نوع مقاله : علمی - پژوهشی
نویسندگان
1 دکتری حکمت متعالیه دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
2 دانشآموخته کارشناسی ارشد فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، ایران.
چکیده
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
The aim of this research was to clarify and analyze the organization of curriculum content from the perspectives of John Dewey and Allameh Tabatabai. This analysis is based on each of their interpretations of the meaning and concept of science. Both perspectives describe a process of the formation of science that begins with a problem. This study was conducted using the deductive method of rational necessity and logical analysis of library data. After a detailed analysis of the process of scientific formation from the viewpoints of both thinkers, it was concluded that this process could significantly impact the organization of curriculum content. Therefore, the prevailing approach to the organization of content in both perspectives was problem-centered; however, this paper presents arguments showing that the problem-centeredness of Allameh Tabatabai and John Dewey fundamentally differs. This difference is rooted in each of their understandings of the meaning of science. While John Dewey confines the meaning of science to empirical science, his issues remain at that level. In contrast, Allameh Tabatabai defines science at a broader level, giving problems a more extensive meaning. In relation to his approach, Dewey critiques the subject-centered approach and emphasizes only integrative organization. The results of this research indicate that Allameh Tabatabai's intellectual system, with his interpretation of the meaning and levels of issues, can integrate both subject-centered and integrative organization and provide more comprehensive suggestions concerning various issues faced by students.
کلیدواژهها [English]
احمدیفر، مهرداد (1386). تبیین رویکرد پیشرفت گرایی در برنامه درسی (با تأکید بر معرفتشناسی جان دیویی) و نقد آن براساس رئالیسم اسلامی (علامه طباطبائی) (پایاننامه کارشناسی ارشد). دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
انصاری، مهناز؛ و شایگانفر، نادر (1398). تبیین نسبت معرفتشناسی ابزارانگارانۀ جان دیویی و رهیافت هرمنوتیکی. دوفصلنامۀ فلسفی شناخت، 12 (2)، 29-48.
پاملا بلوتین ژوزف و دیگران، (1399). فرهنگهای برنامه درسی (محمود مهرمحمدی و دیگران، مترجم). تهران: سمت.
تقیپورظهیر، علی (1402). مقدمهای بر برنامه ریزی آموزشی و درسی. تهران: نشر آگه.
راستیان، ابراهیم (1397). تقریر انسانشناسانه اعتباریات بر اساس ماجرای هبوط انسان از منظر علامه طباطبایی. (رساله دکتری). دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
رضایی، مهدی (1399). تببین روششناسی پژوهش استنتاجی ضرورت عقلی در فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی. فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 28 (94)، 85 _ 119.
رهنمایی، سیداحمد (1394). نقد و بررسی فلسفۀ تربیتی جان دیویی. دوفصلنامۀ تحول در علوم انسانی، 2 (4)، 36 – 64.
صالحی، اکبر؛ و یاراحمدی، مصطفی (1387). تببین تعلیم و وتربیت اسلامی از دیدگاه علامه طباطبایی با تأکید بر هدفها و روشهای تربیتی. تربیت اسلامی، 3 (7)، 23-50.
طباطبایی، سید محمد حسین (1374). ترجمه تفسیر المیزان (جلد 6 و 15)، (سیدمحمدباقر همدانی، مترجم). قم: دفتر انتشارات اسلامى جامعهى مدرسین حوزه علمیه قم.
طباطبایی، سید محمد حسین (1387). اصول فلسفه و روش رئالیسم (جلد 1و2). قم: مؤسسه بوستان کتاب.
طباطبایی، سید محمد حسین (1387). بررسیهای اسلامی (جلد 1). قم: مؤسسه بوستان کتاب.
طباطبایی، سید محمد حسین (1416). نهایة الحکمة. قم: مؤسسة النشر الاسلامی التابعة لجماعة المدرسین.
طباطبایی، سید محمد حسین (1428). رسالة الاعتباریات: نظریة الاعتبار. قم: باقیات.
طباطبایی، سیدمحمد حسین (1371). المیزان فی تفسیر القرآن (جلد 6و 16). قم: محمدی.
طباطبایی، سیدمحمد حسین (1428). مجموعة رسائل العلامة الطباطبائى (صباح ربیعی، محقق). قم: باقیات.
علمالهدی، جمیله (1384). مبانی تربیت اسلامی و برنامهریزی درسی بر اساس فلسفه صدرا. تهران: دانشگاه امام صادق (ع).
فتحی واجارگاه، کوروش (1395). برنامه درسی به سوی هویتهای جدید. تهران: آییژ.
کاپلستون، فردریکچارلز (1386). تاریخ فلسفه: از دکارت تا لایب نیتس (جلد4) (غلامرضا اعوانی، مترجم). تهران: سروش.
کاپلستون، فردریکچارلز (1400). تاریخ فلسفه: از بنتام تا راسل (جلد8) (بهاءالدین خرمشاهی، مترجم). تهران: سروش.
مجموعه نویسندگان (1385). کتاب درسی دانشگاهی: ساختار و ویژگیها. تهران: سمت.
ملکی، حسن (1402). مقدمات برنامه ریزی درسی. تهران: سمت.
مهرمحمدی، محمود؛ و صمدی، پروین (1380). برنامههای درسی تلفیقی، رویکردی متفاوت با برنامههای درسی موضوعمحوری/دیسیپلینی (شیوه سنتی). فصلنامه علمی پژوهشی علوم انسانی، 11(39)، 200- 217.
میلر، جیپی (1394). نظریههای برنامه درسی (محمود مهرمحمدی، مترجم). تهران: سمت.
نواک، جورج (1401). پراگماتیسم در سنجش با سوسیالیسم علمی (پرویز بابایی، مترجم). تهران: روزآمد.
Asmund L. Stromnes1991) . (DEWEY'S VIEW ON KNOWLEDGE AND ITS EDUCATIONAL IMPLICATIONS. CRITICAL CONSIDERATIONS. University ofTrondheim, Norway
Dewey, J & Dewey. (1915) schools of tomorrow. New York: Dutton and company
Dewey, J. (1902). The child and the curriculum. The university of Chicago
Dewey, J. (1916) Democracy and. education. New York: Macmillan.
Dewey, J. (1917). The Need for a Recovery of Philosophy. http://www.gutenberg.org
Dewey, J. (1929). The quest for certainty. New York: perigee.
Dewey, J. (1933). How we think: HEATH
Dewey, J. (1938). Logic: The theory of inquiry. New York: Henry Holt and Company.
Dewey, J. )1925(. Experience and Nature. New York: Dover.
Gülşah Coşkun Yaşar،Berna Aslan)2021( Curriculum Theory: A Review Study www.ijocis.com