قرآن کریم (1389). (علی مشکینی اردبیلی، مترجم). تهران: مرکز طبع و نشر قرآن ج. ا. ا.
ابنمنظور، محمد بن مکرّم (1414ق). لسان العرب. بیروت: دار صادر.
ابوالمعالی الحسینی، خدیجه (1392). تحلیل کیفیِ متن: استقرا/ قیاس. دوفصلنامۀ پژوهشی مطالعات معارف اسلامی و علوم تربیتی، 1(1)، 100-183.
اخوان الصفا (1405ق). رسائل اخوان الصفا و خلّان الوفاء. قم: مرکز نشر مکتب الإعلام الإسلامی.
اشعری، زهرا؛ باقری، خسرو؛ و حسینی، افضل السادات (1391). بررسی مفهوم، اصول و روشهای تربیت معنوی ازدیدگاه علامه طباطبایی. دوفصلنامۀ تربیت اسلامی، 7(15)، 89-112.
امیدی، محمود؛ و فضـلاللهی قمشی، سیفالله (1394). پژوهشی در اصول و روشهای تربیت اخلاقی
کودکان ازدیدگاه امام علی (ع) و ژان ژاک روسو. فصلنامۀ اخلاق، 5(19)، 37-63.
باقری، خسرو (1399). نگاهی دوباره به تربیت اسلامی. تهران: مؤسسۀ فرهنگی مدرسۀ برهان.
بختنما، نرگس (1394). مَثَلهای قرآنی، با مروری بر کلام علی (ع) و فاطمه (س). قم: مرکز نشر هاجر.
بهشتی، سعید (1389). تأملات فلسفی در تعلیموتربیت. تهران: سازمان تبلیغات اسلامی.
جاحظ، عمرو بن بحر (1384). الحیوان. قاهره: شرکة مطبعة مصطفی البابی الحلبی.
جعفری، نرگس؛ سلحشوری، احمد؛ و فیاض، ایراندخت (1400). تدوین الگوی مفهومیِ خودآگاهی مبتنیبر اندیشههای شهید مطهری (ره). فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، 12(48)، 1-24.
حاجیبابائیان امیری، محسن (1388). روشهای تربیت اخلاقیِ کاربردی در اسلام با تأکید بر دورۀ نوجوانی و جوانی. تهران: سروش.
خسروشاهی، الهام سادات (1395). بررسی آرا و اندیشههای انسانشناسی آیتالله جوادی آملی. (پایاننامۀ کارشناسی ارشد)، دانشگاه قرآن و حدیث، پردیس تهران.
داودی، محمد (1391). سیرۀ تربیتیِ پیامبر (ص) و اهلبیت (ع): تربیت اخلاقی. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
دلشاد تهرانی، مصطفی (1393). سِیری در تربیت اسلامی. تهران: دریا.
راغب اصفهانی، حسین بن محمد (1412ق). المفردات فی غریب القرآن. بیروت: دار العلم- الدار الشامیة.
رضازاده، نیلوفر؛ و شاهرودی، فاطمه (1391). جستاری بر انواع تمثیل در مَثَلها و قصههای قرآن کریم. معرفت،21(180)، 57-68.
رضانیا، حمیدرضا (1393). تفکر عقلی در کتاب و سنت. قم: جامعة المصطفی االعالمیة.
ستودهنیا، محمدرضا (1387). بصیرت در قرآن با تکیه بر آیۀ 108 سورۀ یوسف. مطالعات قرآن و حدیث، 2(2)، 141-174.
سهروردی، شهابالدین یحیی (1373). مجموعۀ مصنفات (چاپ 2). تهران: مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
سهروردی، شهابالدین یحیی (بیتا). حکمة الإشراق. بیجا: بینا.
شریفی، عنایتالله (1393). درسنامۀ اخلاق اسلامی: مبانی و مفاهیم. قم: نشر معارف.
شریفی، مرضیه (1393). نقش سختیها در تکامل انسان ازدیدگاه قرآن. (پایاننامۀ کارشناسی ارشد). دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
شورای عالی آموزشوپرورش (1390). مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیموتربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران.
شیرخانی، حسین (1396). بررسی تطبیقی فلسفۀ اصالت بشر و برخی مباحث وجودی ازدیدگاه مولانا و سارتر. نهمین همایش ملی پژوهشهای زبان و ادبیات فارسی.
طباطبایی، سید محمدحسین (1360). تفسیر المیزان. قم: دار الکتب الإسلامی.
طباطبایی، سید محمدحسین؛ و سید علوی، ابراهیم (1390). علی و فلسفۀ الهی. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
ظریفمنش، حسین (1400). منشور تربیتی اسلام، برگرفته از وصیتنامۀ امیرالمؤمنین به امام حسن مجتبی (ع). قم: زمزم هدایت.
عابدی جعفری، حسن؛ تسلیمی، محمدسعید؛ فقیهی، ابوالحسن؛ و شیخزاده، محمد (1390). تحلیل مضمون و شبکۀ مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در دادههای کیفی. اندیشۀ مدیریت راهبردی، 5(2)، 151-198.
فتحعلی، محمود؛ مصباح، مجتبی؛ و یوسفیان، حسن (1390). فلسفۀ تعلیموتربیت اسلامی. تهران: مؤسسۀ فرهنگی مدرسۀ برهان.
فیض کاشانی، ملامحسن (1399). التفسیر الصافی. بیروت: مؤسسة الأعلمی.
قرائتی، محسن (1383). تفسیر نور. تهران: مرکز فرهنگى درسهایى از قرآن.
کلینی، محمد بن یعقوب؛ و استادوَلی، حسین (1393). اصول کافی. قم: دارالثقلین.
مردانی نوکنده، محمدحسین (1393). ارائۀ بینش و جهانبینیِ متعالی در حکایتهای تربیتیِ قرآن. پژوهشنامۀ معارف قرآنی، 5(16)، 31-55.
مشایخی راد، شهابالدین (1388). اندیشههای تربیتی استاد مرتضی مطهری (ره). قم: دفتر عقل.
مکارم شیرازی، ناصر (1380). تفسیر نمونه. تهران: دار الکتب الإسلامیة.
مکارم شیرازی، ناصر (1381). یکصد موضوع اخلاقی در قرآن و حدیث. تهران: دار الکتب الإسلامیة.
واحدی، مریم؛ و غریبی ممسنی، فریده (1394). واکاوی اصول و روشهای تربیت اخلاقی ازمنظر علامه محمدتقی جعفری. فصلنامۀ علمی- ترویجی اخلاق، 5(19)، 83-106.
یوسفپور، احمد (1397). تربیت برتر در دامن شریعت. تهران: نشاء.