تبیین الگوی بومی سواد رسانه ای در نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران با استفاده از نظریه داده بنیاد

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه امام صادق پردیس خواهران

2 عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) پردیس خواهران

3 دانشکده ارتباطات و رسانه، دانشگاه صدا و سیما، تهران، ایران

10.30497/esi.2024.246808.1822

چکیده

هدف پژوهش طراحی الگوی بومی سواد رسانه‌ای در نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران با بهره‌گیری از نظریه داده‌بنیاد بود. بدین منظور 12 مصاحبه نیمه ساختاریافته تخصصی با خبرگان و یک مطالعه مجزّا انجام شد. تحلیل داده‌ها در فرآیند کدگذاری باز منجر به شناسایی 262 مفهوم انتزاعی در قالب 37 مقوله و 9 طبقه اصلی شد. سپس این مقولات در فرآیند کدگذاری محوری به یکدیگر مرتبط شدند. درنهایت، 5 قضیه در نتیجه کدگذاری انتخابی به دست‌آمد. یافته‌ها نشان داد که «الزامات‌ وعوامل و منابع سوادرسانه‌ای» از طریق راهبردهای «تعاملی، «پژوهشی» و«آموزشی» از عوامل اصلی "راهبری سواد رسانه" بودند. عوامل «رشد گفتمان‌های زمینه‌ای»، «ایجاد فرهنگ نقادی»، «تقویت روحیه یادگیری»، «بالا بردن درک عموم نسبت به رسانه و آینده آن»، «آگاهی مسئولین از اهمیت سواد رسانه‌ای»، «زیرساختهای نرم و سخت سوادرسانه‌ای» و «آشتی فضای نخبگانی با فضای عمومی» به‌عنوان مهم‌ترین عوامل بسترساز بدست آمد. «بازگشت نهادهای تربیتی به جایگاه اصلی‌شان»، «بهبود اخلاق عمومی در فضای رسانه‌ای» و «پیشرفت تمدنی» درپیامدهای جمعی و «شکل‌گیری هویت سالم رسانه‌ای»، «مدیریت مصرف رسانه»، «بهبودسبک زندگی»، «مولدمحوری و تولید محتوای رسانه‌ای» در پیامدهای فردی به‌عنوان مهم‌ترین خروجی‌های مورد انتظار «راهبری سوادرسانه‌ای» بود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات