صلاحیت های حرفه ای مربی براساس دیدگاه آیت‌الله حائری شیرازی

نوع مقاله : علمی - ترویجی

نویسندگان

1 دانش‌آموختۀ کارشناسی ارشد مدرسی معارف اسلامی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

2 استادیار دانشکدۀ الهیات و ادیان، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

چکیده

تربیت، فرایندی پیچیده و مستلزم فعالیت تربیتی مربیانی است که آگاهانه و ماهرانه در این مسیر، به‌گونه‌ای مبتکرانه عمل می‌کنند؛ بر این اساس، شناسایی صلاحیت‌های حرفه‌ای مربی به تربیت درست، پرورش‌دادن استعدادهای افراد، و ایجاد جامعه­ای سالم و پویا کمک می‌کند. هدف از پژوهش حاضر، استخراج و تبیین صلاحیت­های حرفه­ای مربیان در چهار محور هدف‌گزینی مناسب، خصلت‌های شخصیتی، مهارت‌های ارتباطی و مهارت‌های روشی ازنظر آیت‌الله حائری شیرازی بوده و این تحقیق با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی انجام شده است. یافته‌ها نشان می‌دهند اهدافی که مربی باید در تربیت مدّنظر داشته باشد، عبارت‌اند از: شکوفاکردن شخصیت انسانی، استقلال‌یابی متربی و کمال‌یابی معنوی؛ همچنین خصلت‌هایی که مربی باید در خود بپروراند، شامل موارد ذیل هستند: ایمان، اخلاص، دانش‌اندوزی مداوم، وفاکردن به عهد و نظم‌گرایی. پنج مهارت ارتباطی‌ای که مربی باید در فرایند تربیت به‌کار گیرد، عبارت‌اند از: انعطاف‌ورزی، مدارا، محبت‌ورزی معتدل و بجا، پرهیز از رفتارهای آزاردهنده، و استحقاق‌محوری. درنهایت، نُه روش تربیتی به‌دست‌آمده، شامل موارد ذیل است: تقویت تفکر، داستان‌گویی، بازی، پرسشگری، مهارت‌آموزی، اغماض از اشتباهات، تشویق‌کردن و جایزه‌دادن، تنبیه و کاهش‌دادن تدریجی کنترل بیرونی.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Educator’s Professional Competences, Based on Ayatollah Haeri Shirazi's Viewpoints

نویسندگان [English]

  • Fahimeh Yousefikia 1
  • Fatemeh Vojdani 2
  • Marzieh Mohases 2
1 Master's degree of teaching of religious studies, Shahid Beheshti university, Tehran, Iran.
2 Assistant professor of the Department of religious studies, Shahid Beheshti universit , Tehran, Iran.
چکیده [English]

