دانشیار، گروه علوم تربیتی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم/ایران
10.30497/esi.2024.246190.1770
چکیده
بیش از دو دهه است که برنامهریزان در نظام رسمی تعلیم و تربیت تلاش میکنند تا برنامه درسی آموزش دین را مبتنی بر فطرت تدوین و ارائه کنند. پژوهشهای متعددی نیز در این دو دهه، با هدف کمک به فراهم کردن بنیان-های علمی برای انطباق آموزش دین بر فطرت انجام شده است. در این مقاله میزان توفیق پژوهشهای انجام شده را در دستیابی به هدف فوق ارزیابی و در ضمن نشان میدهد که نظریه کارامد برای پاسخگویی به پرسشهایی که در نظام رسمی در باره چگونگی انطباق آموزش دین بر فطرت پیش میآید، کدام است وچه ویژگیهای دارد و روش تولید آن چگونه است. روش پژوهش توصیفی ـ تحلیلی ـ استنباطی است و یافتههای پژوهش نشان میدهد که پژوهشها را برحسب میزان توانایی در تولید علوم تربیتی مورد نیاز برای انطباق آموزش دین بر فطرت میتوان به سه دسته: انتزاعی، نسبتاً کاربردی و کاربردی تقسیم کرد. در این بین این سه دسته تنها پژوهشهای کاربردی است که واجد ظرفیت کامل برای پاسخگویی به پرسشهایی است که در نظام رسمی پیش میآید.
نوذری, محمود . (1403). ارزیابی کارآمدی نظریههای فطری آموزش دین در سامانبخشی به فرایند تربیت دینی در نظام رسمی. علوم تربیتی از دیدگاه اسلام, (), -. doi: 10.30497/esi.2024.246190.1770
MLA
نوذری, محمود . "ارزیابی کارآمدی نظریههای فطری آموزش دین در سامانبخشی به فرایند تربیت دینی در نظام رسمی", علوم تربیتی از دیدگاه اسلام, , , 1403, -. doi: 10.30497/esi.2024.246190.1770
HARVARD
نوذری, محمود. (1403). 'ارزیابی کارآمدی نظریههای فطری آموزش دین در سامانبخشی به فرایند تربیت دینی در نظام رسمی', علوم تربیتی از دیدگاه اسلام, (), pp. -. doi: 10.30497/esi.2024.246190.1770
CHICAGO
محمود نوذری, "ارزیابی کارآمدی نظریههای فطری آموزش دین در سامانبخشی به فرایند تربیت دینی در نظام رسمی," علوم تربیتی از دیدگاه اسلام, (1403): -, doi: 10.30497/esi.2024.246190.1770
VANCOUVER
نوذری, محمود. ارزیابی کارآمدی نظریههای فطری آموزش دین در سامانبخشی به فرایند تربیت دینی در نظام رسمی. علوم تربیتی از دیدگاه اسلام, 1403; (): -. doi: 10.30497/esi.2024.246190.1770