ارزیابی کارآمدی نظریه‌های فطری آموزش دین در سامان‌بخشی به فرایند تربیت دینی در نظام رسمی

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسنده

دانشیار، گروه علوم تربیتی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم/ایران

10.30497/esi.2024.246190.1770

چکیده

بیش از دو دهه است که برنامه‌ریزان در نظام رسمی تعلیم و تربیت تلاش می‌کنند تا برنامه درسی آموزش دین را مبتنی بر فطرت تدوین و ارائه کنند. پژوهش‌های متعددی نیز در این دو دهه، با هدف کمک به فراهم کردن بنیان-های علمی برای انطباق آموزش دین بر فطرت انجام شده است. در این مقاله میزان توفیق پژوهش‌های انجام شده را در دستیابی به هدف فوق ارزیابی و در ضمن نشان می‌دهد که نظریه کارامد برای پاسخگویی به پرسش‌هایی که در نظام رسمی در باره چگونگی انطباق آموزش دین بر فطرت پیش می‌آید، کدام است وچه ویژگی‌های دارد و روش تولید آن چگونه است. روش پژوهش توصیفی ـ تحلیلی ـ استنباطی است و یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که پژوهش‌ها را برحسب میزان توانایی در تولید علوم تربیتی مورد نیاز برای انطباق آموزش دین بر فطرت می‌توان به سه دسته: انتزاعی، نسبتاً کاربردی و کاربردی تقسیم کرد. در این بین این سه دسته تنها پژوهش‌های کاربردی است که واجد ظرفیت کامل برای پاسخگویی به پرسش‌هایی است که در نظام رسمی پیش می‌آید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات