تاثیر یادگیری مفاهیم درس قرآن مبتنی بر بازی اتاق فرار آموزشی بر درگیری تحصیلی دانش‌آموزان دوره ابتدایی

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 استادیارگروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران

2 کارشناس ارشد، رشته آموزش ابتدایی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران

10.30497/esi.2024.245966.1752

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر یادگیری مفاهیم درس قرآن مبتنی بر بازی اتاق فرار آموزشی بر درگیری تحصیلی دانش‌آموزان پایه سوم دوره ابتدایی بود. روش‌ پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش-آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان پسر پایه سوم دوره ابتدایی شهر اراک در سال تحصیلی 402-1401 بود. برای انتخاب نمونه از روش نمونه‌گیری در دسترس استفاده شد. به این صورت که تعداد 48 نفر از دانش‌آموزان پایه سوم دوره اول ابتدایی انتخاب و سپس نمونه منتخب به صورت تصادفی در قالب گروه‌های آزمایش (24 نفر) و کنترل (24نفر) قرار گرفتند. برای جمع آوری داده‌ها از پرسشنامه‌ درگیری تحصیلی ریو (2013) استفاده شد. گروه آزمایش طی 6 جلسه با استفاده از بازی رایانه‌ای اتاق فرار آموزشی درس قرآن پایه سوم دوره ابتدایی را آموزش دیدند و گروه کنترل به شیوه معمول آموزش دیدند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش‌های آماری در دو سطح توصیفی (شاخص‌های مرکزی و پراکندگی) و استنباطی (آزمون تی هبمسته و تحلیل کواریانس) استفاده شده است. یافته‌ها نشان داد که پس از تعدیل نمرات پیش‌آزمون، تفاوت معنی داری بین گروه آزمایش و کنترل در متغیر درگیری تحصیلی وجود دارد؛ بنابراین نتایج این پژوهش، بیانگر نقش مثبت استفاده از فناوری‌های نوین در افزایش درگیری تحصیلی دانش‌آموزان در درس قرآن بود که پیشنهاد می شود بصورت هدفمند بازی‌ وار سازی مفاهیم آموزشی در برنامه درسی قرآن در دستور کار معاونت آموزش و پرورش ابتدایی قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات