الگودهی در تربیت بر اساس شاخص‌های شخصیتی شهید سلیمانی با تأکید بر دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه علامه طباطبایی

2 گروه فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی

10.30497/esi.2024.245004.1654

چکیده

بهره مندی از الگو یکی از عوامل موثر در تربیت انسان است. الگوهای شایسته تاثیر مطلوب و ماندگاری در ابعاد مختلف وجودی شخصیت افراد برجای می گذارند. هدف پژوهش حاضر،بررسی شاخص‌های شخصیتی شهید قاسم سلیمانی با تاکید بر دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی، جهت الگودهی در تربیت می باشد. پژوهش از لحاظ رویکرد کیفی بوده و تحلیل داده ها نیز تحلیل محتوای کیفی از نوع استقرایی است. در این راستا بیانات مقام معظم رهبری درباره شاخص‌های شخصیتی سردار سلیمانی بررسی و در قالب مولفه های مختلف قرار گرفت. یافته ها حاکی از آن است که شاخص های شخصیتی ایشان را ذیل چهار ساحت کلی می توان طبقه بندی نمود: ساحت تربیت عقلانی شامل مولفه های فکر ، منطقی بودن ، بادرایت و باهوش بودن ، ساحت تربیت اعتقادی و عبادی شامل مولفه های اخلاص و صدق و دوری از تظاهر و ریا، پیروزی درونی، حفظ تقوا و معنویات دفاع مقدس در سال‌های بعد، شهادت‌طلبی و مجاهدت ، ساحت تربیت اجتماعی، سیاسی و انقلابی شامل مولفه های دشمن‌شناسی و بی‌پروا از دشمن، وفادار به اسلام و انقلاب، انقلابی گری،تربیت‌شده برجسته اسلام و مکتب امام خمینی(ره)، روحیه تعاون، خنثی کننده نقشه های دشمنان، تعلیم دهنده مقاومت، جهاد گری بزرگ و ساحت تربیت اخلاقی ورفتاری شامل مولفه های شجاعت، نماد امید و اعتمادبه‌نفس، تلاش بی‌وقفه در طول سالیان خدمت، ایثار و فداکاری، مراقب حفظ جان انسانها و عدم تعدی به آنها و شاخصه کل نگر که در این شاخص ساحت های مختلف تربیت اعم از تربیت شناختی ، عقلانی ، تربیت اعتقادی عبادی، تربیت اجتماعی، سیاسی، انقلابی و تربیت اخلاقی ، رفتاری در یک نظام متحد، منسجم و یکپارچه قرار می گیرند . لذا ایشان در ابعاد بینشی، گرایش و کنشی الگوی تربیتی شایسته تاسی می باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات