عوامل مؤثر بر ترویج نماز در دانش آموزان از دیدگاه معلمان

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مشاوره و راهنمایی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک

2 استادیار گروه معارف ،واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.

10.30497/esi.2024.245844.1745

چکیده

تربیت دینی دانش‌آموزان و تقویت نگرش و ترغیب آنها به انجام فرائض دینی بویژه نماز، از محوری ترین اهداف تعلیم و تربیت اسلامی و رسالت مهم نظام آموزش و پرورش است. به همین علت این مطالعه با هدف شناخت و تحلیل عوامل ترویج نماز در میان دانش‌آموزان از نگاه معلمان و مربیان پرورشی مدارس متوسطه اول شهر کرمانشاه (1402-1403) صورت گرفت. پژوهش با رویکرد کیفی و با استفاده از روش تحلیل مضمون انجام شد. به منظور گردآوری اطلاعات از ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته و به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش شبکه مضامین آرتراید استرلینگ استفاده گردید که براساس آن مضامین به شیوه استقرایی بر اساس سطح انتزاع، ذیل سه گروه مضامین فراگیر ، سازمان‌دهنده و پایه طبقه‌بندی شدند. جامعه پژوهش شامل کلیه معلمان و مربیان پرورشی شاغل در مدارس متوسط اول شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 03-1402 بودند. تعداد مشارکت کنندگان با توجه به اصل اشباع نظری شامل 12 نفر که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند از نوع نظری گزینش شدند. اطلاعات به دست آمده براساس روش تحلیل مضمون استقرایی (مبتنی بر داده) و از سمت مضامین پایه به سمت مضامین فراگیر تحلیل شدند که براین اساس 100 مضمون پایه شناسایی و با کنار هم قرار گرفتن مضامین با سطح انتزاع بالاتر، 3 مضمون سازمان‌دهنده و یک مضمون فراگیر با عنوان « ترویج متداوم نماز در میان دانش‌آموزان» شناسایی گردید. مضامین سازمان‌دهنده عوامل موثر بر ترویج نماز در میان دانش‌آموزان شامل عوامل انسانی، محیط فیزیکی، آموزشی و پرورشی و محیط اجتماعی هستند که توجه به آن‌ها و مضامین پایه می‌تواند در رسیدن به هدف و افزایش گرایش و ترویج نماز در میان دانش-آموزان یاریگر باشد

کلیدواژه‌ها

موضوعات