قرآن کریم، ترجمۀ فولادوند.
احمدی آخورمه، محمد (1391). «ساخت و اعتباریابی پرسشنامۀ مسئولیتپذیریِ چندبعدی،
برمبنایِ متون اسلامی»، پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت.
احمدی آخورمه، محمد و سوسن سهامی و ژاله رفاهی و بابک شمشیری (1392). "ساخت و اعتباریابی پرسشنامهی مسئولیتپذیری چندبعدی بر مبنای متون اسلامی"، فصلنامۀ علمی روشها و مدلهای روانشناختی، 13(2)، 99-111.
احسانی، سیدمحمد (۱۳۹۴). «سبک زندگی امام علیG و خانواده در معیشت». قم: زائر آستانۀ مقدسه.
ارباب، جواد و سید رضا حسینی و محمدجواد توکلی (1399). "تحلیل رویکردها و نشانههای معنویت در گفتمان اقتصادی با رویکرد اسلامی"، مجلۀ اقتصاد و بانکداری اسلامی، 9 (33)، 197-222.
ارباب سیر، منیژه و حسنعلی بختیار نصرآبادی و جهانبخش رحمانی (1400). "واکاوی تربیت زیستمحیطی مبتنیبر آموزههای قرآنی". فصلنامۀ علمی علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، 9 (17)، 33-64.
ایراندوست، محمدحسین (1397). "چیستی معنویت و سیر معناپذیری آن در غرب"، فصلنامۀ فلسفۀ دین، 15(2)، 527-548.
ایرنا (1398). "مسئولیتپذیری، کولهای که نسل جدید به دوش نمیکشد"، ایرانا، لینک خبر: https://irna.ir/xjvNcW
بابایى، رضا (۱۳۸۷). " آسیبشناسى معنویت"، حصون (۱۶).
باقری، خسرو (1374). «نگاهی دوباره به تعلیم و تربیت اسلامی». تهران: انتشارات مدرسه.
باقری، خسرو (1387). «درآمدی بر فلسفۀ تعلیموتربیت جمهوری اسلامی ایران»، جلد 1. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
بخشی، حسؤین (1388). «بررسی میزان اثربخشی مسئولیتپذیری بهشیوۀ واقعیتدرمانی، بحران هویت دانش آموزان دختر متوسطۀ شیراز»، پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
جامعی، زلیخا (۱۳۹۹). "بررسی رابطۀ شیوههای فرزندپروری بر میزان مسئولیتپذیری دانشآموزان"، پژوهشنامۀ اورمزد، 51 (2)، 162-178.
جعفری، رضا حبیب الله زارعی (1400). "تحلیلی بر مؤلفههای معنویت و اخلاق در سیرۀ فرماندهی نظامی امام علی(علیه السلام) در نهجالبلاغه"، فصلنامۀ مدیریت نظامی، 21(81)، 95-136.
جوادی آملی، عبدالله (1391). « گسترۀ دین». قم: اسراء.
حبیبی سیسرا، مرتضی (1398). "بررسی و نقد مولفههای معنویتِ پساتجددی از منظر معنویت اسلامی"، فصلنامۀ آیین حکمت، 11(40)، 31-56.
حسینی قمی، طاهره (1391). "مسئولیتپذیری در دانشآموزان". مجلۀ رشد آموزش. 8(2)، 16-19.
حقیقی، محمدعلی و فائزه حیدری و معصومه کاظمی (1391). "معنویت، شادی و محیط کار"، فصلنامۀ چشمانداز مدیریت دولتی، 3(10)، 129-۱۵۰.
حمدیه، مصطفی و شهریار شهیدی، (1389). «اصول و مبانی بهداشت روانی»، چاپ چهارم. تهران: سمت.
حیدریه زاده، سمانه سادات (1398). "بررسی رابطۀ بین مسئولیتپذیری و خودکارآمدی با عملکرد تحصیلی دانشآموزانِ دختر دبیرستانهای شهرستان یزد"، پیشرفتهای نوین در علوم رفتاری، 4 (33)، 41-56.
داداشی کلایی، فاطمه و حجت صفار حیدری و حکیمه سادات شریفزاده، (1397). "اصول و روشهای تربیتی مسئولیتپذیری در آموزههای اسلامی"، فصلنامۀ پژوهش در مسائل تعلیموتربیت اسلامی، 26(41)، 155-180.
داودی، محمد و سیدعلی حسینیزاده (1389). «سیرۀ تربیتی پیامبر(ص) و اهل بیت(ع)». تهران: سمت.
دودمان، پروانه (1397). "رابطۀ شیوههای فرزندپروری والدین بر مسئولیتپذیری دانشآموزان دبیرستانهای شهرستان مهر، سال 1395-1394"، مجلۀ دانشگاه علوم پزشکی قم، ۱۲ (۴)، 51-60.
