چارچوب مفهومی تربیت اجتماعی: یک مطالعه ی سیستماتیک

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دانشگاه امام صادق ع

2 دانشیار گروه معارف اسلامی و علوم تربیتی دانشگاه امام صادق ع

10.30497/esi.2023.245093.1669

چکیده

چکیده

هدف پژوهش حاضر، بررسی پژوهش‌های تربیت اجتماعی با ملاک‌های معین برای ارائه چارچوب مفهومی دراین موضوع است. برای این‌منظور از روش مرور سیستماتیک، استفاده‌شده‌است. جامعه آماری از چهار پایگاه معتبر و مشهور داخلی در علوم انسانی (گنج، انسانی، جهاد دانشگاهی و علم-نت) و تعداد 784، اثر پژوهشی مرتبط (پایان‌نامه و مقاله) بود که طی یک فرآیند نظام‌مند، تعداد 61 اثر، انتخاب شدند که در مرحله تجزیه‌وتحلیل ، با استفاده از روش مطالعه دامنه به توصیف و دسته-بندی پژوهش‌های منتخب در تربیت اجتماعی پرداخته‌شد و حجم مطالعات و مضامین اصلی حیطه‌ی موضوعی نشان‌داده‌شد. بعد از آن، از روش شبکه‌ی مفهومی از اطلاعات که از انواع پژوهش‌های فراترکیب است استفاده‌شد. یافته‌های تحقیق ، شش مؤلفه‌ی کلی تشکیل‌دهنده‌ی مفهوم تربیت اجتماعی بودند که عبارتند از : «روابط انسانی مبتنی بر اخلاق الهی» با دو شاخص عدالت و احسان، «مواجهه‌ی خردمندانه با میراث فکری فرهنگی و مسائل اجتماعی»، «وفاق حق‌محور»، «مشارکت اجتماعی» که هرکدام دارای زیر مؤلفه‌هایی در سه حیطه‌ی «شناختی»، «انگیزشی» و «رفتاری» هستند و رابطه‌ی آن‌هانیز در یک مدل به نمایش گذاشته‌شده‌است. در بخش توصیفی نیز، از جهت دقت‌های موضوعی، نیاز به توجه به بحث جنسیت ، نقش هریک از پدر و مادر در این نوع تربیت و همچنین شناخت جریان‌های در تقابل با حق برای این تربیت وجود دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات