این پژوهش با هدف ارزیابی کتابهای درسی دوره متوسطه اول از نظر توجه به مفهوم نیکوکاری انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع تحلیل محتوا است. جامعه آماری شامل همه کتابهای درسی دوره متوسطه اول(چاپ1402) میباشد که با روش نمونهگیری هدفمند 4 عنوان کتاب(هدیههای آسمانی، آموزش قران، فارسی و مطالعات اجتماعی) با 12 جلد کتاب در نمونه قرار گرفت.ابزار اندازهگیری، چک-لیست تحلیل محتوای محقق ساخته بوده است که روایی آن مورد تأیید کارشناسان و صاحبنظران بوده است و پایایی آن با روش ویلیام اسکات 94 درصد محاسبه شد.شیوه پردازش دادهها بر اساس روش آنتروپی شانون بوده است. یافتههای پژوهش بیانگر این است که در کتابهای درسی دوره متوسطه اول به مؤلفههای «ایمان به خدا»، «ایمان به پیامبران»، «ایمان به قران»، «اقامه نماز»، «جهاد در راه خدا»، «ایمان به معاد»، «دعا» توجه بیشتر و به مؤلفههای «زکات»، «خودداری از فساد»، «وفای به عهد و امانتداری»، «طلب مغفرت»، «فروخوردن خشم» و «مناجاتهای شبانه»، «کمک به یتیمان» و «کمک به درراه ماندگان» توجه کمتری مبذول شده بود. همچنین بررسی ضرایب اهمیت مؤلفهها نشان داد که برخی از مؤلفههای نیکوکاری، پراکندگی مناسبی در کتابهای درسی سه پایه نداشتهاند و به طور مناسب در کتابهای درسی توزیع نشده-اند. بر این اساس، ضروری است که در بازنگری کتابهای درسی به این مهم توجه شود.
محمودی, سیروس. (1403). ارزیابی کتابهای درسی دوره متوسطه اول از نظر توجه به مفهوم نیکوکاری. علوم تربیتی از دیدگاه اسلام, (), -. doi: 10.30497/esi.2024.245630.1724
MLA
سیروس محمودی. "ارزیابی کتابهای درسی دوره متوسطه اول از نظر توجه به مفهوم نیکوکاری". علوم تربیتی از دیدگاه اسلام, , , 1403, -. doi: 10.30497/esi.2024.245630.1724
HARVARD
محمودی, سیروس. (1403). 'ارزیابی کتابهای درسی دوره متوسطه اول از نظر توجه به مفهوم نیکوکاری', علوم تربیتی از دیدگاه اسلام, (), pp. -. doi: 10.30497/esi.2024.245630.1724
VANCOUVER
محمودی, سیروس. ارزیابی کتابهای درسی دوره متوسطه اول از نظر توجه به مفهوم نیکوکاری. علوم تربیتی از دیدگاه اسلام, 1403; (): -. doi: 10.30497/esi.2024.245630.1724