دلشادتهرانی، مصطفی (۱۳۹۴). «سبک زندگی پیامبر اعظم ص». قم: دفتر نشر معارف (وابسته به نهاد نمایندگی مقام رهبری در دانشگاه).
رحمانیان، مهدیه و مهدیه معین صمدانی و محمد اورکی (1396). "تأثیر معنویتدرمانی گروهی بر بهبود امید به زندگی و سبک زندگی بیماران مبتلا به سرطان سینه"، نشریۀ مشاورۀ کاربردی، 7(1)، 101-114.
رستمیان، محمدعلی (۱۳۹۳). "مسؤولیتپذیری و وظیفهشناسی از دیدگاه قرآن و روایات اهل بیت ع"، پژوهشنامۀ حکمت اهل البیتG، ۱(۲)، ۳۱-۵۰.
رعیتی، علیرضا و نیلا علمیمنش (1396). "بررسی عوامل مؤثر در جذب به نماز و مسجد در مدرسه، از دیدگاه دانشآموزان"، اولین همایش بین المللی مطالعات و تحقیقات علوم انسانی و اسلام.
روزنامۀ آفتاب یزد (1399). "دانشآموزان بیمسئولیت، روزنامۀ آفتاب یزد"، لینک خبر: https://b2n.ir/d47906.
ریاحی، محمد اسماعیل (۱۳۹۹). "بررسی عوامل اجتماعی دخیل در گرایش به عرفانهای نوظهور"، بهداشت معنوی، لینک خبر: https://b2n.ir/y19568.
سام آرام، عزت الله و جعفر هزار جریبی و محمد مهدی فداکار و محمدتقی کرمی و محمد مهدی شمسایی (1392). "سلامت معنوی؛ چارچوب، محدوده و مؤلفههای مبتنی بر آموزههای اسلام"، فصلنامۀ برنامهریزی رفاه و توسعۀ اجتماعی، 4(14)، 1-۲۶.
سبحانی نژاد، مهدی و حسن نجفی (1393). "تحلیل ابعادشناسانه مسئولیّتپذیری در سبک زندگی اسلامی"، سراج منیر، 5(16)، 151-170.
سلطانی بابوکانی، مریم و محمدباقر رضاعلی (1391). "بررسی موانع و عوامل گرایش نوجوانان و جوانان به نماز"، همایش منطقهای نماز، از محراب تا معراج.
سند تحول بنیادین (1390). «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران»، تهران: شورای عالی انقلاب قرهنگی.
شریفی دوست، حمزه (1391). "سبک زندگی غربی، بستر گرایش به عرفانهای نوظهور"، سایت گرداب، لینک خبر: https://b2n.ir/n16440.
شفیعی، صابر و فرامرز علیدادی و صغری زاده صفری (1400). "بررسی مسئولیتپذیری دانشآموزان"، فصلنامۀ مطالعات و تحقیقات در علوم رفتاری، 3(6)، 66-74.
شهیدی، شهریار و سعیده فرجنیا (1391). "ساخت و اعتباریابی پرسشنامه «سنجش نگرش معنوی»"، روانشناسی و دین، 5 (3)، 97-115.
شیخ قمی، مریم (۱۳۹۶). "رشد معنوی انسان از منظر قرآن و حدیث"،
پژوهشهای معنوی، آدرس اینترنتی:
https://b2n.ir/w10930.
صالحی متعهد، زهرا و هاجر باختری، و زهرا سادات سیدین (1399). "واکاوی مؤلفههای مسئولیت اجتماعی در کتب درسی مطالعات اجتماعی دورۀ ابتدایی مبتنی بر آموزههای نهجالبلاغه"، علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، 8(15)، 165-189.
عسکری وزیری، علی و حسن زارعی متین (1391). "هوش معنوی و نقش آن در محیط کار با تأکید بر آموزههای دینی"، نشریۀ اسلام و پژوهشهای مدیریتی، 1(3)، 63-۹۰.
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران (۱۳۹۵). "جایگاه معنویت در الهیات اسلامی"، سایت فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، لینک مطلب: https://b2n.ir/z26554
فقیهی، علی نقی (1398). "معنویت در اسلام در مقایسه با دیدگاه روانشناسی معاصر"، نشریۀ مطالعات معنوی، 7(25)، 37-۶۴.
گودرزی، اکرم و نیکو دیالمه و زهرا احمدی زمانی (۱۳۹۸). "تبیین عوامل مؤثر بر مسئولیتپذیری دانشآموزان، براساس رسالۀ حقوق امام سجاد(علیه السلام) با تأکید بر نقش مدرسه"، مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، ۴(۲)، ۶۵-۹۸.
مجلسی، محمدباقر (1403ق). «بحارالانوار». بیروت: موسسه الوفاء.
مجیدپورخویی، محمد و محسن ایمانی نایینی و علی محبی (1398). "تبیین اهداف تربیت اسلامی نوجوانان با رویکرد مسئولیت پذیری"، پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 27(45)، 171-196.
محمدپناه، امیرحسین و لادن نصری (1393). "معنویتشناسی سازمانی و راهکارهای تعالی آن با تأکید بر آموزههای دینی"، فصلنامۀ بصیرت و تربیت اسلامی، 11(28)، 51-69.
محمدنژاد، حبیب و صدیقه بحیرایی و فائزه حیدری (1388). "مفهوم هوش معنوی مبتنی بر آموزههای اسلام"، فصلنامۀ مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی، 13(2)، 96-۱۱۶.
مدرکی، فاطمه (۱۴۰۰). "نقش دین در معنویت، تطبیق دیدگاه اسلام و روانشناسی"، پژوهشنامه اورمزد، ۵۷(۲)، ۴-۲۱.
مطهری، مرتضی (1389). «انسان و ایمان»، چاپ سی و هفتم. تهران: صدرا.
وست، ویلیام (1388). «روان درمانی و معنویت»، ترجمة شهریار شهیدی و سلطانعلی شیرافکن. تهران: رشد.
Everri, M., Mancini, T., & Fruggeri, L. (2015). Family functioning, parental monitoring and adolescent familiar responsibility in middle and late adolescence. Journal of Child and Family Studies, 24(10), 3058-3066.
Fishman, E. J. (2014). With great control comes great responsibility: The relationship between perceived academic control, student responsibility, and self-regulation. British Journal of Educational Psychology, 84(4), 685-702.
Larmar, S., & Lodge, J. (2014). Making sense of how I learn: Metacognitive capital and the first-year university student. International Journal of the First Year in Higher Education, 5(1), 93-105.
Macaskill, A. & Denovan, A. (2013). Developing autonomous learning in first year university students using perspectives from positive psychology. Studies in Higher Education, 38(1), 124-142.
McNeely CA, Nonnemaker JM, Blum RW. (2002). Promoting school connectedness: evidence from the National Longitudinal Study of Adolescent Health. J Sch Health. 72(4),138-46. doi: 10.1111/j.1746-1561.2002.tb06533.x. PMID: 12029810.
Pong, H.-K. (2021). The cultivation of university students’ spiritual wellbeing in holistic education: longitudinal mixed-methods study, International Journal of Children's Spirituality, 26(3), 99-132, DOI: 10.1080/1364436X.2021.1898344
Pong, H.-K. (2017). The relationship between the spiritual well-being of university students in Hong Kong and their academic performance, International Journal of Children's Spirituality, 22(3-4), 329-351, DOI: 10.1080/1364436X.2017. 1382453
Romi, Shlomo., Lewis, Ramon., & J. Katz Yaacov. (2009). Student responsibility and classroom discipline in Australia, China, and Israel, Compare: A Journal of Comparative and International Education, 39(4), 439-453, DOI: 10.1080/03057920802315916
Rodríguez-Gómez, S., López-Pérez, M. V., Garde-Sánchez, R., & Arco-Castro, L. (2022). Increasing the commitment of students toward corporate social responsibility through higher education instruction. In the
International Journal of Management Education, 20(3), 100710,
https://doi.org/10.1016/j.ijme.2022. 100710
Soilemetzidis, I., Bennett, P., Buckley, A., Hillman, N., & Stoakes, G. (2014).
The HEPI-HEA Student Academic Experience Survey 2014. Retrieved from
http://libconnect.ku.ac.ae/login?url=http://search.ebscohost.com/login.aspxdirect=true&db=eric&AN=ED561393&site=eds-ive&scope=site
Stupnisky, R. H., Renaud, R. D., Daniels, L. M., Haynes, T. L., & Perry, R. P. (2008). The interrelation of first-year college students’ critical thinking disposition, perceived academic control, and academic achievement. Research in Higher Education, 49, 513–530.
Torre Gibney, Daniela., Preston, Courtney., A. Drake, Timothy., Goldring, Ellen., & Cannata, Marisa. (2017). Bringing Student Responsibility to Life: Avenues to Personalizing High Schools for Student Success. Journal of Education for Students Placed at Risk (JESPAR), 22(3), 129-145, DOI: 10.1080/10824669. 2017.1337518
Van der Vis-Sietsma, Y., de Man-van Ginkel, J. M., & van Leeuwen, R. R. (2019) The impact of a practice-based educational strategy on the development of spiritual competencies of nursing students. Journal for the Study of Spirituality, 9(1), 32-48, DOI: 10.1080/20440243.2019.1581370
Van Rensburg, A. B.-R. J. (2020). Introducing the South African Spirituality Scale (SASS): measuring spirituality among medical students in a heterogeneous clinical environment, Mental Health, Religion & Culture, 23(3-4), 245-262, DOI: 10.1080/13674676.2020.1741529
West, W. (2000). Psuchotherapy & spirituality: Crossing the line between therapy and religion. Sage. London.
Zohar, D., Marshal, I. (2000). SQ-spiritual intelligence, the ultimate intelligence, London: Bloombury.