واکاوی تجارب زیستۀ مربّیان مراکز پیش‌دبستانی از فرایندهای جاری ابعاد تربیت توحیدی در دوره سیادت

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه قم، قم، ایران.

2 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران.

10.30497/esi.2025.246804.1821

چکیده

هدف از انجام این پژوهش واکاوی فرایندهای جاری ابعاد تربیت توحیدی در مراکز پیش-دبستانی بود. این پژوهش از نوع مطالعات کیفی و با استفاده از روش پدیدارشناسی توصیفی انجام شده و جامعه آماری آن مربّیان پیش‌دبستانی ناحیه چهار شهر قم بودند که 13نفر از ایشان با روش نمونه‌گیری هدفمند با توجه به معیار اشباع‌ داده‌ها، تکرار اطلاعات انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات مصاحبه‌ نیمه ساختاریافته بود که چارچوب ان بر اساس تحلیل محتوای ادبیات پژوهش بر مبنای سه بعد شناختی، عاطفی و عملی تربیت توحیدی، تدوین و بر اساس نظرخواهی از سه متخصص مورد تایید قرار گرفت. پس از انجام مصاحبه، داده ها با نرم‌افزار شانون و MAXQDA(20) تحلیل شد. یافته‌های پژوهش بیانگر این بود که در بعد شناختی، مولفه استفاده از زبان و ادبیات متناسب با فهم کودک در معرفی خدا و مولفه الگوی حسنه بودن والدین و مربیان در رابطه با خدا برای کودک، در بعد عاطفی، مولفه پرورش و تقویت اشتیاق کودک به پرسشگری و کنجکاوی و مولفه تاثیر محبت والدین و مربیان در رابطه کودکان با خدا در بعد عملی، مولفه تناسب فعالیت‌های عملی با امیال و آزادی کودک بیشترین کاربرد را داشته ‌است. دوره سیادت، دوره تشکیل مبانی و بنیان‌های تربیت توحیدی درکودک است که ازطریق ارتباط با اطرافیان، محیط، والدین و به‌ویژه مربّیان برقرار می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات