قرآن کریم (محمدمهدی فولادوند، مترجم).
ابنبابویه، محمد بن علی (1352). ترجمة الخصال (مدرس گیلانی، مترجم). تهران: جاویدان، نسخۀ الکترونیک.
احمدپناهی، علی (۱۳۹۴). بررسی ظرفیتهای مادران در تربیت اجتماعی فرزندان با تکیه بر یافتههای دینی و علم. اسلام و علوم اجتماعی، 7(14)، 93-113.
اسلامی، ادریس؛ احمدآبادی ارانی، نجمه؛ محمودی، آزاد؛ و رشیدی، حسن (1397). اهداف تربیت اجتماعی ازمنظر سه رویکرد جامعهشناختی کلاننگر، خُردنگر و تلفیقی. اندیشههای نوین تربیتی، 14(4)، 125-164.
اسماعیلیفر، سیده مهسا (1390). روشهای تربیت اجتماعی ازدیدگاه نهج البلاغه. (پایاننامۀ کارشناسی ارشد). دانشگاه علوم حدیث، تهران، ایران.
افخمی اردکانی، محمدعلی؛ و بهشتی، سعید (۱۳۸۶). تبیین مبانی و اصول تربیت اجتماعی در نهج البلاغه. تربیت اسلامی، 2(21و22).
افکاری، فرشته (1393). نقد و بررسی رویکردهای تربیت اخلاقی در دورۀ ابتدایی در کتابهای درسیِ بخوانیم، بنویسیم، قرآن، هدیههای آسمان، تعلیمات اجتماعی و طراحی الگوی برنامۀ درسی. (رسالۀ دکتری). دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
انارینژاد، عباس؛ و مرزوقی، رحمتالله (۱۳۸۶). تربیت اجتماعی ازمنظر نهج البلاغه. تربیت اسلامی، 2(4)، 192-163.
انصاری، مریم (1391). تحلیلی بر تجربۀ زیباییشناسی جان دیویی بهمنظور پیشنهاد الگوی تجربۀ زیباشناسانه در تربیت اخلاقی. (پایاننامۀ کارشناسی ارشد). دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
باقری، خسرو (1377). مبانی و شیوههای تربیت اخلاقی (نقد تطبیقی علم اخلاق و روان شناسی معاصر). تهران: سازمان تبلیغات اسلامی، چ1.
باقری، خسرو (۱۳۷۹). اصول تربیت اجتماعی در اندیشۀ امام علی (ع). تربیت اسلامی، (4)، 385-425.
باقری، خسرو؛ و سجادیه، نرگس (۱۳۸۴). عاملیت آدمی ازدیدگاه ریچارد رورتی و پیامدهای آن در تربیت اجتماعی. فصلنامۀ نوآوریهای آموزشی، 4 (۱۳)، 111-132.
بیرونی کاشانی، راضیه؛ باقری خسرو؛ و زیباکلام مفرد، فاطمه (1391). تبیین عناصر فلسفۀ اخلاقی- اجتماعی ابنسینا و دلالتهای آن در تربیت اخلاقی، پژوهشنامه مبانی تعلیم و تربیت، 2 (2).
برزیده، حمیرا؛ محمودنیا، علیرضا؛ قائدی، یحیی؛ و ضرغامی، سعید (۱۳۹۵). الگوی پیشنهادی برنامۀ درسی تربیت اجتماعی اسلامی در دورۀ متوسطه: رویکردی هنجارین. پژوهشنامۀ مبانی تعلیموتربیت، 6(2)، 127-107
بهشتی، سعید؛ و شکرینیا، محمدعلی (۱۳۹۰). جایگاه طبیعت در تربیت انسان ازدیدگاه قرآن کریم. پژوهش در مسائل تعلیموتربیت اسلامی، 19(12)، 9-37.
جاننثاری، حسینعلی؛ و واعظی، حسین (۱۳۹۶). جایگاه اخلاق در تربیت اجتماعی ازمنظر قرآن کریم. پژوهش دینی، 17(35)، 67-84.
جاننثاری، حسینعلی؛ و واعظی، حسین (۱۳۹۸). نقش الگوهای اخلاقی در تربیت اجتماعی ازمنظر قرآن کریم. علوم قرآن و حدیث، 51(103)، 75-96.
جباریفر، تقی؛ و امراللهی، مرضیه (بیتا). مبانی، اصول و روشهای تربیت اجتماعی ازدیدگاه نهج البلاغه. (پایاننامۀ کارشناسی ارشد). دانشگاه یزد، یزد، ایران.
جعفری هرندی، رضا؛ نجفی، حسن (۱۳۹۸). تربیت اجتماعی و سیاسی بهروایت کتابهای درسی دورۀ دوم متوسطۀ نظری ایران: اهداف تربیت اجتماعی دورۀ متوسطه. مطالعات برنامۀ درسی ایران، 14(52)، 159-184.
جوادی آملی، عبدالله (1391). مفاتیح الحیاة (محمدحسین فلّاحزاده، یدالله مقدسی، سید کمالالدین عمادی، محمود لطیفی و جعفر آریانی، محققان و تنظیمکنندگان) (چاپ 39). قم: مرکز نشر اسراء.
حاجکاظمی، اکرم (1392). تبیین آسیبشناسی تربیت اجتماعی ازدیدگاه قرآن و روایات. (پایاننامۀ کارشناسی ارشد). دانشگاه اراک، اراک، ایران.
حسینی، مهرداد؛ ایمانی، محسن؛ و سجادی، مهدی (1380). اصول و روشهای تربیت اجتماعی ازدیدگاه امام خمینی (ره). (پایاننامۀ کارشناسی ارشد). دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
حسینیزاده، علی؛ و موسوی، سمیه سادات (1397). بررسی و تحلیل مبانی تربیت اجتماعی با تکیه بر منابع اسلامی. مطالعات قرآنی نامه جامعه، 5 (127).
خسروی مراد، لیلا؛ و فیضی، زهرا (1400). مرور نظاممند پژوهشهای قرآنی مرتبط با تربیت اجتماعی. دوفصلنامۀ علوم تربیتی ازدیدگاه اسلام، 9(17)، 91-65.
دهقانی، مرضیه (1390). طراحی الگوی مطلوب (جایگزین) برنامۀ درسی تربیت اجتماعی برای دورۀ راهنمایی تحصیلی ایران. (رسالۀ دکتری). دانشگاه فردوسی مشهد، خراسان رضوی، ایران.
دیدگاه، زهرا؛ شریعتی، صدرالدین؛ بهشتی، سعید؛ و ایمانی نایینی، محسن (1397). تبیین نقش مسئولیتپذیری در تربیت اجتماعی نوجوانان براساس تفسیر المیزان. نشریۀ فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، 9(34)، 27-56.
رهنما، اکبر؛ و ذوالفقاری، زهرا (1395). تربیت اجتماعی دانشآموزان ازمنظر فلسفۀ تربیتی دموکراتیک و ایدئولوژیک (شباهتها و تفاوتها)، هفتمین همایش ملی انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران، دانشگاه شیراز.
زنگانه، ابوالفضل (1393). ارزیابی مؤلفههای تربیت اجتماعی دانشآموزان دورۀ متوسطه براساس ابعاد اجتماعی سند تحول بنیادین آموزشوپرورش ازدیدگاه دبیران شهرستان علیآباد کتول. (پایاننامۀ کارشناسی ارشد). دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
ساجدی، ابوالفضل؛ و شریف حیدری، محمد (۱۳۹۲). موانع تربیت اجتماعی کودکان در خانوادههای امروزی. معرفت، 22(194)، 115-133.
ساجدی، ابوالفضل؛ و کوشا، غلامحیدر (۱۳۹۲الف). چیستی، چرایی و چگونگی تربیت اجتماعی بزرگسالان در خانواده (فرزندپروری). اخلاق، 3(12)، 9-51.
ساجدی، ابوالفضل؛ و کوشا، غلامحیدر (1392ب). شاخصهای روش تربیت سیاسی- اجتماعی در ساحت خانواده. مرکز بررسیهای استراتژیک، طرح پژوهشی.
سبحانینژاد، مهدی؛ و رضایی فراهانی، منیره (۱۳۹۰). ماهیت تربیت اجتماعی ازدیدگاه امام علی (ع). پژوهش در مسائل تعلیموتربیت اسلامی، 19(13)، 9-33.
سبحانینژاد، مهدی؛ و شایسته، اقدس (1391). استخراج چارچوب مؤلفههای مفهومی تربیت اجتماعی از سیره پیامبر اعظم (ص) و ملاحظات بهرهگیری در عناصر تربیتی، همایش ملی پیامبر اعظم(ص)، تهران: دانشگاه شاهد.
سلطانی رنانی، (۱۳۹۲). تربیت اجتماعی و پایههای اخلاقی آن در قرآن ازدیدگاه علامه طباطبایی. اخلاق، 3(12)، 235-260.
شفیعی، فاطمهصغری؛ دیالمه، نیکو؛ و حاجیحسینی، لیلا (1400). واکاوی کارکرد رهبری مدیران آموزشی در تربیت دختران با تأکید بر آموزههای اسلامی. (پایاننامۀ کارشناسی ارشد). دانشگاه امام صادق (ع): پردیس خواهران، تهران، ایران.
شفیعی دستگردی، زهره (1392). تبیین تربیت اجتماعی ازمنظر علامه محمدتقی جعفری. (پایاننامۀ کارشناسی ارشد). دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
شمسالدینی، فاطمه (1392). بررسی مبانی، اصول و روشهای تربیت اخلاقی ازدیدگاه امام صادق (ع). (پایاننامۀ کارشناسی ارشد). دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
صادقی، گودرز (1388). تبیینی از اصول و شیوههای تربیت اجتماعی در نظام تعلیموتربیت اسلامی. (پایاننامۀ کارشناسی ارشد). مرکز پیام نور تهران، تهران، ایران.
صدر، امام موسی (1397). زن و چالشهای جامعه درقلمرو اندیشۀ امام موسی صدر (احمد نظام، گردآورنده). تهران: مؤسسۀ فرهنگی- تحقیقاتی امام موسی صدر (نسخۀ الکترونیک در نرمافزار فیدیبو).
ضمیری، محمدرضا (۱۳۸۴). تربیت اجتماعی نوجوان ازدیدگاه علوی. فرهنگ کوثر، 7 (59).
طالبزادۀ نوبریان، محسن؛ کاظمی، اکرم؛ و موسوی، حسین (۱۳۹۱). تأثیر میزان سواد و آگاهی بر نگرش تربیتی مادران دربارة تربیت اجتماعی نوجوانان شهر تهران. مطالعات روانشناسی تربیتی، 9(15)، 143-125.
عابدی، منیره؛ نوروزی، رضاعلی؛ و بختیار نصرآبادی، حسنعلی (۱۳۹۰). تربیت اجتماعی ازدیدگاه فردگرایان و نقد آن براساس دیدگاه علامه طباطبایی. پژوهش در مسائل تعلیموتربیت اسلامی، 19(12)، 63-39.
عابدی، منیره؛ و نیلی، محمدرضا (۱۳۹۲). بررسی تحلیلی اهداف تربیت اجتماعی آموزشوپرورش ایران و مقایسۀ آن با دیدگاههای علامه طباطبایی. تربیت اسلامی، 8(16)، 79-100.
عارفیفر، الناز؛ ایمانی نایینی، محسن؛ و صادقزادۀ قمصری، علیرضا (1397). تبیین فلسفی و ارزیابی تربیت اجتماعی علممحور ژاپن براساس نظریۀ اسلامی عمل برای بهبود آموزش مهارتهای اجتماعی در دورۀ اول متوسطه. (پایاننامۀ کارشناسی ارشد). دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
عسگری، فریبا (1390). بررسی مبانی، اصول و روشهای تربیت اجتماعی کودکان در سیرۀ پیامبر اکرم (ص). (پایاننامۀ کارشناسی ارشد). دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
علمالهدی، جمیله (1379). چشماندازی به تربیت مدنی ازدیدگاه اسلام. تربیت اسلامی، 1 (1).
علیزادۀ سِدِهی، علیاکبر (1394). بررسی جایگاه تربیت اجتماعی در تمدنسازی نوین اسلامی ازمنظر پیامبر اکرم (ص). (پایاننامۀ کارشناسی ارشد). دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
علیشاهی، علی (1394). کارکردهای مؤثر تربیت اجتماعی در جامعه از منظر علامه طباطبایی، معرفت، 24 (208)، 67-80.
عمرانی، مسعود؛ افسردیر، حسین؛ و عمرانی، مرجان سادات (۱۳۹۴). راهکارهای تربیت اجتماعی و عاطفی نوجوانان در قرآن و احادیث. پژوهشنامۀ معارفقرآنی، 6 (23)، 7-35.
فرّخیار، زهره (1390). عفاف در اخلاق اجتماعی. (پایاننامۀ کارشناسی ارشد). دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایران.
فرمهینی فراهانی، محسن (بیتا). طرح پژوهشی تدوین الگوی نظری تربیت سیاسی- اجتماعی (مدنی) برای نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران، ناظر علمی: مرتضی منطقی.
قاسمی، سعیده؛ سجادی، مهدی؛ و ایمانی، محسن (۱۳۹۴). تربیت اجتماعی زیباییشناسانه، پارادایمی بدیل برای نظام تربیت اجتماعی جُزمگرا. تحقیقات فرهنگی ایران، 8(2)، 165-180.
کریمی، فاطمه (۱۳۹۱). برنامۀ درسی پنهان: تأکید بر تربیت اجتماعی. راهبردهای آموزش، 5 (2)، 130-125.
کوشی، زهرا؛ موسیپور، نعمتالله؛ محبی، علی؛ و آرمند، محمد (1397). شناسایی ابعاد و مؤلفههای تربیت اخلاقی با رویکرد اجتماعی در دورۀ ابتدایی و ارائۀ مدل مفهومی. مسائل کاربردی تعلیموتربیت اسلامی، 3(2)، 117-142.
محمدی، آزاد؛ باقری نوعپرست، خسرو؛ و زیباکلام، فاطمه (۱۳۹۳). اصول و روشهای تربیت اجتماعی مبتنیبر نظریۀ کنش ارتباطی هابرماس. پژوهشنامۀ مبانی تعلیموتربیت، 4(2)، 5-28.
محمدی، مهری (1379). بررسی مقدماتی مفهوم و اهداف تربیت اجتماعی ازدیگاه نهج البلاغه و مقایسۀ آن با مفهوم و اهداف سازگاری اجتماعی ازدیدگاه دانشمندان علوم اجتماعی. تربیت اسلامی، 1 (4)، 424-441.
محمدی روزبهانی، کیانوش (بیتا). بازخوانی رسالۀ حقوق امام سجاد ازمنظر تربیت اجتماعی. مجموعۀ مقالات همایش امام سجاد (ع).
محمدی لگموج، سیروس (1389). بررسی مبانی، اهداف و روشهای تربیت اخلاقی ازدیدگاه فیض کاشانی. (پایاننامۀ کارشناسی ارشد). دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
محمودی، سیروس؛ و ایمانیفر، حمیدرضا (۱۳۹۹). تحلیل محتوای کتابهای درسی دورۀ ابتدایی ازنظر توجه به اهداف تربیت اجتماعی نظام آموزشوپرورش جمهوری اسلامی ایران. اسلام و علوم اجتماعی، 12(23)، 263-284.
مذبوحی، سعید (1391). طراحی الگوی مطلوب برنامۀ درسی تربیت اجتماعی مبتنیبر قرآن در دورۀ ابتدایی. (رسالۀ دکتری). دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
ملاسلمانی، فرشته (1388). بررسی مبانی و روشهای تربیت اجتماعی ازدیدگاه امام سجاد (ع) در صحیفۀ سجادیه. (پایاننامۀ کارشناسی ارشد). دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
ملایی، حسن (1392). چشمانداز تربیت اجتماعی زنان در فرهنگ مهدویت. فصلنامه مهدویت، 2 (5)، 69- 93.
منصورنژاد، محمد (1385). درآمدی بر تربیت اجتماعی در سیرۀ معصومین (ع). پژوهشهای تربیت اسلامی، 1 (1)، 7-41.
منصورنژاد، حمیده؛ کشاورز، سوسن؛ حاجی عبدالباقی، مریم (1390). دلالتهای تربیت اجتماعی در مدیریت آموزشی با تأکید بر قرآن کریم. (پایاننامۀ کارشناسی ارشد). دانشگاه امام صادق (ع) پردیس خواهران، تهران، ایران.
منصوری، مریم (1394). الگوی مطلوب مناسبات اجتماعی برمبنای آموزههای انسانشناختی نهج البلاغه. (پایاننامۀ کارشناسی ارشد). دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
موسیزاده، زهره (1397). اصول و راهکارهای رشد و تربیت کودکان با تأکید بر تعلیموتربیت اسلامی: راهنمای عملی والدین و مربّیان، طرح پژوهشی معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه.
نفیسی مقدّم، شهلا (1392). سلوک اجتماعی زنان در تفسیر المیزان. (پایاننامۀ کارشناسی ارشد). دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران.
نقیبزاده، میرعبدالحسین؛ و نوروزی، رضاعلی (1389). تحلیلی بر اهداف تربیت اخلاقی و اجتماعی ازدیدگاه هابرماس با تأکید بر نظریۀ کنش ارتباطی. جامعهشناسی کاربردی، 21(1)، 123-142.
نوراللهی، فریبا (1395). تحلیل محتوای برنامۀ درسی مطالعات اجتماعی پایۀ ششم ابتدایی ازمنظر توجه به تربیت اخلاقی. (پایاننامۀ کارشناسی ارشد). دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.
نوربخش ولاشدی، اسماعیل، ماشینچی، علی اصغر، و رنجبر، مختار. (1399). طراحی الگوی تربیت اجتماعی از منظر قرآن و سنت بر اساس نظریه داده بنیاد. مطالعات اسلامی در حوزه سلامت، 4(4 )، 75-88. SID. https://sid.ir/paper/965666/fa
نوروزی، رضاعلی؛ و عابدی، منیره (۱۳۹۱). مبانی تشکیل جامعه ازمنظر علامه طباطبایی و دلالتهای آن در تربیت اجتماعی. حکمت اسراء، 4 (12)، 165-196.
نوروزی، رضاعلی؛ و عابدی، منیره (۱۳۹۴). تبیین دیدگاه علامه طباطبایی دربارة شأن اجتماعی انسان و دلالتهای آن در برنامۀ درسی تربیت اجتماعی. تربیت اسلامی، 10(20)، 163-191.
یزدانی، فتانه؛ عباسی، عفت؛ محمدحسنی، مجید؛ و عسگری، علی (1397). طراحی و اعتبارسنجی الگوی برنامۀ درسی تربیت اجتماعی در دورۀ متوسطه اول با تأکید بر اسناد بالادستی. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 6 (2)، 95-117.
یزدانی، فریدون؛ محمدی پویا، فرامرز؛ و بیجوَند، زهرا (۱۳۹۸). احصای مصادیق ساحتهای ششگانۀ تربیتیِ سند تحول بنیادین آموزشوپرورش در قرآن کریم. پاسداری فرهنگی انقلاب اسلامی، 9(19)،111-87.
Barnett-Page, E.; and Thomas, J. (2009). Methods for the Synthesis of Qualitative Research: A Critical Review. BMC Medical Research Methodology, 9, Article number: 59 (2009), 9-59.
Chalmers, I.; Hedges, L. V.; and Cooper, H. (2002). A Brief History of Research Synthesis. 2002 Mar, 25(1),12-37. doi: 10.1177/0163278702025001003
Snyder, H. (2019). Literature Review as a Research Methodology: An Overview and Guidelines.
Journal of Business Research, 104 (July), 333–339. DOI:
10.1016/j.jbusres.2019.07.039.