تدوین الگوی مشاورۀ رشدی با تأکید بر سِیر زمانی رشد و ابعاد مسئولیت فرد براساس آرای اندیشمندان مسلمان

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مشاوره، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

2 استاد گروه مشاوره، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران .

3 دانشیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.

چکیده

هدف این پژوهش، ایجاد الگویی متناسب با فرهنگ ایرانی- اسلامی بوده و در آن، با تأکید بر بٌعد زمان و ابعاد مسئولیت فرد درراستای دستیابی به رشد، بررسی و استخراج مبانی، اصول و اهداف رشد و نیز ابعاد مسئولیت فرد صورت گرفته است. برای انجام‌دادن این پژوهش از هرمنوتیک کلاسیک شلایرماخر استفاده کرده و با استفاده از ویژگی‌های دستوری و فنی متن و با دُور هرمنوتیکی از تفسیر جزء به کل و کل به جزء در سه سطح افق مؤلف، افق و برداشت محقق، و ادغام افق مؤلف و محقق به تجزیه‌وتحلیل و استخراج الگوی نهایی دست یافته‌ایم. مرجع تفسیر، گزینشی هدفمند از آثار اندیشمندان مسلمان همچون ابن‌عربی، سهروردی، حسن‌زادۀ آملی و جوادی آملی بوده که به بیشترین میزان با هدف این پژوهش قرابت داشته است. الگوی حاصل‌شده با استفاده از شیوۀ منطق استقرایی و قیاسی درنهایت، در نگرشی کاربردی درقالب اهداف، مبانی، اصول و ابعاد مسئولیت فرد درراستای رشد بررسی شده است. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهند هدف از رشد، حرکت‌کردن برمدارِ حق است که مبانی و اصولی بدین شرح دارد: مبنای کمال با اصول تضاد، میل به کمال، عاملیت، سلسله‌مراتب وجود، خدمت‌رسانی، قاعده‌مندی و آفرینش مداوم، جهتمندی و هدفمندی؛ مبنای وحدت با اصول مکملیت، اتصال اجزا، پذیرش و یکپارچگی، حقیقت ثابت، تغییرناپذیری قواعد و علیت هستی، تعادل و سازگاری؛ مبنای جاودانگی با اصول میل بازگشت به مبدأ، مکانمندی، زمانمندی وجود، یکپارچگی زمانی، مرگ و چرخش وجودی؛ مبنای هدفمندی با اصول رهبری، قدرت خلق، اداره و تداوم هستی، و جامعیت. هدف از این پژوهش، رشد عمل‌کردن برمدارِ الهی است که با توجه به مبانی و اصول مختص به آن، شخص در ابعاد فردی و ارتباطی، مسئول شناخته می‌شود و با توجه به حیطه و ابعاد مسئولیتی خویش، با معنایابی مجدد به‌شیوه‌ای متفاوت در سطوح شناختی، عاطفی و رفتاری، مسائل فردی و ارتباطی خود را حل می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Development of a Model of Developmental Counseling with Emphasis on the Time Course of growth and Dimensions of Individual Responsibility based on the Opinions of Muslim thinkers

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Ghaseminiaei 1
  • Masoome Esmaeily 2
  • Fariborz Bagheri 3
1 PhD Student in Counseling, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran.
2 Professor of Department of Counseling, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran .
3 Associate Professor of Department of Psychology, Islamic Azad University, Science and Research Unit, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The aim of this research is to create a model suitable for Iranian-Islamic culture, and in it, with an emphasis on the dimension of time and the dimensions of individual responsibility in order to achieve growth, it has been investigated and extracted the foundations, principles and goals of growth, as well as the dimensions of individual responsibility. To carry out this research, Schleiermacher's classical hermeneutics was used and by using the grammatical and technical features of the text and with the hermeneutic distance from the interpretation of part to whole and from whole to part in three levels of the author's horizon, the researcher's horizon and perception, and the integration of the author's and researcher's horizons. We have achieved the analysis and extraction of the final pattern. The reference of interpretation is a purposeful selection of the works of Muslim thinkers such as Ibn Arabi, Suhravardi, Hassanzadeh Amoli and Javadi Amoli, which is most closely related to the purpose of this research. Finally, the model obtained by using the method of inductive and deductive logic has been examined in a practical approach in the form of goals, foundations, principles and dimensions of individual responsibility in the direction of growth. The findings of this research show that the goal of growth is to move on the path of right, which has foundations and principles such as the following: the basis of perfection with the principles of contradiction, desire for perfection, agency, hierarchy of existence, service, regularity and continuous creation, orientation and purposefulness; The basis of unity with the principles of complementarity, connection of parts, acceptance and integration, fixed truth, immutability of the rules and causality of existence, balance and compatibility; The basis of immortality with the principles of the desire to return to the origin, spatiality, temporality of existence, temporal integration, death and existential rotation; Purposeful basis with the principles of leadership, power of creation, administration and continuity of existence, and comprehensiveness .The purpose of this research is the development of acting on the divine circuit, which according to the foundations and principles specific to it, a person is recognized as responsible in individual and communication dimensions, and according to the scope and dimensions of his responsibility, by re-finding meaning in a different way in cognitive levels. , emotionally and behaviorally, it solves its personal and communication issues.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Islamic model
  • developmental counseling
  • time
  • responsibility for existence
  • opinions of Muslim thinkers
  • hermeneutics
قرآن کریم.
آسمانی، امید؛ و تابعی، سید ضیاءالدین (1398). مبانی دینی مسئولیت‌شناسی و مسئولیت‌پذیری در نظام آموزشی. طب و تزکیه، 29(4)، 316-327.
اکبری دهقان، محمدسعید؛ و پاشایی، وحید (1397). نگرش تطبیقی به خوانش متن ازدیدگاه شلایرماخر و سید مرتضی. اندیشۀ دینی دانشگاه شیراز، 18(1)، 1-20.
ابن‌عربی، محیی‌الدین (1392). انسان کامل (محمود محمودغراب، مترجم). تهران: جامی.
ابن‌عربی، محیی‌الدین (1400الف). درخت هستی (گل‌بابا سعیدی، مترجم). تهران: زوار.
ابن‌عربی، محیی‌الدین (1400ب). فصوص الحکم (صمد موحد و محمدعلی موحد، مترجمان). تهران: کارنامه.
بلیکی، نورمن (1397). طراحی پژوهشهای اجتماعی (حسن چاووشیان، مترجم). تهران: نشر نی.
پروچاسکا، جیمز؛ و نورکراس، جان (1398). نظریههای رواندرمانی (نظامهای رواندرمانی): تحلیل بیان نظری (یحیی سیدمحمدی، مترجم). تهران: روان.
جوادی آملی، عبدالله (1385). حق و تکلیف در اسلام. تهران: اسراء.
جوادی آملی، عبدالله (1389). مراحل اخلاق در قرآن. تهران: اسراء.
جوادی آملی، عبدالله (1390). جامعه در قرآن. تهران: اسراء.
جوادی آملی، عبدالله (1391). حیات حقیقی انسان در قرآن. تهران: اسراء.
حسن‌زاده، صالح (1390). نقش تربیت دینی و عملی در کمال‌یابی انسان. آفاق دین، 2(6)، 91-114.
حسن‌زادۀ آملی، حسن (1364). نکتۀ نفس از هزار و یک نکته. کیهان اندیشه، 1.
حسن‌زادۀ آملی، حسن (1381). چشمۀ عشق. بشارت، 22.
حسن‌زادۀ آملی، حسن (1399). دروس معرفت نفس. تهران: الف.لام.میم.
خاکبازان، نوید (1397). رابطۀ مسئولیت‌پذیری و سبک زندگی اسلامی. رویش روان‌شناسی، 7(12)، 32، 152-168.
رحیمی، علی‌رضا (1388). نگاهی دوباره به ارشاد اسلامی: رویکردی تربیتی. نامۀ پژوهش فرهنگی، 9(3)، 157-184.
سهروردی، شهاب‌الدین یحیی (1372). مجموعۀ مصنفات (هنری کربن، گردآورنده). تهران: پژوهشگاه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
سهروردی، شهاب‌الدین یحیی (1392). حکمة الإشراق (فتح‌علی اکبری، مترجم). تهران: علم.
علی‌نوروزی، رضا؛ و کوهی اصفهانی، هاجر (1392). بررسی و تبیین مفهوم انسان متعالی ازمنظر قرآن کریم. پژوهشنامۀ معارف قرآنی، 4(14)، 102-129.
قنواتی محمدقاسمی، الهام؛ نوروزعلی، زینب؛ و خیالی خطیبی، احمد (1400). مفهوم عقل در اندیشۀ سنایی با تأکید بر حدیقة الحقیقة برمبنای نظریۀ هرمنوتیک شلایرماخر. مطالعات نقد ادبی، 16(50)، 187-202.
کری، جرالد (1398). نظریه و کاربست مشاوره و رواندرمانی (یحیی سیدمحمدی، مترجم). تهران: ارسباران.
نشاط‌دوست، زهرا (1394). قرآن و کارکردهای هدایتی زمان در متن. (پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد)، دانشکدۀ علوم و تحقیقات، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی، قزوین، ایران.
ولایتی، علی‌اکبر (1398). فرهنگ و تمدن اسلامی. تهران: دفتر نشر معارف.
Evans, V. (2005). The Meaning of Time: Polysemy, The Lexicon and Conceptual Structure. Journal of Linguistics, 41(1), 33-75.
Farley, W. (2008). Schleiermacher, The Via Negativa, and The Gospel of Love. Theology Today, 65(2), 145-157.
Gewirth, A. (2009). Self-Fulfillment. Princeton University Press.
Hansen, N. D.; Pepitone-Arreola-Rockwell, F.; and Greene, A. F. (2000). Multicultural Competence: Criteria and Case Examples. Professional Psychology: Research and Practice, 31(6), 652.‏
Ivtzan, I.; Gardner, H. E.; Bernard, I.; Sekhon, M.; and Hart, R. (2013). Wellbeing through Self-Fulfilment: Examining Developmental Aspects of Self-Actualization. The Humanistic Psychologist, 41(2), 119.
Mendelowitz, E.; and Schneider, K. (2008). Existential Psychotherapy. Current Psychotherapies, 295-327.‏
Shweder, R. A. et al. (2006). The Cultural Psychology of Development: One Mind, Many Mentalities. Available in: psycnet.apa.org.
‏Stuart, R. B. (2004). Twelve Practical Suggestions for Achieving Multicultural Competence. Professional Psychology: Research and Practice, 35(1), 3.
دوره 10، شماره 19
مهر 1401
صفحه 71-106
  • تاریخ دریافت: 26 مرداد 1401
  • تاریخ بازنگری: 16 فروردین 1402
  • تاریخ پذیرش: 18 مهر 1401
  • تاریخ اولین انتشار: 18 مهر 1401
  • تاریخ انتشار: 01 مهر 1401