برنامه درسی هویتبخش طرحی منسجم و منعطف است که میکوشد تا به یادگیرنده کمک کند گذشته، حال و آینده خویش را بشناسد و بنابر آن موضع خود را در برابر پدیدههای عالم و وقایع اجتماعی مشخص سازد. پشتوانه این برنامه درسی در تربیت اسلامی معارفی برآمده از قرآن کریم، احادیث اهلبیت علیهمالسلام و دیدگاه اندیشمندان است. مقام معظم رهبری در زمره برجستهترین اندیشمندان اسلامی است که با اندیشه قرآنی - روایی اهتمام ویژهای در معرفی هویت انسان و ضرورت تکوین و تعالی آن در برنامههای درسی و تربیتی را مورد توجه قرار دادهاند. این پژوهش طبق روش تحلیلی-استنتاجی انجام شده است. منظور از شاخص نشانه برجستهای است که جلب توجه میکند. طبق این تعریف، برنامه درسی هویتبخش در منظومه فکری مقام معظم رهبری دارای نشانههایی چون پرسشگری، تفکر، تعلق زدایی از غیر، قدم گذاشتن و حرکت در مسیر، مراقبتکننده از نفس و تعالی وجودی طی لقاء الهی میباشد. نخ تسبیح این برنامه درسی فطرتمندی است. خداوند حکیم استعداد رسیدن به پاسخهای مربوط به گذشته(مبدأ)، حال(مسیر) و مقصد(آینده) را فطرتاً در وجود انسان قرار داده است. بر این اساس یادگیرنده به اندازهای که سرمایهها و استعدادهای فطری خود را تحقق بخشد مستعد لقاء الهی خواهد بود.
نجفی, حسن. (1403). شاخصهای برنامه درسی هویتبخش در منظومه فکری مقام معظم رهبری. علوم تربیتی از دیدگاه اسلام, (), -. doi: 10.30497/esi.2024.245954.1750
MLA
حسن نجفی. "شاخصهای برنامه درسی هویتبخش در منظومه فکری مقام معظم رهبری". علوم تربیتی از دیدگاه اسلام, , , 1403, -. doi: 10.30497/esi.2024.245954.1750
HARVARD
نجفی, حسن. (1403). 'شاخصهای برنامه درسی هویتبخش در منظومه فکری مقام معظم رهبری', علوم تربیتی از دیدگاه اسلام, (), pp. -. doi: 10.30497/esi.2024.245954.1750
VANCOUVER
نجفی, حسن. شاخصهای برنامه درسی هویتبخش در منظومه فکری مقام معظم رهبری. علوم تربیتی از دیدگاه اسلام, 1403; (): -. doi: 10.30497/esi.2024.245954.1750