژگیهای مربی و معلم ازدیدگاه اسلام. (پایاننامۀ کارشناسی ارشد)، دانشگاه قم، قم، ایران.
حائری شیرازی، محمدصادق (1395). حکومت جهانی خدا. قـم: نهـاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، دفتر معارف.
حائری شیرازی، محمدصادق (1396الف). تربیت دینی کودک. قـم: نهـاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، دفتر معارف.
حائری شیرازی، محمدصادق (1396ب). تعلق. قـم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، دفتر معارف.
حائری شیرازی، محمدصادق (1397الف). تفکر. قـم: نهـاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، دفتر معارف.
حائری شیرازی، محمدصادق (1397ب). مربی و تربیت. قـم: نهـاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، دفتر معارف.
صادقبیگی، منیژه؛ و رضایت، غلامحسین (1397). تدوین الگوی شایستگیهای دبیران دبیرستانهای دولتی ایران. نوآوریهای آموزشی، 17(65)، 75.
صافی، احمد (1385). مسائل آموزشوپرورش ایران و راههای کاهش آن. تهران: ویرایش.
صائمیان، صدیقه (1387). شایستگیهای نوین سرمایههای انسانی در نظام آموزشی سازمانهای پیشِرو. مدیریت، 19(134)، 10-14.
غلامعلیپور، علی (1397). عوامل تأثیرگذاری مربی بر متربی در قرآن و حدیث. (پایاننامۀ کارشناسی ارشد). دانشگاه ایلام، ایلام، ایران.
فرامرز قراملکی، احد (۱۳۸۸). اخلاق حرفهای در تمدن ایران و اسلام. تهران: پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
فلّاح، عاطفه (1391). شناسایی وضعیت موجود و مطلوب صلاحیتهای حرفهای مربیان پیشدبستانی ازدیدگاه مربیان و مدیران. (پایاننامۀ کارشناسی ارشد). دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران.
کهوکهر، غلامعلی (1384). ویژگیهای مربی در اسلام. (پایاننامۀ کارشناسی ارشد). مدرسۀ عالی فقه و معارف اسلامی، جامعة المصطفی العالمیة، قم، ایران.
ملکی، حسن (1384). صلاحیتهای حرفۀ معلمی. تهران: مدرسه.
میثاقیان اردکانی، ضیاء (1385). خصوصیات معلم خوب ازنظر دانشآموزان دبستانها و دبیرستانهای شیراز و معلمان. (پایاننامۀ کارشناسی ارشد). دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
میریونسی، سید مهدی (1394). بررسی و تعیین شایستگیهای عمومی و حرفهای معلم براساس مبانی نظری سند تحول بنیادین آموزشوپرورش. (پایاننامۀ کارشناسی ارشد). دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
نبوی، سید صادق (1392). نقش و جایگاه دانشگاه فرهنگیان در اصلاح نظام آموزشوپرورش کشور. قابل دسترسی در: https://cfu.ac.ir/fa/content/4815.
وجدانی، فاطمه (1389). ویژگیهای مربی ازمنظر روایات. بصیرت و تربیت اسلامی، 7(17)، 123-143.
Freidson, E. (2001). Professionalism. Blackwell Publishers.
Myyry, L. (2003). Components of Morality: A Professional Ethics Perspective on Moral Motivation, Moral Sensitivity, Moral Reasoning and Related Constructs among University Students. Academic Dissertation, University of Helsinki.