مقاله حاضر با هدف ارائه الگوی پویای تربیت اقتصادی – حرفهای بر اساس سند تحول بنیادین در برنامه درسی دوره ابتدایی و به روش آمیخته ( اکتشافی متوالی) انجام شد. در بخش کیفی دادهها به روش فراترکیب گردآوری و با رویکرد تحلیل مضمون تحلیل شدند. حوزه پژوهش شامل تمام مقالات علمی داخلی مرتبط با موضوع پژوهش برای سالهای 1390 تا 1401 در بستر پایگاههای اطلاعاتی علمی الکترونیکی داخلی شامل؛ بانک اطلاعات نشریات کشور، پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، مجلات تخصصی نور، مگیران، سیویلیکا و علم نت بود که بر اساس معیارهای ورود و خروج برای انتخاب پژوهشهای منتخب، از تعداد 28 مطالعه شناسایی شده و مرتبط، تعداد 14 مقاله انتخاب و دادههای حاصل با استفاده از روش تحلیل مضمون با نرم افزار MAXQDA تحلیل شدند. حاصل تحلیل دادهها در بخش کیفی شناسایی 74 مضمون اولیه و30 مضمون پایه بود که ذیل شش شاخص ساحت تربیت اقتصادی – حرفهای سند تحول بنیادین مقولهبندی شدند. در بخش کمی ، با هدف الگوسازی سیستمی تربیت اقتصادی – حرفهای از روش الگوسازی پویایی سیستم که روشی برای تجزیه و تحلیل رفتار متغیرها در سیسـتمهای پیچیده است، استفاده شد. بر اساس مراحل الگوسازی پویایی سیستم ابتدا حلقههای علی مضامین و شاخصها با استفاده از دادههای حاصل از بخش کیفی پژوهش ترسیم و سپس با طراحی الگوی پویایی برنامه درسی تربیت اقتصادی – حرفهای، رفتار متغیرهای کلیدی در افق زمانی ده ساله (1398-1408) تحلیل شدند. دستاورد پژوهش، ابزار مناسبی را برای ارتقاء و بهبود سناریوهای سنتی برنامه درسی تربیت اقتصادی دوره ابتدایی پیشنهاد میدهد.
خوشکاپ, شهربانو . (1403). الگوی پویای تربیت اقتصادی – حرفهای بر اساس سند تحول بنیادین در برنامه درسی دوره ابتدایی. علوم تربیتی از دیدگاه اسلام, (), -. doi: 10.30497/esi.2025.247235.1864
MLA
خوشکاپ, شهربانو . "الگوی پویای تربیت اقتصادی – حرفهای بر اساس سند تحول بنیادین در برنامه درسی دوره ابتدایی", علوم تربیتی از دیدگاه اسلام, , , 1403, -. doi: 10.30497/esi.2025.247235.1864
HARVARD
خوشکاپ, شهربانو. (1403). 'الگوی پویای تربیت اقتصادی – حرفهای بر اساس سند تحول بنیادین در برنامه درسی دوره ابتدایی', علوم تربیتی از دیدگاه اسلام, (), pp. -. doi: 10.30497/esi.2025.247235.1864
CHICAGO
شهربانو خوشکاپ, "الگوی پویای تربیت اقتصادی – حرفهای بر اساس سند تحول بنیادین در برنامه درسی دوره ابتدایی," علوم تربیتی از دیدگاه اسلام, (1403): -, doi: 10.30497/esi.2025.247235.1864
VANCOUVER
خوشکاپ, شهربانو. الگوی پویای تربیت اقتصادی – حرفهای بر اساس سند تحول بنیادین در برنامه درسی دوره ابتدایی. علوم تربیتی از دیدگاه اسلام, 1403; (): -. doi: 10.30497/esi.2025.247235.1864