The complex training process requires the training activities of trainers who consciously and skillfully take the initiative in this direction. Accordingly, identifying the professional competencies of the coach can help in properly training and nurturing the talents of individuals and creating a healthy and dynamic society. The purpose of this study was to extract and explain the professional competencies of coaches in four areas: appropriate targeting, personality traits, communication skills and methodological skills according to Ayatollah Haeri Shirazi. The research method was descriptive-analytical. Based on the findings, it was determined that the goals that the coach should have in mind in training are: the flourishing of human personality, the independence of the coach and the spiritual perfection. Also, the qualities that a coach needs to cultivate include: faith, sincerity, continuous knowledge acquisition, commitment and orderliness. On the other hand, the five communication skills that every coach needs to use in the training process, including: flexibility, tolerance, moderate and appropriate kindness, avoiding annoying encounters and central merit were explained and finally, nine methods of training were obtained, which include: teaching ethics and strengthening thinking, storytelling, playing, questioning, skill training, forgiving mistakes, encouraging and rewarding, punishing and gradual reduction of external control.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Educator’s professional competences
  • educator
  • Ayatollah Haeri Shirazi
  • education
قرآن کریم (ناصر مکارم شیرازی، مترجم).
احمدی‌مهر، نصرالله (1397). مشکلات تعلیم‌وتربیت در ایران. قابل دسترسی در: http://moallemirani.com/30363.
اسلامی، محمدتقی؛ دبیری، احمد؛ و علی‌زاده، مهدی (۱۳۸۹). اخلاق کاربردی: چالش‌ها و کاوش‌های نوین در اخلاق عملی. قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
بهروز، زهرا (1394). تقدم تزکیه بر تعلیم و انعکاس آن در ویژگی­های مربی و معلم ازدیدگاه اسلام. (پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد)، دانشگاه قم، قم، ایران.
حائری شیرازی، محمدصادق (1395). حکومت جهانی خدا. قـم: نهـاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه­ها، دفتر معارف.
حائری شیرازی، محمدصادق (1396الف). تربیت دینی کودک. قـم: نهـاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه­ها، دفتر معارف.
حائری شیرازی، محمدصادق (1396ب). تعلق. قـم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، دفتر معارف.
حائری شیرازی، محمدصادق (1397الف). تفکر. قـم: نهـاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه­ها، دفتر معارف.
حائری شیرازی، محمدصادق (1397ب). مربی و تربیت. قـم: نهـاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه­ها، دفتر معارف.
شعبانی، زهرا (1383). بررسی تطبیقی تربیت معلم ایران و چند کشور جهان. تعلیم‌وتربیت (آموزش‌وپرورش)، 19(79)، 121-159.
صادق‌بیگی، منیژه؛ و رضایت، غلام‌حسین (1397). تدوین الگوی شایستگی­های دبیران دبیرستان‌های دولتی ایران. نوآوری­های آموزشی، 17(65)، 75.
صافی، احمد (1385). مسائل آموزش‌وپرورش ایران و راه­های کاهش آن. تهران: ویرایش.
صائمیان، صدیقه (1387). شایستگی‌های نوین سرمایه‌های انسانی در نظام آموزشی سازمان‌های پیشِ‌رو. مدیریت، 19(134)، 10-14.
غلام‌علی‌پور، علی (1397). عوامل تأثیرگذاری مربی بر متربی در قرآن و حدیث. (پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد). دانشگاه ایلام، ایلام، ایران.
فرامرز قراملکی، احد (۱۳۸۸). اخلاق حرفه‌ای در تمدن ایران و اسلام. تهران: پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
فلّاح، عاطفه (1391). شناسایی وضعیت موجود و مطلوب صلاحیت­های حرفه­ای مربیان پیشدبستانی ازدیدگاه مربیان و مدیران. (پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد). دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران.
کمساری، علی (1392). شاخص­های تربیت دینی. پیام زن، 22(۱۱) پیاپی ۲۶۳.
کهوکهر، غلام‌علی (1384). ویژگی­های مربی در اسلام. (پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد). مدرسۀ عالی فقه و معارف اسلامی، جامعة المصطفی العالمیة، قم، ایران.
ملکی، حسن (1384). صلاحیت­های حرفۀ معلمی. تهران: مدرسه.
میثاقیان اردکانی، ضیاء (1385). خصوصیات معلم خوب ازنظر دانشآموزان دبستان­ها و دبیرستانهای شیراز و معلمان. (پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد). دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
میریونسی، سید مهدی (1394). بررسی و تعیین شایستگی­های عمومی و حرفه­ای معلم براساس مبانی نظری سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش. (پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد). دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
نبوی، سید صادق (1392). نقش و جایگاه دانشگاه فرهنگیان در اصلاح نظام آموزش‌وپرورش کشور. قابل دسترسی در: https://cfu.ac.ir/fa/content/4815.
نیکنامی، مصطفی؛ و کریمی، فریبا (1388). صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان آموزش عمومی و ارائۀ چارچوب ادراکی مناسب. دانش و پژوهش در علوم تربیتی، 6(23)، 1-22.
وجدانی، فاطمه (1389). ویژگی­های مربی ازمنظر روایات. بصیرت و تربیت اسلامی، 7(17)، 123-143.
Freidson, E. (2001). Professionalism. Blackwell Publishers.
Myyry, L. (2003). Components of Morality: A Professional Ethics Perspective on Moral Motivation, Moral Sensitivity, Moral Reasoning and Related Constructs among University Students. Academic Dissertation, University of Helsinki.
دوره 10، شماره 18
فروردین 1401
صفحه 287-318
  • تاریخ دریافت: 01 اردیبهشت 1401
  • تاریخ بازنگری: 18 مرداد 1401
  • تاریخ پذیرش: 08 شهریور 1401
  • تاریخ اولین انتشار: 08 شهریور 1401
  • تاریخ انتشار: 01 فروردین 1401