ابوترابی، سیدهبهاره؛ حسینقلیزاده، رضوان؛ و مهرام، بهروز (1398). بازنمایی ساختار سازمانی مدرسه در سند تحول بنیادین جمهوری اسلامی ایران آموزش و پرورش. مدیریت مدرسه، 7(2)، 303- 273.
اخلاقی، آزیتا؛ صالحصادقپور، بهرام؛ و نوید ادهم، مهدی (1399). آیندهپژوهی اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در افق 1404. مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی، 10(34)، 56- 80.
بختیاری، لیلا؛ و دهقانی، مرضیه (1400). بررسی پژوهشهای انجام شده مرتبط با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ایران: یک مطالعه فراترکیب. علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، 10(19)، 47- 5.
بنیاسد، شهین؛ حسینقلیزاده، رضوان؛ و امینخندقی، مقصود (1396). از اثربخش تا تعالی: گسست نظریه، تحقیق و عمل در برنامه تعالی مدیریت مدرسه. پژوهشنامه مبانی تعلیم و تربیت، 7(2)، 124-148.
بیطرفان، فاطمه سادات؛ سجودی، مرجان؛ و دهقانی، مرضیه (1399). بررسی موانع اجرایی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر اساس مدل فولن: مورد کاوی ساحت تربیت زیباییشناختی و هنری. پژوهش در برنامهریزی درسی، 2(10)، 110- 90.
رستمیآلیله؛ ترحم؛ نامور، یوسف؛ ستاری، صدرالدین؛ و راستگو، اعظم (1399). طراحی مدل فرآیندی کیفیت اجرای برنامه تعالی مدیریت مدرسه. مدیریت مدرسه، 8(2)، 140- 161.
زماننژاد، حبیبالله؛ دانشفرد، کرماله؛ ازغندی، سیدعلیرضا؛ و توسلی رکنآبادی، مجید (1401). الگوی مبنایی تصمیمگیری توسعه پایدار در سیاست آموزشی (رویکردی جهت ارتقای بهرهوری). مدیریت بهرهوری، 17(1)، 248- 223.
صادقیگوغری، مهدیه؛ یعقوبیپور، علی؛ و منتظری، محمد (1399). تحلیل عوامل مؤثر بر تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با استفاده از روش دیتمل. نوآوریهای مدیریت آموزشی، 59(2)، 79- 96.
صمدی، معصومه (۱۴۰۱). شناسایی و احصاء ظرفیتهای مغفول سیاستی سند تحول بنیادین آموزشوپرورش به روش فراترکیب. فصلنامه مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی، ۱۲(۴۳)، ۸۰-۱۰۷.
صمدی، معصومه (۱۴۰۰). تبیین چالشهای اجرای سند تحول بنیادین آموزشوپرورش بر اساس روش فراترکیب، فصلنامه سیاستگذاری عمومی، ۷(۴)، ۳۱۹-۳۳۰.
عارف، هادی؛ سیدجوادین، سیدرضا؛ پورعزت، علیاصغر؛ و محمد الیاسی، قنبر (1398). معناسازی: تحلیل مفهومی و کاربستها در مدیریت منابع انسانی. مدیریت دولتی (دانشگاه تهران)، 3(11)، 509- 529.
قجری، ناصر؛ مزیدی، محمد؛ و شمشیری، بابک (1399). واکاوی و فهم اهم چالشها و موانع عملی پیشرو در تحقق سند تحول بنیادین با تمرکز بر زیرنظامهای اصلی آن. پژوهشهای برنامه درسی، 10(1)، 1- 33.
مرزوقی، رحمتاله؛ عقیلی، رضا؛ و مهرورز، محبوبه (1395). تحلیل و نقد نظری و روششناختی اسناد تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران. پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت، 6(2)، 40- 21.
ملکیپور حرجندی، احسان؛ و شریفیان، اسماعیل (1397). چالشهای پیشروی برنامهها و راهکارهای عملیاتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در بخش تربیت بدنی و ورزش مدارس. مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 18(35)، 80- 61.
نوید ادهم، مهدی (1391). الزامات مدیریتی تحول بنیادین آموزش و پرورش. راهبرد فرهنگ، 17(1)، 295- 323.
نوید ادهم، مهدی؛ و راغب، فاطمه (1399). طراحی مدل اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. فرهنگ در دانشگاه اسلامی، 10(1)، 67- 84.
Aldridge, J. M., & McLure, F. I. (2023). Preparing Schools for Educational Change: Barriers and Supports–A Systematic Literature Review. Leadership and Policy in Schools, 1-26.
Allen, C. (2020). The role of productive ambiguity in shaping teachers’ sensemaking and implementation of science education reform. 14th International Conference of the Learning Sciences (ICLS), Nashville, Tennessee, Volume 4 (pp. 1847-1854).
Allen, C. D., & Penuel, W. R. (2015). Studying teachers’ sensemaking to investigate teachers’ responses to professional development focused on new standards. Journal of Teacher Education, 66(2), 136-149.
Coburn, C. E. (2005). Shaping teacher sensemaking: School leaders and the enactment of reading policy. Educational policy, 19(3), 476-509.
Ericson, T. (2001). Sensemaking in organisations—towards a conceptual framework for understanding strategic change. Scandinavian Journal of Management, 17(1), 109-131.
Ganon-Shilon, S., & Schechter, C. (2019). School principals’ sense-making of their leadership role during reform implementation. International Journal of Leadership in Education, 22(3), 279-300.
Gawlik, M. A. (2015). Shared sense-making: How charter school leaders ascribe meaning to accountability. Journal of Educational Administration, 53(3), 393-415.
Hill, K. L., Desimone, L., Wolford, T., Reitano, A., & Porter, A. (2023). Inside school turnaround: What drives success?. Journal of Educational Change, 24(3), 393-423.
Holmes, K., Clement, J., & Albright, J. (2013). The complex task of leading educational change in schools. School Leadership & Management, 33(3), 270-283.
Janger, M. I. (2006). How does reform happen? Sensemaking and school reform: An interpretive case study. University of Michigan (Doctoral dissertation).
Kezar, A. (2013). Understanding sensemaking/sensegiving in transformational change processes from the bottom up. Higher Education, 65(6), 761-780.
Maitlis, S., & Christianson, M. (2014). Sensemaking in organizations: Taking stock and moving forward. Academy of Management Annals, 8(1), 57-125.
Maitlis, S., & Sonenshein, S. (2010). Sensemaking in crisis and change: Inspiration and insights from Weick (1988). Journal of management studies, 47(3), 551-580.
Marsh, J. A., Bush-Mecenas, S., Strunk, K. O., Lincove, J. A., & Huguet, A. (2017). Evaluating teachers in the Big Easy: How organizational context shapes policy responses in New Orleans. Educational Evaluation and Policy Analysis, 39(4), 539-570.
Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldaña, J. (2014). Qualitative data analysis: A methods sourcebook. 3rd
Mokher, C. G., Park-Gaghan, T. J., Spencer, H., Hu, X., & Hu, S. (2020). Institutional transformation reflected: Engagement in sensemaking and organizational learning in Florida’s developmental education reform. Innovative Higher Education, 45, 81-97.
Murphy, J. (2020). The Five Essential Reasons for the Failure of School Reforms. Journal of Human Resource and Sustainability Studies, 8(1), 1-17.
Potter, H. M. (2017). Principal Sensemaking in Implementation: How Perspectives Influence Outcomes. Michigan State University (Doctoral dissertation).
Reid, D. B. (2021). US principals’ sensemaking of the future roles and responsibilities of school principals. Educational Management Administration & Leadership, 49(2), 251-267.
Reid, D. B. (2023). US Traditional Public School Principals’ Sensemaking of Their Role as School Marketers. NASSP Bulletin, 107(1), 25-40.
Rigby, J. G. (2015). Principals’ sensemaking and enactment of teacher evaluation. Journal of Educational Administration, 53(3), 374-392.
Sandberg, J., & Tsoukas, H. (2020). Sensemaking reconsidered: Towards a broader understanding through phenomenology. Organization Theory, 1(1).
Schechter, C., Shaked, H., Ganon-Shilon, S., & Goldratt, M. (2018). Leadership metaphors: School principals’ sense-making of a national reform. Leadership and Policy in Schools, 17(1), 1-26.
Spillane, J. P., Reiser, B. J., & Reimer, T. (2002). Policy implementation and cognition: Reframing and refocusing implementation research. Review of educational research, 72(3), 387-431.
Sutherland, D. H. (2022). School board sensemaking of federal and state accountability policies. Educational Policy, 36(5), 981-1010.
Tan, C. (2019). Sensemaking and sensegiving in schooling reform: South Korea and China. Globalisation, Societies and Education, 17(4), 536-547.
Taylor, K., Zarb, S., & Jeschke, N. (2021). Ambiguity, uncertainty and implementation. International Review of Public Policy, 3(3: 1).
Thomson, P., & Hall, C. (2011). Sense-making as a lens on everyday change leadership practice: The case of Holly Tree Primary. International Journal of Leadership in Education, 14(4), 385-403.
Weick, K. E. (1995). Sensemaking in organizations (Vol. 3). Sage.
Weick, K. E., Sutcliffe, K. M., & Obstfeld, D. (2005). Organizing and the process of sensemaking. Organization science, 16(4), 409-421.
Young, T., & Lewis, W. D. (2015). Educational policy implementation revisited. Educational policy, 29(1), 3- 17.
Yurkofsky, M. (2022). From compliance to improvement: How school leaders make sense of institutional and technical demands when implementing a continuous improvement process. Educational administration quarterly, 58(2), 300-346.
Zahariadis, N., & Exadaktylos, T. (2016). Policies that succeed and programs that fail: Ambiguity, conflict, and crisis in Greek higher education. Policy Studies Journal, 44(1), 59-82.